[column] Coldplay loopt voorop met ingenieuze mediastrategie
- Media
- 3 dec 2019 @ 11:24
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MediastrategiePromotiePRMuziek
- 3 dec 2019 @ 11:24
- Gastblogger
Omlijst door een ingenieuze mediastrategie lanceerde Coldplay afgelopen week hun nieuwe album 'Everyday Life'. Een strategie waar zowel kleine als grote merken van kunnen leren.
De band laat al jaren zien de kracht van (sociale-) media als geen ander te begrijpen. Het verhaal rondom Coldplay klopt. Ze blijven zich vernieuwen, weten te verrassen en fans te binden. Op een manier die authentiek is en past bij hun verhaal als band. Als Coldplay fan boeit deze aanpak mij. Interesse in hoe de band fans bereikt, engaged en inzet voor hun releases.
Coldplay laat al jaren zien de kracht van sociale media te begrijpen. Maar belangrijker nog: ze weten de kanalen zowel effectief als authentiek in te zetten. Enerzijds om fans te verrassen met top content, anderzijds om dezelfde doelgroep zich onderdeel van het verhaal te laten voelen. Coldplay heeft zichzelf door de jaren heen telkens opnieuw op de kaart gezet. In 2017 gaf de band in hun ‘A Head Full of Dreams” concertreeks 2 fantastische shows in de Amsterdam Arena. De band liet toen al zien de fans maximaal te betrekken bij de shows. Bezoekers kregen polsbandjes die op afstand te activeren waren, waardoor er een visueel spektakel ontstond. Fans deelden de foto’s en video’s vervolgens massaal op hun social media. Een groot succes.
Mediastrategie ‘Everyday Life’
In de BBC Radio 1 uitzending van vrijdag 25 oktober werden 2 singles gereleased (Orphans & Arabesque). Annie Mac interviewde frontman Chris Martin over het nieuwe album ‘Everyday Life’, dat afgelopen vrijdag in zijn geheel is uitgebracht. Het was een onderdeel van een perfecte media strategie. De band begon de aankondiging van het nieuwe album ongeveer een week voor dit interview te pluggen, met behulp van mysterieuze reclameborden over de hele wereld. Vervolgens werden er cryptische brieven naar een handvol individuele fans over de hele wereld verstuurd, wat leidde tot interactie op in eerste instantie de social media. De ‘traditionele’ media namen de berichtgeving vervolgens over. Coldplay postte daarop de tracklijst van het album in advertenties, die slechts in een handvol lokale kranten werd geplaatst.
Op 1 november maakte de band bekend dat ze 22 november een kick-off concert zouden geven in Jordanië. Op 3 november werd een nieuw hoofdstuk aan de mediastrategie toegevoegd. Coldplay speelde de titel song van het gelijknamige album live in de NBC 'Saturday Night Live' show. Direct aansluitend kon het grote publiek het nummer streamen/downloaden. Het dubbelalbum, dat een 'sunrise' en een 'sunset' kant heeft, werd 22 november daadwerkelijk in de ochtend resp avond gespeeld, live vanuit Amman. Gezien het ‘wereldse’ karakter van het album was de keuze voor de hoofdstad geen onlogische. Uiteraard konden de fans wereldwijd hiervan meegenieten: het gehele concert werd live gestreamed via YouTube. In Amsterdam konden Coldplay fans de livestream bekijken op het Rembrandtplein. Hoe ze wisten dat het daar was? Door op 9292ov.nl als bestemming ‘Coldplay’ in te toetsen.
Duurzaamheid
Na de spectaculaire tour ‘A Head Full of Dreams’, waarbij de band 122 concerten gaf, was het wachten op het volgende album. Chris Martin heeft in het BBC Radio interview uitgelegd dat het album grotendeels gaat over de hoogtepunten en dieptepunten van het dagelijks leven. Mijn vertaling van het album is dat de band hiermee wederom zich blijft verdiepen en vernieuwen. Niet als doel op zich, maar om het plezier te behouden in ‘het muziek maken’. Het is wel een album dat meer aandacht van de fans vraagt. Het album nodigt daarom niet direct uit om een tour zoals ‘A Head Full of Dreams’ uit de kast te trekken.
Maar dat gaat ook niet gebeuren: Coldplay heeft gelijktijdig met de album release bekend gemaakt niet meer de wereld te willen over vliegen om op te treden, zolang er geen manier is om dit klimaatneutraal te doen. “We zouden teleurgesteld zijn als het niet klimaatneutraal kan.” Wederom een statement. Dat werd bekrachtigd door een concert in het Natural Museum of History Londen afgelopen maandag. De opbrengsten van dit concert gingen naar goede doelen die zich inzetten voor het milieu.
Be yourself
De aanpak die Coldplay zowel muzikaal als PR-matig kiest werkt. Het is verassend, vernieuwend en authentiek tegelijk. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de woorden van journalist Gareth Thomas:
“The Coldplay team deserves credit for doing something unusual that's got millions of people talking around the globe, while also delivering a message about what the band stands for in the album's content. Many brands could learn a lot from their smart media choices, tactical execution and awareness of how to defend against the risk of public fatigue that so often follows success.”
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- [column] Radio killed the video star
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
Laatste Nieuws
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en... 18-11-2024
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024