Mijn Marketing: Charlotte Paulus van Talk360
- Online
- 25 mrt 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - AppsMarketingInterview
- 25 mrt 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Charlotte Paulus werkt als Brand Manager bij bel-app Talk360: ‘Branding richt zich op de lange termijn en zorgt voor onder andere brand equity en dat is essentieel voor een succesvol bedrijf.’
DIGITALE BRUG
Talk360 is een gebruiksvriendelijke bel-app waarmee mensen over de hele wereld betrouwbaar en betaalbaar kunnen bellen naar elk vaste of mobiele telefoon. Momenteel heeft 41 procent van de wereld geen toegang tot het internet en met name landen in Afrika beschikken niet over de nodige voorzieningen. Talk360 vindt dat betrouwbare communicatie en digitale diensten betaalbaar en toegankelijk moeten zijn voor iedereen en slaat een digitale brug naar deze landen, verbindt levens en draagt bij aan een betere wereld. Ik ben bij Talk360 verantwoordelijk voor het merk, de interne- en externe communicatie, PR en het organiseren van global teamevents voor onze collega’s in Nederland, Zuid-Afrika, India en Nigeria.
DNA
Branding is veel meer dan alleen een logo, tagline, of huisstijl. Branding draait om de merkwaarden die de basis vormen van de identiteit - het DNA. Bij een sterk merk komen deze merkwaarden terug in alle aspecten binnen een bedrijf, zoals in de visuele uitingen en communicatie van een merk, het contact en interactie met de klant, maar ook in de manier van werken en de bedrijfscultuur. Consistentie hierin is key.
REBRANDING
Ik werk nu drie jaar bij Talk360 en in 2020 heb ik de volledige rebranding geleid. Waar eerst onze focus vooral lag op het product, zijn we veel meer gaan werken vanuit onze missie en merkwaarden. Onze missie om mensen wereldwijd met elkaar te verbinden was er vanaf het begin, maar was nooit geïntegreerd in de branding. Dit heeft uiteindelijk een groot verschil gemaakt en is een belangrijke reden geweest voor de groei van Talk360. Als we tegenwoordig sollicitanten binnenkrijgen, dan vertellen ze vaak dat niet alleen de functie, maar ook onze missie en merkwaarden een reden zijn waarom ze graag bij ons willen werken. Daar ben ik best trots op!
RAAK
Een mooie commercial waar ik gelijk aan moet denken is de kerstcommercial van John Lewis Man on the moon. Wat John Lewis hier erg goed doet, is dat de commercial niet direct draait om het product, maar om de gedachte en het gevoel wat er uiteindelijk kan worden bereikt met het product. De commercial raakt de kijker in het hart en zorgt hierdoor voor emotionele engagement.
RIJM
Waar ik mij persoonlijk aan kan ergeren, zijn commercials met rijmende liedjes, die je tegenwoordig in elk reclameblok minstens drie keer voorbij ziet komen. Ook al werkt rijm wellicht goed, ik vind dat veel bedrijven eerder met deze trend meewaaien dan zich daadwerkelijk onderscheiden van de rest.
LUISTEREN
Goede marketing is de consumenten echt proberen te begrijpen, waardoor er ingespeeld kan worden op daadwerkelijke behoeften. Bij Talk360 hebben we een wereldwijd audience, maar we proberen zoveel mogelijk te lokaliseren op landelijk niveau, research te doen en vooral te luisteren naar onze klanten. Dit zorgt voor vertrouwen en binding met onze gebruikers.
FRUSTRATIE
Wat mij vooral frustreert is marketing die te veel op de korte termijn is gericht, zoals verkoop of klanten-acquisitie. Hoewel dit belangrijk is, kan dit wat mij betreft het beste gecombineerd worden met goeie branding. Branding richt zich op de lange termijn en zorgt voor onder andere brand equity en dat is essentieel voor een succesvol bedrijf.
OUT OF THE BOX
Een van de grootste uitdagingen voor marketeers is om op te blijven vallen in de alsmaar groeiende online wereld. Het aanbod wordt elke dag groter, dus mensen kunnen steeds kritischer worden. Daarom is het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten op de wensen en behoeften van de klant. Daarnaast blijft het essentieel om creatief en out of the box te blijven denken. Zo kan ik bijvoorbeeld erg genieten van de Halloween-campagne van Ikea of het slim inspelen van Heineken op de serie Squid Game.
DOVE
Een van mijn favoriete merken is Dove. Wat ik zo mooi vind is dat Dove nooit de purpose en merkwaarden uit het oog verliest. Achter elke campagne van Dove zit een boodschap waar bijvoorbeeld de Real Beauty Sketches-campagne een prachtig voorbeeld van is. Ook Dove speelt hier weer in op de emotie, de binding met hun klanten en zet je elke keer weer aan het denken.
LUISTEREN
Mijn favoriete mediamerken zijn Netflix en Spotify, die gebruik ik wekelijks. Beide merken zijn heel sterk in het luisteren naar hun eindgebruikers. Spotify doet dit bijvoorbeeld door het aanbieden van gepersonaliseerde playlists en de mogelijkheid om deze zelf samen te stellen. Net als Spotify is ook Netflix customer driven en gebruikt onder andere data om hun gebruikers te laten zien wat hen wellicht aanspreekt op basis van wat zij al via Netflix hebben gestreamd. Een mooie manier om klanten engaged te houden.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- HomeExchange lanceert "Be My Guest":... 13-11-2024
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024