[Mijn marketing] Jacqueline Bosselaar: ‘Ik heb leren vertrouwen op mijn eigen koers’
- Algemeen
- 29 okt 2020 @ 13:31
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - PRMarketing
- 29 okt 2020 @ 13:31
- Lucas Boon
Jacqueline Bosselaar (45) is eigenaar van HPB (Het PR Bureau) in Amsterdam. Ze stoort zich aan merken die 'always on' als een doel op zich zien. 'Investeer liever in een boodschap waar de maatschappij iets aan heeft. Die zo sterk is, dat mensen en media ermee vandoor gaan.'
Koers
Terugkijkend op de afgelopen coronamaanden heb ik leren vertrouwen op mijn eigen koers. Het is verleidelijk om je koers radicaal aan te passen naar het moment, maar als je een goede strategie hebt, dan helpt die je ook een crisis door. Zo hebben we bij HPB alleen nog maar verder geïnvesteerd in onze kennis van online marketing en social media.
Taboes doorbreken
Mijn favoriete merk is Libresse, en niet alleen vanwege de waanzinnige craft van de campagnes de laatste jaren. Met campagnes als Viva la Vulva en nu ook Wombstories helpt Libresse vrouwen taboes rond de vagina en baarmoeder te doorbreken. Dat is nog steeds hard nodig en ik vind het mooi dat Libresse zich daarvoor inzet. Temeer omdat het merk dit al doet sinds wij bij HPB voor ze werken, nu al meer dan vijftien jaar geleden.
Gedurfd initiatief
De E.V.A. Initiative-campagne van Volvo hebben we met de Eurobest PR-jury vorig jaar bekroond met de Grand Prix. Wist je dat vrouwen 70% meer kans hebben op gematigd letsel bij een auto-ongeluk en 17% meer kans om te overlijden dan mannen? Dat komt omdat de meeste auto-ongelukken getest worden op het mannelijk lichaam. Volvo wil auto's ook voor vrouwen veiliger maken en heeft daarom al zijn data over ongelukken ter beschikking gesteld, ook aan de auto-industrie. Hiermee verdiende het automerk de aandacht van de wereldpers. Het gaat eigenlijk om meer dan een campagne; een gedurfd initiatief waarmee Volvo echt het verschil maakt.
Echte meester
Droga5 in New York is mijn favoriete reclamebureau. Oprichter David Droga heeft natuurlijk een duizelingwekkende loopbaan en hij blijft inspireren. Maar je bent pas een echte meester als je diezelfde vibe terugvindt in de rest van de mensen binnen het bureau. Dat heb ik ervaren bij de mastercourse die ik recent heb gevolgd, waar we onder meer les kregen van Droga5's head of strategy Harry Roman-Torres en chief media officer Colleen Leddy.
Marketing statements
Mijn favoriete marketeer is Caroline van Turennout van Zeeman. Te gek hoe ze marketing statements durft te maken, waarmee mensen echt aan het denken worden gezet. Ze weet goed de aandacht te trekken met de trouwjurk, sneakers en recent de oma-onderbroek, om zodoende van Zeeman een lovebrand te maken.
Boodschap
Ik erger me aan de neiging van merken om always on te willen zien. Ook als dat betekent dat je niet of minder relevant bent voor anderen. Waarom moeten zoveel merken aanwezig zijn met bijvoorbeeld Pasen? Always on wordt vaak een doel op zich. Het zorgt voor verspilling van budget, content en aandacht. Investeer liever in een boodschap waar de maatschappij iets mee kan. Die zo sterk is, dat mensen en media ermee vandoor gaan. Dat scheelt een hoop resources en heeft meer effect als je het goed doet.
Foodculi-podcast
Ik luister graag naar podcast The VergeCast, een fijne bron voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van tech, marketing en digital. En ken je onze eigen foodculi-podcast Crunch met Marcus Polman al?
Waste
Ik zie het als mijn persoonlijke missie om waste in marketing tegen te gaan met communicatie die zo sterk is dat mensen en media het willen delen.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Elevation Group zet People centraal in bedrijfscultuur en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events