[Mijn marketing] Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'
- Algemeen
- 4 mei 2020 @ 10:01
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - RadioPersonaliaMarketing
- 4 mei 2020 @ 10:01
- Lucas Boon
Jorn Agterberg (35) is marketing manager bij Qmusic. Regelmatig stroomt zijn LinkedIn-inbox vol met vriendschapsverzoeken. ‘Maar echte vrienden worden we nooit, want het is bijna altijd koude sales.’
Verbinden
Radio gaat altijd door en is zeker in deze tijd relevanter dan ooit. We vermaken, informeren en verbinden luisteraars. Ook nu veel mensen vanuit huis werken wordt er volop radio geluisterd. De luistertijd is met maar liefst 7% gestegen (bron: NLO Trends, red.). Op onze online radioplayer zien we zelfs een stijging van 59% in het aantal gebruikers. Het laat zien dat we bij Qmusic de crisis op een goede manier aanvliegen: met en voor de luisteraars.
Drone
Het AD kwam met het idee voor NLblijftThuis: een platform voor positief nieuws en entertainment in deze tijden van crisis. Want de crisis is veel meer dan alleen het dagelijks aantal gemelde coronabesmettingen door het RIVM. Een van de initiatieven van NLblijftThuis is een drone die over verschillende plaatsen in Nederland vliegt. Mensen schrijven boodschappen op straten en in tuinen om iedereen die moet werken of verplicht binnenzit een hart onder de riem te steken. Mooi om te zien dat de crisis ook verbroedert.
Ferrari
Mijn favoriete merk is Ferrari. Al sinds kleins af aan ben ik fan en dat komt niet alleen door de beeldschone en bruut snelle auto's, maar ook door de passie die van het merk afspat. De medewerkers, de berijders en alle Italianen leven voor het merk.
Catchy deuntje
Ik ben onder de indruk van de nieuwe weg die Albert Heijn is ingeslagen met zijn nieuwe tv- en radiocommercials. Het catchy deuntje 'dat is het lekkere van Albert Heijn' is heel krachtig. Zing je al mee? Als radioman vind ik dat natuurlijk prachtig, want audio is onze kern en kan goed ingezet worden om de mentale beschikbaarheid van een merk te vergroten. Iets wat steeds belangrijker wordt in een wereld die meer en meer spraakgestuurd is.
Passie
Mijn favoriete reclamebureau is Alfred. Als slogan hebben ze 'Alfred houdt van reclame' en dat zie je terug in de sterke campagnes en commercials. Je merkt dat ze met passie voor hun vak bezig zijn.
Hitradio
Ik luister graag naar het Britse Capital FM en het Franse NRJ - naast Qmusic natuurlijk. Twee stations die hitradio tot in de puntjes begrijpen en waarvan mijn hart als radioliefhebber sneller gaat kloppen.
Tikkie
Ik vind Tikkie een mooi voorbeeld van hoe marketing en een simpele productoplossing elkaar feilloos versterken. Tikkie is in korte tijd helemaal ingeburgerd in Nederland en zelfs in onze taal opgenomen: een tikkie sturen. Het biedt een simpele oplossing voor het overmaken van geld naar moeilijk te onthouden rekeningnummers. En vergeet de kracht van het GIF’je aan het eind van de transactie niet. Ik denk dat oprichter Freek de Steenwinkel daar heel goed marketingwerk geleverd heeft, al is hij inmiddels weg bij ABN Amro.
Vriendschapsverzoek
Door de woorden 'marketing' en 'manager' in mijn functietitel, stroomt de inbox op LinkedIn regelmatig vol met vriendschapsverzoeken. Maar echte vrienden worden we nooit, want het is bijna altijd koude sales. Ik heb daar nog nooit een creatieve openingszin tussen gezien.
Stoken
Mijn favoriete podcast is de Jortcast van Jort Kelder. In zijn interviews kan hij altijd lekker stoken waardoor er echt iets gebeurt. Eigenlijk is het gewoon radio. Overigens zie je dat bij veel goede podcasts: de basis van radio en podcasting ligt dicht bij elkaar, alleen heb je bij een podcast meer tijd en ruimte voor verdieping dan bij bijvoorbeeld hitradio.
Bijlezen
Het komt nog maar zelden voor dat ik papier in handen heb, maar als ik iets lees dan is het MarketingTribune. Dan neem ik ook echt wel de tijd om mezelf een uurtje bij te lezen over ons vakgebied.
Merkboek
Mensen die naar Qmusic luisteren, weten goed te vertellen waar het merk voor staat. In focusgroepen en onderzoeken noemen ze bijna letterlijk de tekst uit ons merkboek op, zonder dat ze dat ooit hebben gezien. We komen dus op de juiste manier over bij de consument. De stap die ik nu wil maken is dat de groep niet-luisteraars net zo enthousiast wordt over het merk. Dat betekent dat we nog duidelijker moeten maken waar we voor staan, om ze uiteindelijk naar Qmusic te bewegen.
Misverstand
Het is een misverstand dat smartphones de functie van een tweede scherm hebben. Het is mobile first en soms zelfs mobile only. En als de telefoon al samengaat met een andere bezigheid, dan krijgt de smartphone vaak alsnog de meeste aandacht. Kijk maar eens hoeveel mensen Netflixen terwijl ze met hun telefoon in de weer zijn. Gelukkig is radio altijd een medium geweest dat goed te combineren is met andere activiteiten.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
Lees ook:
Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'
Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'
Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'
Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'
Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'
Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'
Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'
Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'
Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'
Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'
Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'
Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'
Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events