Ad Alliance: "Adverteren begint bij de consument"

Branded Content
Ad Alliance: "Adverteren begint bij de consument"
  • Media
  • 15 jul 2024 @ 08:30
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Vier jaar geleden was Videoland de eerste streamingservice in Nederland die SAVOD introduceerde: Subscription Advertising Video On Demand, waarbij de abonnee tijdens het bingen advertenties te zien krijgt – maar minder betaalt voor het abonnement. Een balanceeract tussen consument en adverteerder, volgens Carla der Kinderen, Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance.

Ad Alliance biedt de SAVOD-propositie aan voor drie streamingdiensten: Videoland, HBO Max en SkyShowtime. Met succes, want 40 procent van de nieuwe abonnees van Videoland kiest voor SAVOD. “Dat bewijst dat er echt groei zit in de SAVOD markt en dat biedt mooie mogelijkheden voor adverteerders”, aldus Carla. "Op dit moment hebben we met de drie streamingdiensten de leidende positie in Nederland en die willen we graag houden. Dit is de toekomst." Om zowel consumenten als adverteerders te bedienen werkt Ad Alliance continu aan nieuwe manieren om te adverteren. Maar het begint bij de consument, zegt Carla der Kinderen. “Wij zetten in op Consumer Centric Advertising. Dat begint bij de consument, want adverteerders zijn op zoek naar aandacht van die consument. Tegelijkertijd moet er wel impact zijn voor de adverteerder. Wij zoeken naar de sweet spot: bij SAVOD kiest de consument bewust voor advertenties, maar tegelijkertijd wil hij of zij er niet te veel zien, het moet niet storend worden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten die voor SAVOD kiezen ontvankelijker zijn voor advertenties, advertenties maken meer impact. Er is een fijne balans tussen een optimale kijkbeleving van de consument en innovatieve advertentiemogelijkheden.”

Branded Strip en Eye Catcher 
Twee spiksplinternieuwe advertentiemogelijkheden van Ad Alliance zijn de Branded Strip en de Eye Catcher. Voorlopig alleen op Videoland, maar in de toekomst mogelijk ook op HBO Max en SkyShowtime te vinden. De Branded Strip is te zien op de homepage en biedt adverteerders de mogelijkheid een hele strip te vullen met een advertentie die aansluit bij het platform, maar tegelijkertijd ruimte biedt aan de eigen stijl van de adverteerder. 

De Eye Catcher gaat een stap verder dan de al eerder geïntroduceerde Pauze Ad. Met de Eye Catcher kan de adverteerder producten die zichtbaar zijn in het programma, aanbieden aan de kijker. Zodra de kijker op ‘pauze’ drukt of klikt komt een mini-catalogus tevoorschijn met daarin QR-codes om direct naar de website van de adverteerder te gaan. 

Team Early 
Advertentiemogelijkheden zoals deze komen niet zomaar uit de lucht vallen. Daar gaat een heel traject van ontwikkelen, testen en feedback aan vooraf. Daarvoor heeft Ad Alliance Team Early, een groep innovatieve collega’s die samen met de klant experimenteren. "Deze nieuwe advertentiemorgen worden continu getest bij adverteerders én consumenten. Je bent op zoek naar de beste balans en dat is een continu proces" legt Der Kinderen uit. En ook na de lancering van een nieuwe advertentievorm gaat de support aan de klanten door. Bij de Branded Strip biedt Team Early een effect-onderzoek aan. In het onderzoek wordt gekeken naar de herkenning van het merk, waardering van de uiting en wat de consument na het zien van de uiting. De uitkomsten van dat onderzoek helpen bij het finetunen van de Branded Strip. De eerste uitkomsten van effectonderzoek naar de Branded Strip en de Pauze Ad (de voorloper van de Eye Catcher) zijn positief. De advertentievormen vallen op, worden niet als storend ervaren maar wekken wel de interesse van de kijker. 

Ad Alliance 
Ad Alliance is de grootste media-alliantie van Nederland. De TV-zenders, digitale platformen en influencers die Ad Alliance vertegenwoordigt bereiken 98% van alle Nederlanders per week. Het saleshouse vertegenwoordigt de meeste Nederlandse (lineaire) TV-zenders, digitale platforms en de streamingdiensten Videoland, HBO Max en SkyShowtime. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken