[luistercijfers] Veel belovende start Joe - Radio 10 fans blijven hangen

[luistercijfers] Veel belovende start Joe - Radio 10 fans blijven hangen
  • Media
  • 15 sep 2023 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenLuistercijfersRadio

Sinds 1 september 2023 heeft er bij de landelijke FM frequenties een grote stoelendans plaatsgevonden. Radio 10 en Radio Veronica zijn van frequentie veranderd en nieuwkomer Joe heeft een stoeltje ingenomen, ten koste van Slam! en Sublime. De laatste nieuwkomer Radio4All zal per 2024 starten met uitzenden.

Recent zijn de eerste luistercijfers gepubliceerd. 'Kleine kanttekening hierbij is dat er nog geen harde conclusies getrokken kunnen worden. Er is nog maar één volledige week aan data beschikbaar. Veel luisteraars moeten dus nog opzoek naar hun favorieten zender, waardoor de cijfers de aankomende weken zullen fluctueren', nuanceert Jeffrey Koen, AV director Dentsu die de cijfers direct analyseerde. 

Joe start sterk op FM
Afgelopen week kon Nederland bijna niet om de lancering van de nieuwe zender van DPG heen. Veel media aandacht en een grote marketingcampagne heeft dat vooralsnog geen windeieren gelegd. Met een marktaandeel van 2.5%  op de doelgroep 13+ en 4,1% in 35-59 jaar kan de start veelbelovend genoemd worden, aldus Koen.

In de eerste week hebben 1.158.000 luisteraars deze zender weten te bereiken met een gemiddelde luistertijd van 74 minuten. Uiteraard is dit nog maar gebaseerd op één week en moeten we kijken hoe dit zich de aankomende periode gaat ontwikkelen. Het aankondigen van Dennis Ruyer als nieuwe DJ laat zien dat DPG grote plannen heeft met Joe.  

Niet alle Radio 10-fans vinden nieuwe FM frequentie

Voor de FM wisseling was Radio 10 op de 13+ doelgroep in een strijd verwikkelt met Qmusic en NPO Radio 2 om de grootste zender van Nederland te zijn. Sinds 1 september is Radio 10 alleen verplaatst naar de FM frequentie van Veronica. De verplaatsing is meteen te merken in het marktaandeel. Ten opzichte van het gemiddelde aandeel van de laatste 3 weken voor de switch is het marktaandeel namelijk gedaald met 1,9 procentpunt naar 9,7%.

'Wat hierbij opvalt is dat de luistertijd relatief gelijk is gebleven, alleen het weekbereik is hierbij afgenomen met ca. 222.000 luisteraars. Er kan dus een voorzichtige conclusie gemaakt worden dat niet alle Radio 10 fans meteen de weg terug hebben gevonden en met name zijn blijven hangen op het oude FM kavel bij Joe.'

Ondanks verhuizing is Veronica stabiel in marktaandeel 

Radio Veronica heeft dan weer de frequentie overgenomen van Slam!. Qua genres liggen deze zenders extreem uit elkaar. Veronica moest hierdoor zijn trouwe fanbase volledig overkrijgen naar de nieuwe frequentie om een vergelijkbaar marktaandeel te realiseren. De eerste cijfers laten hier positieve cijfers voor zien. 

Op de 13+ en de 20-49 doelgroepen is het marktaandeel vergelijkbaar met augustus. Alleen op de doelgroep 35-59 zit er een daling van 12%, constateert Dentsu.

Het meest interessant is dat Veronica inmiddels vrij is om uit te zenden wat ze willen qua muziekstijl. Rob Stenders en zijn team kan hierdoor echt gaan bouwen aan de zender om zo het marktaandeel in de toekomst te vergroten. Het gaat dus nog blijken welke kant deze zender op gaat bewegen. Gaan ze de strijd aan met Joe, Radio 10 en Radio 2? Of veranderen ze de muziekmix richting 3FM en Kink. 

Slam! & Sublime houden knap stand zonder landelijke FM frequentie 

De grootste verrassing komt volgens Koen juist vanuit de zenders die van de landelijke FM zenders zijn verdwenen. Sublime realiseert namelijk een vergelijkbaar marktaandeel. Slam! groeit zelfs van 2.5% aandeel naar 2.9% in de eerste week zonder FM.

'Slam! doet er dan ook alles aan om te verkondigen dat ze nog te beluisteren zijn op DAB+, Online en op de FM in de randstad. Zelfs via spots op grote Mediahuis broer Radio Veronica.

Al met al zijn er dus al verschillen te zien in de marktaandelen. Alleen de toekomst zal blijken welke luisteraar waar zal blijven hangen. Na de nieuwe verdeling van de FM frequenties zal er hoogstwaarschijnlijk ook een stoelendans plaats gaan vinden bij de bekende DJ’s. Voorheen zorgde dit voor grote verschillen in de aandelen. Exciting times in radioland', aldus Jeffrey Koen, AV Director Dentsu.
(PvWK, bron: Dentsu | beeld: Damon Hall / Unsplash) 

 

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken