Ubideo wil Facebook Live naar de kroon stijgen

  • Online
  • 24 jul 2017 @ 15:54
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • VideoPR

De Amsterdamse live video streaming startup Ubideo werkt aan een nieuw platform dat bedrijven de mogelijkheid biedt om op hun eigen online kanalen live video content te streamen. Zo kan de live stream gepubliceerd worden op de eigen website en app.

De startup zegt hiermee bedrijven een alternatief te bieden voor de live video oplossing van Facebook, YouTube en Periscope. ‘Cisco heeft berekend dat in 2020 het internetverkeer voor 79 procent uit video zal bestaan. Bedrijven die ook in de toekomst relevant willen blijven moeten aan de slag gaan met video’, zegt Gerald Been, oprichter en CEO van Ubideo. ‘Live video is interactief en verhoogt de engagement van je klant. Met Ubideo kun je inzetten op live video zonder je zuurverdiende traffic naar de Facebook omgeving te leiden.’

Ubideo denkt hiermee de live video streaming oplossing te bieden voor bedrijven die advertentie-inkomsten als businessmodel hebben of via video contentmarketing klanten willen verleiden naar hun producten en of diensten pagina. Omdat veel kijkers ook na het live moment de content willen zien biedt het platform klanten de mogelijkheid de beelden te downloaden en te hergebruiken. Zo kan de live gestreamde content veelvuldig ingezet worden voor het bereiken van de marketingdoeleinden van een bedrijf.

De startup kan onder meer Redbull, De Telegraaf en Open Rotterdam tot zijn klantenkring rekenen. De groeistrategie van het bedrijf is in eerste instantie gericht op het partneren met een klein aantal innovatieve en vooruitstrevende bedrijven. Geïnteresseerden kunnen zich op de website van het bedrijf aanmelden. Het bedrijf verwacht in het eerste kwartaal van 2018 het platform voor alle geïnteresseerden beschikbaar te stellen.

Ubideo is in 2014 opgericht door Gerald Been, Servan Huegen en Dave Ligthart, vóór Periscope, Facebook en YouTube Live, als een live video platform voor het grotere publiek. Nu richt het bedrijf zich volledig op het bedienen van zakelijke klanten. ‘Ook qua functionaliteit gaan wij meer bieden dan Facebook Live’, zegt Been. ‘Bedrijven kunnen een livestream regisseren over verschillende camera’s, smartphones of bijvoorbeeld drones, tegen een fractie van de gangbare kosten. Daarnaast kun je jouw bedrijfslogo als overlay toevoegen.’

Been denkt dat bedrijven ook steeds meer eigenaarschap willen over de toegang tot hun klanten en over hun eigen klantendata, in plaats van afhankelijk te zijn van de grillen van de grote internet platformen. Been: ‘De gebruikersdata van Ubideo zijn van onze klanten. Klanten die aan de geldende privacyregels voldoen. Ik denk dat wij met Ubideo een bijdrage leveren aan een meer open en democratisch internet, door de macht weer terug te geven aan de massa.’

Het bedrijf zegt zich vooral te onderscheiden door live video streamen voor de zakelijk markt gemakkelijk te maken. Been: ‘Als je nu via andere oplossingen livestreamt ben je helemaal op jezelf aangewezen. Ons doel is om je volledig te ontzorgen: “Make live easy”. Ik blijf vermelden dat deze visie ons geen windeieren heeft gelegd.' 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken