Vijf kledingtips voor succesvolle presentaties

  • Media
  • 27 jan 2016 @ 00:17
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TrendsEffectZakelijkCommunicatieStrategie

Er komt veel kijken bij het geven van een professionele presentatie. Ook de juiste outfit kan daarbij een grote rol spelen. Een goede eerste indruk maken is nu eenmaal heel belangrijk, wil je als spreker geloofwaardig overkomen. Of je nu een nieuwe klant moet zien binnen te halen of op een conferentie voor mensen uit je vakgebied moet spreken: je wil er op je best uitzien, laten zien wie je bent en zeker niet overkomen als een grijze muis. Wat je draagt, is bepalend voor hoe je je voelt en hoe je publiek je ziet. Hier volgen vijf tips voor het selecteren van de juiste outfit voor een succesvolle presentatie.

1. Laat je outfit voor je spreken

Een voorbeeld van een spreker die optimaal gebruikmaakt van kleding en daarmee zelfs een imago voor zichzelf wist te creëren, is Joe Pulizzi. Hij is oprichter van het Content Marketing Institute en een befaamd spreker. Toen hij met presenteren begon droeg hij altijd oranje, de kleur van zijn bedrijf. Na een paar presentaties werd hij uitgenodigd om een keynote te verzorgen, waar hij werd gevraagd een zwart pak en een zilverkleurige stropdas te dragen. Vanzelfsprekend gaf hij daar gevolg aan. Maar na zijn presentatie stapten er verschillende toehoorders op hem af om hem te vragen wat er met zijn oranje outfit was gebeurd. Er waren zelfs mensen die hem via social media vroegen waarom hij tijdens zijn presentatie geen oranje had gedragen. Dat was het moment waarop hij zich realiseerde dat hij met deze kleur een imago voor zichzelf had gecreëerd waarmee hij zijn bedrijf kon onderscheiden. Tegenwoordig draagt hij niet alleen oranje overhemden, maar ook oranje pakken, oranje schoenen en zelfs oranje pochets.

Een ander bekend voorbeeld is Steve Jobs, die tijdens presentaties steevast een spijkerbroek, coltrui en New Balance-gympen droeg. Door telkens dezelfde kleur of outfit te gebruiken kun je ervoor zorgen dat jij en je bedrijf optimaal herkenbaar zijn.

2. Denk na over de kleur van je kleding

Psychologen hebben ontdekt dat je met het dragen van een bepaalde kleur een – vaak onbewuste – boodschap op je publiek kunt overbrengen. Denk dus goed na over hoe je wilt overkomen en pas de kleur van je outfit daarop aan.

Rood: Rood is een slimme zet als je een ‘powerpresentatie’ moet geven. Rood wordt vaak beschouwd als de kleur van de passie en wordt geassocieerd met assertiviteit, maar kan ook intimiderend overkomen.

Blauw: In tegenstelling tot rood is blauw een ‘veilige’ kleur. Blauwe tinten stralen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid uit, maar ze zijn ook een tikje saai en voorspelbaar.

Groen: Met groen ben je verzekerd van de aandacht van je publiek. Deze kleur wordt immers niet zo vaak gedragen als het traditionele zwart, grijs of blauw. Het is een toegankelijke kleur die betrouwbaarheid en degelijkheid uitstraalt.

Grijs: Deze traditionele kleur kan een beetje somber of stijfjes overkomen, maar daarom hoef je de kleur nog niet uit je werkgarderobe te bannen.

Lila: Paars is misschien even schrikken en het is een niet-alledaagse kleur, maar het kan juist heel goed uitwerken op je publiek, dat zal jou vernieuwend zal vinden.

3. Pas je kleding aan je doelgroep aan

Kies je outfit altijd met je doelgroep in gedachten. Als je een presentatie bij een start-up verzorgt, kun je best een beetje casual voor de dag komen. Start-ups zijn vaak jonge en moderne bedrijven die nieuwe en innovatieve oplossingen ontwikkelen. De kans is klein dat je voor een publiek komt te staan dat strak in het pak zit. Probeer je kleding aan je doelgroep aan te passen. Zo voel je je meer op je gemak tijdens het presenteren en toon je het publiek dat jullie uit hetzelfde hout gesneden zijn.

Als je voor een groep investeerders of zakenmensen spreekt, moet je formeler gekleed gaan. In dit geval is het vaak beter om overdressed te gaan, dan je underdressed te voelen. Dragen van een pak kan je daarbij zelfvertrouwen geven en je meer op je gemak laten  voelen op het podium.

4. Wat je niet moet dragen

Het is minstens zo belangrijk om te weten wat je tijdens een presentatie beter niet kunt dragen. Als de kans bestaat dat het warm en zweterig op het podium wordt, moet je kleuren vermijden die makkelijk zweetplekken verraden en kiezen voor een goed ademende kledingstof. Draag ook geen kleding die te strak zit. Zo voorkom je dat de belangstelling van je publiek zich verplaatst naar delen van je lichaam waarop je liever niet de aandacht wilt vestigen. Ten slotte moet je kleding vermijden die wringt, jeukt of pijn doet. Je wilt natuurlijk niet afgeleid worden door een jeukende trui terwijl je de presentatie van je leven geeft.

5. Pas je outfit aan op hoe je wilt overkomen

Het is belangrijk dat de kleding die je draagt aansluit op hoe je gezien wilt worden. Niet alleen de kleur van je outfit brengt een boodschap over, maar ook de kledingstijl waarvoor je kiest. Draag een pak als je professioneel en goed geïnformeerd wilt overkomen. Kies voor casual als je een relaxte en nuchtere indruk wilt maken.

Sommige mensen willen zich met hun outfit onderscheiden. Anderen voelen zich het meest op hun gemak als ze opgaan in hun omgeving en er net zo uitzien als alle anderen. Naar mijn mening is het belangrijkste om kleding te dragen die wonderen doet voor jouw zelfvertrouwen. Wat je ook draagt, je moet je er goed bij voelen. Dit zal je maken tot de relaxte presentator die je graag wilt zijn.

Spencer Waldron, regional manager Prezi in West-Europa. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken