[Interview] Blendle innoveert, tweakt en verrijkt
- Media
- 16 jan 2017 @ 11:44
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - OnlineDigitaal
- 16 jan 2017 @ 11:44
- Wout Maas
Blendle lanceerde donderdag zijn premiumdienst. Voor 9,99 euro per maand krijgt de Blendle Premium-abonnee twintig artikelen per dag uitgeserveerd die door de online kiosk zijn geselecteerd. Deze selectie wordt op basis van de voorkeuren van de lezer vooral samengesteld door een zelflerend algoritme, en voor een klein deel door de eigen medewerkers die bijvoorbeeld een verrassende keuze toevoegen. De vergelijkbare dienst Paper van De Persgroep kwam vorig jaar niet veel verder dan familie en vrienden, maar de propositie van Blende is rijker en beter, zo bezweert oprichter en eindbaas van Blendle Marten Blankesteijn.
De online kranten- en tijdschriftenkiosk die wordt geleid door Marten Blankesteijn (29) en zijn compagnon Alexander Klöpping (29) lanceerde in zijn eigen kantoor in Utrecht op feestelijke wijze zijn nieuwe dienst. Voormalig voortrekker van StartupDelta Neelie Kroes roemde het ondernemerschap van Blankesteijn en Klöpping. Hoofdredactrice van Linda Jildou van der Bijl sloot zich daar bij aan. Tegelijkertijd stelde ze ook dat ze geen idee had of Blende Premium zou gaan werken, maar dat het sowieso moedig en goed is om het te proberen.
Blankesteijn (29) neemt na de lancering ontspannen plaats aan een tafel in de gezellig ingerichte werkruimte die zetelt in Hoog Catharijne. ‘Dit is een aanvullende dienst die onze al bestaande diensten niet vervangt. We bieden alleen een mooie extra service aan.’
Gefeliciteerd met de nieuwe dienst. Hoewel nieuw, Paper bood eerder een vergelijkbare dienst aan en daar zat bijna niemand op te wachten. Waarom zou er wel behoefte aan zijn via Blendle?
Wij hebben grofweg 1 miljoen mensen met een account waarvan er 150.000 regelmatig tot vaak een artikel aankoopt. De vraag is dus hoe je de andere 850.000 bereikt. We denken dat een deel van hen het vervelend vindt om bij elk artikel te moeten nadenken of ze ervoor willen betalen. Die vinden het veel fijner om een vast bedrag per maand te betalen en dan overal op te kunnen klikken.
Daar komt bij dat Blendle Premium voor regelmatige gebruikers ook goedkoper is. Omgerekend kost een artikel in Blendle Premium maar 1,5 cent – als je per stuk betaalt, is dat veel meer.
Wat Paper betreft, die dienst had alleen toegang tot de titels van De Persgroep. Wij hebben die titels ook, plus nog 100 andere kranten en tijdschriften. Daar komt bij dat we dankzij onze data-analisten technisch sneller kunnen innoveren dan Paper kon. Wij meten namelijk alles al vanaf het moment dat we zijn begonnen. Daardoor hebben wij een beter inzicht in wat onze klanten willen lezen en krijg je als lezer dus betere artikelen voor je neus. Maar laat duidelijk zijn dat ik het initiatief van De Persgroep met Paper waardeerde, en dat wij ook niets zeker weten. Het is een kwestie van voortdurend investeren, verrijken en tweaken. We maken dan ook liever in het begin verlies om uiteindelijk winst te maken dan andersom.
Wat zijn de belangrijkste kansen tot het maken van winst?
In Nederland is het natuurlijk moeilijk om vele miljoenen gebruikers te halen, maar dat ligt in de VS en Duitsland heel anders, daar zit nog heel veel potentieel. Duitsland is bij uitstek een land waar veel mensen nog krantenlezen, maar het is alleen lastig om deze overal digitaal aan te bieden vanwege het slechte netwerk dat je daar in veel gebieden hebt. Ik ben vorig jaar ongeveer de helft van het jaar in Duitsland geweest om de boel op te zetten. Als ik de trein nam, lag het netwerk er gemiddeld zo’n drie keer per reis uit. We zijn dus ook afhankelijk van de technische infrastructuur van de landen waar we zitten.
Alexander was vorig jaar veel in de VS om uitgevers enthousiast te maken om zich bij ons aan te sluiten. Blendle Premium bieden we daar nog niet aan, we willen eerst zorgen dat dit in Nederland optimaal werkt.
Je vergelijkt Blendle met Netflix. Deze dienst maakt ook zelf producties. Gaan jullie dat ook doen?
Nee, de CEO van Spotify is ook niet per se een goede componist. Hoewel Alexander en ik natuurlijk wel journalisten zijn. Aan aanbod van goede artikelen hebben we geen gebrek. We willen er op focussen om die artikelen op een aantrekkelijke manier terecht te laten komen bij de mensen die interesse hebben in journalistiek.
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024