[Mijn Marketing] Michiel van Elk van Sublime

[Mijn Marketing] Michiel van Elk van Sublime
  • Media
  • 17 mrt 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewRadio

Michiel van Elk is Director Marketing & Events bij Sublime, de commerciële radiozender voor funk, soul en jazz. Sinds oktober 2020 is de zender onderdeel van NRC Media: ‘Bovenal vind ik dat goede marketing een bepaalde soul heeft. Het moet van binnenuit komen en je doelgroep bereiken en raken.’

VOORSTELRONDJE
Ik woon samen met mijn vriendin Daphne en onze kinderen Nora en Otis en poes Billie tegen het centrum van Nijmegen aan en ben een groot basketbal-, film-, serie- en muziekliefhebber, vooral funk, soul r&b en hiphop. Ik werk sinds begin 2019 bij Sublime - en Audiohuis -  als Director Marketing & Events. We werken met een klein, gedreven en creatief team hard aan onze merken, programma’s en producten.

JINGLE
Voordat ik bij Sublime kwam werken, werd Sublime FM omgedoopt tot Sublime. Wat een logische stap was, omdat we ook via Dab+, verschillende online platformen en apps te ontvangen zijn. Ik zeg nog steeds: ‘Nee, het is zonder FM. Dat was vijf jaar geleden.’ Maar die jingle van vroeger blijft toch langer hangen dan ons lief is - ‘Sublime EF EM!’ en FM wordt nog steeds stug gekoppeld aan radio. Gelukkig zeggen ook heel veel mensen het goed.

NICHE
Ik ben er trots op dat we met Sublime met een klein team vaak hele grote projecten aangrijpen en tot een succes brengen. Zoals in 2021 de volledig nieuwe programmering met een nieuwe ochtend-, middag- en avondshow met respectievelijk Jaap Brienen, Angelique Houtveen en Francis Broekhuijsen en Candy Dulfer in het weekend. Deze is goed geland en ontvangen door de huidige en nieuwe luisteraars van Sublime. En als niche-station doen we het digitaal ook goed met een gemiddelde luisterduur per gestarte stream van meer dan 130 minuten. En digitaal groeien we al drie opeenvolgende jaren en soms iets harder dan de markt in streams en luisteruren. Blundertjes? Ja, die maak ik ook, maar weet ze vaak te camoufleren om van te leren. Zullen we het daarbij houden? Haha!

SUCKER
Ik ben een sucker voor nostalgie en basketbal. Dit jaar bestaat de NBA 75 jaar en toen bij de start van het nieuwe seizoen in oktober 2021 de jubileumcommercial uitkwam, werd ik daar heel blij van.

Trip down memory lane met een ode aan grootheden, nieuw talent, subtiele verwijzingen voor de kenners en de herinnering aan het verlies van Kobe Bryant. Ik zou zeggen, bekijk en enjoy!



ERGERNIS
Ik erger me niet direct aan een specifieke commercial, maar commercials waar het plastic er figuurlijk, maar soms ook letterlijk van afdruipt door bijvoorbeeld nasynchroniseren of te gemaakt acteerwerk vind ik niet al te best.

SOUL
Ik benijd merken waarvoor je in de basis geen marketing hoeft te bedrijven, omdat het product of dienst zo goed is, dat mensen over het merk praten, zonder dat je het zelf hoeft te doen. Maar dat is helaas voor veel merken, en dus ook voor Sublime, nog niet het geval. Dus dan vind ik het belangrijk, als het verhaal dat je vertelt duidelijk is, je de focus behoudt en ook altijd kunt verantwoorden waarom je doet wat je doet vanuit data, mits je je morele (merk)kompas in de gaten houdt met een gezonde dosis ondernemerschap en veel creativiteit. Daarnaast ook frequent toetsen of je nog on track bent met wat je met elkaar hebt afgesproken. Bovenal vind ik dat goede marketing een bepaalde soul heeft. Het moet van binnenuit komen en je doelgroep bereiken en raken.

IRRITANT
Marketing die mij bereikt als ik er niet om vraag of er geen behoefte aan heb en mij dan weer bereikt en weer en weer...

UITDAGING
De onontgonnen gebieden van AI en Metaverse en of die ontwikkelingen daadwerkelijk meerwaarde kunnen bieden voor je merk.

VERDOMD LEKKER
Tony Chocolonely vind ik een geweldig merk met zingeving, durf, scherpe connotaties en de boel wakker schudden met een verdomd lekker stuk chocola.

MEDIA
Ik consumeer - veel te veel ! - streamingdiensten: Netflix, Disney+, Amazon Prime en HBO Max. Ik gebruik Spotify voor mijn muziek en soms een podcast. Daar staat wel het regelmatig opzetten van fijne muziek op vinyl tegenover. Ik ben verder te vinden op Instagram en LinkedIn, kort op Facebook voor events en verjaardagen. En ik ben toch ook een oprechte liefhebber van Sublime. Fijne gepassioneerde jocks, die een zeer goede en met zorg uitgezochte muziekselectie draaien, die dicht bij mijn hart ligt. Maar mijn favoriete mediamerk is de NBA-app. Dagelijks kijk ik de uitslagen van de nacht en de stats, highlights en recaps. Om daar dan weer met mijn vrienden over te praten…

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto

Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken