Akkoord over wetsvoorstel e-Privacy Verordening

Akkoord over wetsvoorstel e-Privacy Verordening
  • Online
  • 17 feb 2021 @ 09:20
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Privacy

De EU-lidstaten in de Europese Raad zijn het eens geworden over de e-Privacy Verordening die de Nederlandse Telecommunicatiewet vervangt. In deze wet zijn de regels opgenomen voor onder anderen e-mail, Whatsapp, sms, telemarketing en cookies.

‘De wet gaat er dus komen, al duurt het waarschijnlijk nog minimaal twee jaar,’ aldus Matthias de Bruyne, senior legal counsel bij DDMA, branchevereniging voor data en marketing.

Qua impact is de e-Privacy Verordening te vergelijken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ook de duur van het totstandkomingsproces is gelijkwaardig.

De Portugese Minister van Infrastructuur, die de vergadering in de Raad voorzat, noemt het akkoord “een goede balans tussen het beschermen van het leven van mensen en het stimuleren van innovatie.”

De volgende fase wordt ook wel de ‘triloog’ genoemd. De Raad, de Commissie en het Parlement hebben ieder een eigen versie van de e-Privacy Verordening goedgekeurd - nu moeten ze het eens worden over een definitieve tekst. ‘Dat zou ook nog wel eens een stroef proces kunnen worden,’ legt De Bruyne van DDMA uit, ‘aangezien er sinds de Europese verkiezingen in 2019 nieuwe Europese Commissarissen zijn benoemd en nieuwe leden van het Europees Parlement zijn gekozen. Die nieuwe leden waren er nog niet toen het voorstel werd geschreven en goedgekeurd in het Parlement.’

Commissie en Parlement strenger dan Raad

Ook hebben de Commissie en het Parlement een strengere tekst voorgesteld dan de Raad, bijvoorbeeld op het gebied van cookies. Waar het Parlement pleitte voor een verbod op cookiewalls, is de Raad van mening dat er ruimte moet blijven voor uitgevers. Er zou volgens de Raad een uitzondering moeten komen voor uitgevers die hun content financieren met een verdienmodel gebaseerd op advertenties, mits zij een alternatief aanbieden zonder cookies.

De Bruyne: ‘Wat dat alternatief precies moet zijn is niet duidelijk, maar eerder werd gedacht aan betaalde toegang tot content zonder dat er cookies geplaatst worden. Bovendien lijkt het wetsvoorstel dat dateert uit 2017 op dit punt inmiddels te worden ingehaald door de werkelijkheid. De Europese toezichthouders hebben al kenbaar gemaakt dat er met een cookiewall geen geldige toestemming verkregen kan worden, en Google en andere browser-aanbieders gaan stoppen of zijn al gestopt met third-party cookies. Het is daarom de vraag of een bepaling over de cookiewall in de e-Privacy Verordening daardoor nog zin heeft.’

Waarschijnlijk nog geen nieuwe wet in 2022

Hoe lang de triloog duurt, hangt af van de concessies die men wil doen. Als de Raad voet bij stuk houdt kan ook dit een lang proces worden. Het is al duidelijk dat het Parlement weinig te spreken is over de definitieve tekst uit de Raad. Volgens rapporteur Birgit Sippel, het Parlementslid dat het dossier begeleidt vanuit het Parlement, worden de onderhandelingen niet makkelijk en is het lastig te zeggen of er dit jaar al een definitieve tekst zal zijn.

Ook na de triloog heeft het voorstel nog niet direct effect op het bedrijfsleven. De Bruyne: ‘In de tekst van de Raad is een termijn van twee jaar opgenomen voor organisaties om zich voor te bereiden, net zoals dat bij de AVG het geval was. We zullen waarschijnlijk ook in 2022 nog niet met de e-Privacy Verordening te maken hebben, maar dat de wet er in één of andere vorm komt is nu wel zeker.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken