The Good Roll wordt eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld
- Algemeen
- 4 okt 2023 @ 09:51
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - RetailMaatschappij
- 4 okt 2023 @ 09:51
- Nanny Kuilboer
The Good Roll sluit zich aan bij de World Fair Trade Organization (WFTO) als eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld. Als het toiletpapiermerk midden 2024 volledig voldoet aan de Fair Trade Principles van de WFTO ontvangt het de Guaranteed Fair Trade Enterprise-status. Chief Executive Global Office WFTO Leida Rijnhout lachend: ‘Een frisse wind die hard nodig is in de hedendaagse papiermarkt!’
Vlnr: Tamara Cobussen (Guarantee System Manager WFTO), Sander de Klerk (medeoprichter The Good Roll), Melle Schellekens (medeoprichter The Good Roll), en Jeroen Zevenbergen (Operational Manager Ghana The Good Roll)
Sander de Klerk, medeoprichter The Good Roll: ‘Onze ambitie om het leidende Fair Trade toiletpapier te zijn, is slechts een fractie van het grotere doel. In samenwerking met partners als Fair Trade Africa, B Corp, Solidaridad en Farmerline dromen wij van een wereld waarin ondernemen gelijk staat aan zorg dragen voor de planeet en de bewoners. Dankzij een eigen fabriek in Ghana is The Good Roll het eerste wc-papiermerk dat samenwerkt met lokale boeren. Dit zorgt ervoor dat opbrengsten niet wegvloeien naar de grote concerns, maar juist direct bij de boeren terechtkomen. De toegewijde boeren verbouwen bamboe voor The Good Roll en krijgen daarvoor een rechtvaardige beloning en, nog mooier, ze zijn hierdoor niet meer inkomensafhankelijk van één stroom, want 80% van hun land wordt nog steeds gebruikt voor lokale voedselproductie. We willen impact op een zo groot mogelijke schaal maken! Naast het direct samenwerken met de lokale boeren, bouwen we van 50% van onze nettowinst ook toiletten in Ghana. We zijn er trots op dat we met zo’n simpel product als wc-papier een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.’
De producten van The Good Roll variëren van wc-papier tot en met keukenpapier, tissues en Toilet Room Spray zijn te bestellen via de webshop van The Good Roll. Het wc-papier vind je ook in de schappen bij onder meer Crisp, Getir, Gorillas, Jumbo, Pieter Pot, Picnic en steeds meer retailpartijen.
Waarom The Good Roll?
De Klerk: ‘The Good Roll is ontstaan vanuit een gezamenlijke frustratie. Er zijn wereldwijd 2,3 miljard mensen die geen toegang hebben tot veilige en schone toiletten. Dat is één derde (!) van de wereldbevolking. Daarnaast worden er dagelijks 270.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier. The Good Roll verkoopt bamboe en gerecycled toiletpapier. Het bamboetoiletpapier wordt gemaakt van bamboepulp afkomstig uit China. Dit wordt vervolgens in de Europese B Corp-partnerfabriek van The Good Roll omgezet in bamboetoiletrollen. Het gerecycled toiletpapier is gemaakt van 100% gerecycled Europees papier, dus boomvriendelijk. Ook zijn de rollen voorzien van het EU Ecolabel en vrij van chloor en kleur- en geurstoffen. Maar bovenal is The Good Roll een merk dat toiletten bouwt. Daarom gaat 50% van de nettowinst naar de bouw van toiletten in diverse landen in Afrika. Inmiddels is er ook een The Good Roll-kantoor in Ghana en eerder dit jaar ontving The Good Roll niet alleen de ISO-9001 en -14001 certificering maar ook het B Corp-certificaat. The Good Roll wil, naast een duurzaam product, ook een directe maatschappelijke bijdrage leveren. Daarom werkt het bedrijf met een sociale onderneming voor het wikkelen en verpakken van een deel van de producten. Op deze manier biedt The Good Roll werk en begeleiding aan meer dan 75 mensen. Door te vegen met The Good Roll zijn er inmiddels 859 bomen bespaard en 213 wc’s gebouwd!’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Elevation Group zet People centraal in bedrijfscultuur en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events