In het wiel van... Matz Hoogeveen (Lease a Bike)

In het wiel van... Matz Hoogeveen (Lease a Bike)
  • Algemeen
  • 17 jul 2024 @ 07:38
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 19e aflevering van deze rubriek Matz Hoogeveen van Lease a Bike.

Bij wie zitten we in het wiel?

Bij Matz Hoogeveen, marketeer bij Lease a Bike. Van origine ben ik digital marketeer, maar mijn passie ligt bij content creatie en branding. Daarom ben ik erg blij dat ik me bij Lease a Bike kan focussen op brand en content. Ik mag me bezighouden met het aanscherpen van het merkverhaal, en het door vertalen hiervan in verschillende contentvormen.

Waarom racefietsen/wielrennen?

Ik heb eerst jarenlang gevoetbald, maar op gegeven moment was ik toe aan wat nieuws. Ik ging verschillende sporten uitproberen en stuitte zo op het YouTube-kanaal van Tour de Tietema in 2020. Hier is mijn liefde voor wielrennen begonnen. Ik kreeg vroeger vanuit mijn opa altijd al de wielerliefde mee, maar toen moest ik er weinig van hebben. Maar dankzij de video’s van Tour de Tietema begon ik het langzaam te snappen. Ondertussen kijk ik met plezier samen met mijn opa naar de koers.

Fiets je alleen of in een groep?

Ik fiets meestal alleen. Het fijne van alleen fietsen is voor mij net als alleen hardlopen. Verstand op nul, en lekker trappen. Even jezelf van alles afsluiten, behalve de rest van het verkeer natuurlijk. Mijn favoriete route is door het duingebied van Egmond, Bergen en Schoorl.

Luister je onderweg naar muziek?

Naast mijn passie voor sport is mijn passie voor muziek misschien nog wel groter. Daarom luister ik tijdens al mijn activiteiten naar muziek. Mijn voorkeur voor een muziekgenre loopt redelijk uiteen, maar het tempo moet wel hoog liggen. Dan moet je denken aan stevige rock, trance of electro.

Hoe lang fiets je al?

Ik ben in het voorjaar van 2020 begonnen, dus ondertussen iets meer dan 4 jaar.

Welk merk fiets rij je en waarom dit merk?

Ik fiets momenteel op een Ridley, maar ik mag bijna mijn gloednieuwe Cervelo ophalen.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?

Ik ben wel een ‘mooiweerfietser’. Maar wanneer het weer het toelaat, zit ik elke week rond de 50 km. 

Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?

Mijn grootste wielerheld is momenteel Jonas Vingegaard. Ik vind hem een super sympathieke en hardwerkende renner. En hij rijdt voor mijn favoriete ploeg natuurlijk ;). (Lease a Bike is samen met Visma de sponsorploeg van Vingegaard -red.)

Tour de France of Giro? En waarom?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Tour. Dit heeft voor mij toch nog wat extra magie ten opzichte van de Giro. Maar het zijn allebei prachtige koersen natuurlijk.

Wat is je devies op de fiets?

Erop en erover!

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

Mijn grootste wielerprestatie tot nu toe waren de fiets-naar-je-werk-dagen, een actie van Lease a Bike om geld op te halen voor het goede doel door bedrijven en werknemers te inspireren om vier dagen lang zoveel mogelijk met de fiets naar werk te gaan. Uiteraard deed ik hier zelf ook aan mee. Het was weliswaar niet mijn langste afstand, maar wel een barre tocht met veel tegenwind en de regen kwam met bakken uit de lucht. Ik fietste van Amersfoort naar Amsterdam voor Stichting Leergeld. Die week heeft mij weer doen beseffen waarom ik een mooiweerfietser ben ;).  

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijv. Mont Ventoux op.

Ik zou nog weleens de Ronde van Vlaanderen willen fietsen. Deze koers heeft mij meer dan iedere andere overtuigd van de romantiek en heroïek van de wielersport.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

Fietsen en marketing zijn beide uitdagend, nieuwe technieken en blijven vernieuwen, en beide vragen om strategisch inzicht. En in het juiste tenue ziet het er ook nog eens stijlvol uit.

Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?

Wij zijn sinds dit jaar tweede titelsponsor van het beste wielerteam van de wereld. Als bedrijf dat dagelijks mensen probeert te inspireren om op de fiets te stappen is dit natuurlijk een match made in heaven. Deze partnership brengt weer mooie kansen en uitdagingen met zich mee. Zo hebben we bijvoorbeeld voor het eerst een Tour de France activatie mogen doen. We geven namelijk (tijdelijk) sponsorplekken op het tenue van Visma | Lease a Bike renners aan onze klanten.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?

Ik ben pas sinds 1 maart 2024 begonnen bij Lease a Bike en sinds mijn komst gebeuren er continu super leuke en spannende dingen. Mijn grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat het merkverhaal nog sterker bij nog meer mensen over de bühne komt.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken