Nederlandse audioreclamemarkt groeit met 10,4%

Nederlandse audioreclamemarkt groeit met 10,4%
  • Media
  • 11 jul 2024 @ 14:16
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De audioreclamemarkt blijft ook in het tweede kwartaal van 2024 groeien: ruim 10% meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Adverteerders gaven in Q2 67,5 miljoen euro uit aan audioreclame.

Dat blijkt cijfers van Stichting Audify, de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. De radiospotomzet groeide met 5 miljoen euro (+9,2%) naar een totaal van 60,5 miljoen euro, wat 90% van de totale audiobestedingen vertegenwoordigt. Branded content reclame steeg met 10% en bereikte 3,2 miljoen euro. De investeringen in digitale audioreclame kenden een spectaculaire groei van 33,4%, resulterend in 3,7 miljoen euro.

Branches en adverteerders
De top drie sectoren zagen hun investeringen fors toenemen vergeleken met een jaar eerder. Retail en Financiële Dienstverlening blijven koplopers, maar Transport is de nieuwe nummer drie, en overtreft daarmee de branche Horeca, Toerisme en Recreatie, die ook aanzienlijk meer besteedde dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De merken die het meest op radio adverteerden zijn Odido, McDonald's, Aldi, Lidl en KPN. Opvallend zijn de nieuwkomers die in het tweede kwartaal van 2024 fors op radio adverteerden, zoals Stella (#36), De Baak (#41), Calvé (#58), Picnic (#62), Unox (#64) en Jeep (#69).

Liedewij Hentenaar, directeur van Audify: ‘Audio heeft aantoonbaar effect op gedrag. Adverteerders erkennen de kracht van deze effectiviteit. De investeringen in radioreclame leveren rendement op. Dat maakt dat in de betrouwbare omgeving van live radio, adverteerders meer en meer budget toekennen aan radioreclame om met hun merk de vele miljoenen dagelijkse luisteraars te bereiken.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken