Golfstaten hebben geen krediet bij westerse media

  • Media
  • 11 sep 2015 @ 00:08
  • Link
  • Abdelaziz Aouragh
    Abdelaziz Aouragh

    Islamic Branding expert
    PURESAFY
  • MerkenMarketingMaatschappijPolitiekMediastrategie

Zoekt en gij zult vinden. Een gezegde die wij graag in de mond nemen, maar bar weinig in praktijk brengen. Het nieuws wordt gedomineerd door de vluchtelingenstroom naar Europa. Daardoor groeit de kritiek op de rijke Arabische Golfstaten zoals een Saoedi-Arabië en een Verenigd Arabisch Emiraten enorm. Zowel onder moslims als niet-moslims in Europa én daarbuiten.

Als marketeers kijken wij daar ook op een andere manier naar. Namelijk, hoe kunnen we namens de merken waarvoor we werken laten zien dat zij zich sociaal verbonden voelen met alle mensen? En dat we daarmee een impact kunnen maken bij consumenten. Toen dachten we: we gebruiken de vluchtelingen - want die staan nou eenmaal uit het niets bij ons aan de voordeur - voor bepaalde campagnes en verbinden onze namen eraan. Geniaal toch. Weten we zeker dat we er nog iets aan kunnen verdienen. Die vluchtelingen.

Kranten in Duitsland die in de bres springen voor de vluchteling met ‘Wir helfen’ en daarmee stiekem toch heel veel oplages weet te distribueren. En in diezelfde opleving korte metten maken met alle Golfstaten, want die doen helemaal niets. Dat is de conclusie van de media in het binnen- en buitenland.

Liefdadigheid

Als marketeers zijn wij altijd op zoek naar bepaalde waarden van consumenten en proberen we daarop in te spelen. Een bepaalde waarde die de moslimconsument hoog in het vaandel heeft, is dat deze graag helpt maar daar niet over hoort te pronken. Je geeft of helpt met liefdadigheid en je vergeet direct dat je dat hebt gedaan, dat is de Islamitische waarde. Want liefdadigheid is oneindig.

Mohammed Khalid Alyahya, vertegenwoordiger van King Faisal Centre For Research & Islam Studies, legde aan Lyse Doucet van de BBC uit waarom Saudi-Arabië niet heeft deelgenomen aan de opvang van Syrische vluchtelingen: 'Nul is een zeer onnauwkeurig aantal omdat Saoedi-Arabië geen vluchtelingenbeleid heeft. Er zijn 500.000 Syriërs in Saoedi-Arabië die een visum ontvingen, 3.000 die op basis van een recente koninklijk besluit volledige studiebeurzen ontvangen. Ze krijgen (gratis) gezondheidszorg voor hun gezinnen, maar ze worden bezoekers genoemd, zij worden niet benoemd als vluchtelingen. Velen van hen zijn er om hun families te bezoeken die al in Saoedi-Arabië wonen.'

Alyahya zegt niet over andere Golfstaten te kunnen spreken, maar het aantal in Saoedi-Arabië is 500.000. 'We kunnen discussiëren dat dit aantal laag is, maar ik zou zeggen dat de gehele internationale gemeenschap weinig heeft gedaan om het lijden van de Syrische vluchtelingen te verlichten.'

Noodhulp

BBC-verslaggeefster Lyse Doucet vraagt dan: 'De oorlog zal morgen niet over zijn en als dit groeiende besef er is, dat er op korte termijn noodhulp nodig is, zou Saudi-Arabië overwegen om sommige van de vluchtelingen de status “Refugee” te geven, want natuurlijk heeft de status student bijvoorbeeld andere rechten. De status vluchteling zou impliceren dat hele families kunnen komen en bepaalde rechten hebben.'

Alyahya antwoordt: 'Hele families zijn gekomen en ze hebben visa gekregen en hun status is geformaliseerd in Saoedi-Arabië. Alleen het feit dat zij geen vluchtelingen zijn genoemd, betekent niet dat het geen vluchtelingen zijn. Het claimen dat er nul vluchtelingen zijn geholpen in Saoedi-Arabië is zeer misleidend. Het negeert gewoon het feit dat er 500.000 Syriërs in Saoedi-Arabië zijn als gevolg van deze oorlog die er daarvoor niet waren.'

242.000 Syriërs

Associated Press (AP) meldt dat de Verenigd Arabische Emiraten meer dan 100.000 Syriërs die het land sinds 2011 binnenkwamen, een verblijfsvergunning heeft gegeven en dat er meer dan 242.000 Syrische onderdanen in het land wonen. Er waren geen details over de voorwaarden van de visa. De Verenigde Arabische Emiraten hebben meer dan 530 miljoen dollar aan humanitaire hulp en ontwikkelingshulp sinds 2012 bijgedragen als reactie op de crisis in Syrië.

Waarom vind deze informatie niet zijn weg naar de Nederlandse media? Dit zijn toch kansen dat wij samen met deze landen concepten kunnen ontwikkelen waarmee wij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de vluchtelingenproblematiek? Ja, we blijven toch marketeers en daar zijn we goed in. Het lukt ons namelijk om je te verleiden om dat product te kopen waar je helemaal niets aan hebt. Dus kunnen we ervoor zorgen dat we meer begrip creëren over en weer. Het is toch van de zotte dat één land al meer heeft gedaan dan de hele EU!

Zoals gezegd, de waarde van het geven en helpen zonder continu te benoemen dat jíj dat hebt gedaan, is iets wat nog onbekend is in Europa. Mede daardoor hebben landen zoals in de Golf geen krediet weten op te bouwen bij westerse media. Want inmiddels zijn we de grootste vluchtelingengroep in de wereld vergeten, de Birmese rohingya-vluchteling.  

Abdelaziz Aouragh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken