Hoe vind ik mijn doelgroep op YouTube?
- Online
- 4 apr 2014 @ 09:00
- Link
-
Koen van der Donk
Mede-oprichter
Playforward en Animators - Online advertisingVideo
- 4 apr 2014 @ 09:00
- Koen van der Donk
Met een campagne op YouTube bouw je naamsbekendheid op en vergroot je de traffic naar je website. Ook voor MKB-ondernemers is adverteren op YouTube interessant. Met YouTube kun je gericht adverteren voor betaalbare tarieven. En vooral gericht adverteren is voor het MKB van belang. Maar hoe doe je dat dan op YouTube? Ik leg het uit.
Gericht adverteren
McDonald’s heeft zo’n brede doelgroep dat bijna iedereen klant is, maar dat geldt voor weinig bedrijven. Het MKB heeft vrijwel altijd een specifieke klantengroep. Advertentiecampagnes werken dan alleen als het die klantengroep bereikt. Schieten met hagel werkt niet. De doelgroep opsporen is de truc. Lukt dat niet, dan verdient de campagne zich niet terug. YouTube heeft een advertentiemodel waarmee adverteerders hun klanten kunnen opzoeken en zo effectief adverteren.
Op zoek naar de klant
YouTube heeft veel informatie over kijkers. Deze informatie gebruiken adverteerders om een specifieke club kijkers te selecteren aan wie de advertentie wordt vertoond. Op YouTube maak je een kijkersselectie met persoonskenmerken en met content. De videoadvertentie wordt alleen vertoond aan kijkers die voldoen aan de persoonskenmerken en de content bekijken die opgegeven zijn door de adverteerder. Met die combinatie zien alleen kijkers de videoadvertentie op YouTube.
Selecteren op kijker
Het selecteren op kijker werkt op basis van persoonskenmerken. De adverteerder zorgt daarmee dat de kijker dezelfde persoonskenmerken heeft als zijn klanten. Op YouTube kun je op vijf persoonskenmerken filteren:
1. Leeftijd Kijkers met een specifieke leeftijd zien de advertentie.
2. Geografie Kijkers die in een specifieke regio wonen zien de advertentie.
3. Taal Kijkers die een specifieke taal spreken zien de advertentie.
4. Apparaat Kijkers die via een desktop, laptop, tablet of mobiele telefoon kijken zien de advertentie.
5. Interesses Adverteer bij kijkers die video’s over bepaalde onderwerpen hebben bekeken.
Selecteren op video’s
Het selecteren op video’s werkt op basis van welke content mensen op YouTube kijken. Adverteerders kiezen bij welk soort video’s de advertentie wordt vertoond. Op die manier bereikt de adverteerder kijkers met de juiste interesses. Op video’s selecteren kan YouTube op drie niveaus:
1. Zoektermen Kijkers die een specifieke zoekopdracht plaatsen zien de advertentie.
2. Zelfgekozen plaatsingen Kijkers die naar een video kijken die door adverteerder is geselecteerd zien de advertentie.
3. Onderwerpen Kijkers die naar video’s kijken met een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld games.
YouTube heeft oneindig veel video’s. Hoe vindt de adverteerder de juiste video’s? Ook hier heeft YouTube aan gedacht en heeft al een selectie gemaakt van onderwerpen en interesses. De content is in die selectie opgedeeld in categorieën. De adverteerder kiest uit de lijst die YouTube heeft gemaakt, bestaande uit hoofdcategorieën en subcategorieën. Zo kunnen adverteerders snel en gemakkelijk de juiste content selecteren. Dankzij de subcategorieën wordt de selectie nog verder verfijnd.
Hoe gaat dat in de praktijk?
Stel een webshop in autoaccessoires adverteert op YouTube. De webshop verkoopt voornamelijk aan autoliefhebbers. De accessoires worden verkocht in heel Nederland.
We starten met de kijker zelf. Autoliefhebbers die accessoires kopen zijn ouder dan 18 en zijn daar een groot gedeelte van hun volwassen leven mee bezig.. We selecteren daarom de leeftijdscategorieën 18 t/m 24, 25 t/m 34, 35 t/m 44 en 45 t/m 54. Geografische stellen we Nederland in dat we extra ondersteunen door de Nederlandse taal te selecteren. De webshop heeft geen goede mobiele website. Daarom vertonen we de videoadvertentie alleen op desktops en laptops. Binnen de interesselijst kiezen we de categorieën autoliefhebbers. Om de selectie te verfijnen kiezen we daarbinnen de subcategorie ‘liefhebbers van sportwagen en luxe voertuigen’.
Nu de kijker is gedefinieerd is het de beurt aan de videocontent. Voor de vindbaarheid van de webshop is er een lijst met zoektermen, welke we ook inzetten voor YouTube. Dit zijn productgerelateerde zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘bumperkit’. Daarna buigen we ons over de zelfgekozen plaatsingen: video’s naar keuze waarbij we willen adverteren. We hebben een aantal populaire YouTube-kanalen geselecteerd over auto’s. De meest bekeken video’s kiezen we als zelfgekozen plaatsingen. Tenslotte selecteren we de categorie ‘Auto’s en voertuigen’ uit de onderwerpenlijst en verfijnen we die verder met de subcategorieën ‘Auto-onderhoud’ en ‘Audi’. We richten ons specifiek op video’s over Audi’s, omdat de webshop veel accessoires voor Audi’s verkoopt.
De advertentie wordt nu getoond aan een selecte groep kijkers met dezelfde persoonskenmerken en interesses als de klanten van de webshop. De videoadvertentie wordt alleen vertoond aan kijkers die aan alle persoonskenmerken voldoen en content kijken die binnen de video-categorieën vallen die zijn geselecteerd.
De kijker is de baas
YouTube heeft talloze opties voor de selectie van de kijkers die adverteerders kunnen gebruiken. Daarnaast heeft YouTube nog een uniek element toegevoegd: de kijker is de baas. De kijker kiest zelf of hij de videoadvertentie wil bekijken. Zo niet, dan kan de advertentie na 5 seconden worden weggeklikt Als een kijker de videoadvertentie wegklikt, betaalt de adverteerder niets. Dit biedt twee voordelen.
• Minder frustraties De kijker wordt niets opgedrongen en blijft achter het stuur zitten.
• Nog verfijndere selectie De kijker kiest zelf welke advertentie relevant is, wat de selectie weer extra verfijnt.
De gebruiksvriendelijkheid van YouTube blijft zo gewaarborgd voor de kijker en adverteerders zijn verzekerd van een optimale besteding van het budget, doordat alleen kijkers met oprechte interesse de advertenties zien. Win-win dus.
-
Koen van der Donk
- Werkt bij: Playforward en Animators
- Functie: Mede-oprichter
- Website:https://www.animators.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
Laatste Nieuws
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
- Patrick Petersen over PIM nominatie... 23-10-2024
- Duits Verkeersbureau zet... 23-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing