Media-aandacht? Doe iets islamitisch!
- Media
- 22 mei 2015 @ 16:40
- Link
-
Abdelaziz Aouragh
Islamic Branding expert
PURESAFY - PromotieCommunicatieMediaJournalistiekDoelgroep
- 22 mei 2015 @ 16:40
- Abdelaziz Aouragh
Waarom weten de meeste marketeers en consumenten nog niet zo veel over de moslim-doelgroep? Zij verbazen zich wanneer er inhoudelijk meer wordt verteld over moslims dan zij dachten te weten. Wat hun consumptiegedrag is, hun interesses, hoe fashion-minded ze zijn. Wat vinden zij van kunst? Dit komt doordat marketeers en consumenten vaak moslims alleen kennen van televisie, radio of krant.
Je ziet overal 'deskundigen' als paddenstoelen uit de grond schieten. Opeens 'weten' ze zoveel over radicalisering en aanverwante zaken. Het ontstaan daarvan, de symptomen én oplossingen. Terwijl je naar ze luistert, droppen zij in Nieuwsuur allerlei labels - en het publiek vreet het. Je kunt enigszins begrijpen dat men het aanneemt, omdat ze op dat moment door een gebeurtenis op zoek zijn naar informatie.
Het Wahabisme bestaat niet, kan ik je zeggen. Dat is vaak een mooie binnenkomer. Het Salafisme, ook een mooie binnenkomer, wordt gezien als een religie in een religie? Het echte Salafisme is gewoon een methodiek. De methodiek die wordt gehanteerd is eigenlijk een vrij logische, namelijk alleen datgene dat onderbouwd kan worden met authentieke bewijzen wordt geaccepteerd. Die mensen worden vervolgens volledig de grond in geboord.
Terwijl een hoogleraar (en ik citeer even op mijn manier) het volgende zij over het respecteren van de wetten in het land waar je woont: 'Wanneer een moslim alleen al een visum accepteert in Nederland, dan sluit de moslim een verbond met dat land, dat hij tijdens het verblijf in Nederland de wetten en de regels respecteert, laat staan een moslim die daar woont of de nationaliteit heeft!' Ar Ruhayli, hoogleraar van de universiteit van Medina. Ja, je leest het goed. En indien er een behoefte is aan uitleg: het staat u vrij mij uit te nodigen om een kopje heerlijk muntthee samen te drinken en hier wat dieper op in te gaan.
Terug naar de orde van de dag. Sensatie en moslims lijkt voor de meeste media interessanter dan inhoud en moslims. Voorbeeld: afgelopen weken was er nieuws over een 'halal-seksshop' die geopend zou worden in Mekka. Geen idee wat dat moet voorstellen, maar het ging over El Asira. En zoals jullie misschien weten ben ik de founder van El Asira. Het was een Marokkaans medium dat een sensatieverhaal schreef en het werd pas ongeveer tien dagen later opgepikt door The Independent zonder bij mij te checken of dit verhaal klopt. Zij namen het bericht over en toen was het onhoudbaar: het ging viral.
Wat een aandacht! Van Brazilië tot Australië. Vervolgens kwamen de grote Nederlandse media voor een interview. Ik heb uitgelegd dat het een 'broodje aap'-verhaal is, maar wel ge-pitcht over de grootste wereldwijde groeikans, Islamic Branding, dus inhoudelijk. Geen enkele journalist had interesse in dit mooie verhaal. Blijkbaar kun je ze wel bereiken met sensatie via een omweg van meer dan 5.000 kilometer terwijl ze hier een paar kilometer verderop zitten. Wat een contrast.
Zolang wij niet een gelijkwaardig podium geven aan alle doelgroepen zullen we altijd op een kennisniveau zitten dat achtergesteld is en dat Wikipedia-taal spreekt. Is het niet eens tijd dat we kritischer worden, over wat er ons wordt voorgeschoteld in de media? En ik pleit mijzelf niet vrij. Maar is het niet tijd dat we hier iets aan gaan doen al is het maar via een tweet. Immers: wij zijn allen gebaat bij vooruitgang en het creëren van ‘rich content’ die meer begrip creëert.
-
Abdelaziz Aouragh
- Werkt bij: PURESAFY
- Functie: Islamic Branding expert
- Website:http://www.puresafybranding.com
- Profiel »
- journalistiek
- PR
- doelgroep
- aandacht
- sensatie
- islam
- communicatie
- moslims
- El Asira
- doelgroep
- column
- islamic branding
- publiciteit
- media
- halal
- opinie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024