Volkswagen komt met MBO-lesmethode via Instagram Live

  • Online
  • 14 mei 2019 @ 10:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InteractieSocial mediaCampagnes

Klassewerk is een nieuwe lesmethode waarbij leerlingen via Instagram Live les krijgen van verschillende vakspecialisten uit het werkveld. De methode is een initiatief van Volkswagen Bedrijfswagens en ontwikkeld door Achtung McGarryBowen.

Negen op de tien MBO-studenten lijkt het leerzaam om les te krijgen van vakspecialisten uit de praktijk. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd onder studenten van ROC Amsterdam en MBO Rijnland, die gaan deelnemen aan de pilot ‘Klassewerk’. Dit initiatief van Volkswagen Bedrijfswagens is een nieuwe lesmethode waarbij vakspecialisten via een interactieve helm real-time vragen van chattende studenten beantwoorden terwijl ze aan het werk zijn.

Klassewerk vult hiermee het huidige praktijkonderwijs aan, biedt een oplossing voor de groeiende behoefte aan actuele kennis over innovatie en duurzaamheid in het MBO-onderwijs en verbetert het beroepsperspectief van studenten. Vrijdag 10 mei vond de eerste les van de pilot plaats, met een focus op duurzaam bouwen. Vakspecialisten en docenten uit heel Nederland met verschillende disciplines kunnen zich vanaf nu aanmelden, voor het vervolg van de pilot.

Aanvullend onderwijs

Uit het onderzoek blijkt ook dat 86 procent van de studenten het leuk lijkt om een kijkje achter de schermen te nemen bij vakspecialisten. Daarnaast geeft de meerderheid (61%) aan dat ze - aanvullend op hun huidige lesprogramma - meer willen leren over de praktijkervaringen van professionals uit het werkveld.

Marjolein van Kooten, Opleidingsmanager Bouw, Infrastructuur & Onderhoud ROC Amsterdam, ziet een toegevoegde waarde voor het MBO-onderwijs van deze nieuwe aanvullende werkvorm: 'Klassewerk draagt bij aan de verbinding tussen theorie en praktijk. Het laat studenten kennismaken met nieuwe werkvormen, zonder dat ze daarvoor de school uit hoeven. Je haalt de buitenwereld naar binnen.'

Badr Moustaïne, docent en coördinator bij ROC Amsterdam, beaamt dit en geeft aan dat Klassewerk dynamischer is dan zijn gebruikelijke lesmethode: 'De studenten zien de lesstof voor hun ogen worden toegepast. Dat is vrij zeldzaam en gebeurt nergens binnen het technisch onderwijs.' Omdat studenten zich dagelijks op Instagram begeven, is dit een laagdrempelige manier van kennisvergaring. Meer dan de helft (55%) van de studenten geeft dan ook aan het leuk te lijken om les te krijgen via Instagram.

Theorie afstemmen op praktijk

Ook Harry Buijs, specialist in wind- en zonne-energie en één van de professionals die de Klassewerk lessen verzorgt, vindt dat theorie- en praktijkkennis beter op elkaar afgestemd kunnen worden: 'Het verbaast me dat leerlingen vaak theoretisch al best veel weten, maar dat de praktijkkennis wat mager is.' Daarom vindt hij het belangrijk dat zijn kennis wordt doorgegeven aan een nieuwe generatie.

Deze nieuwe manier van lesgeven heeft niet alleen een toegevoegde waarde voor de deelnemende studenten, illustreert Moustaïne: 'Vakspecialisten dragen een steentje bij aan de opleiding van hun toekomstige medewerkers. In ruil draagt hun kennis uit de praktijk bij aan de ontwikkeling van de docenten. Er is sprake van een duurzame wisselwerking.'

Beter beroepsperspectief

66 procent van de leerlingen geeft aan dat ze denken dat de kennis die ze opdoen bij Klassewerk hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Zeven op de tien zien Klassewerk dan ook als een toegevoegde waarde op hun huidige lesprogramma. Buijs: 'We hebben weinig tijd om mensen op te leiden in het veld. Het zou fijn zijn als mensen meer praktijkkennis zouden hebben. Door Klassewerk krijgen ze toch wat meer inzicht.'

Klassewerk is een initiatief van Volkswagen Bedrijfswagens. In de eerste vier lessen verzorgen specialisten in duurzaam bouwen die een Volkswagen-bedrijfswagen rijden de live lessen. Voor de vijfde les kunnen vakmensen uit heel Nederland uit verschillende disciplines zich aanmelden, ook vakmensen die niet in een Volkswagen rijden. Daarnaast kunnen MBO-docenten die een Instagram Live les in hun klas willen organiseren, zich aanmelden. Na de pilot worden de aanmeldingen aan elkaar gekoppeld, zodat er  meer Klassewerk live lessen gefaciliteerd kunnen worden.

Lukas Jeukens, Sr. Brand Communication Manager bij Volkswagen Bedrijfswagens: 'Met Klassewerk dragen we bij aan de kwaliteit van vakopleidingen en brengen we vakmensen en studenten met elkaar in contact. Zo maken we het verschil voor vakmensen van de toekomst.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken