[column] The power of women in marketing: uitdagingen in de marketingindustrie
De marketingindustrie is dynamisch, steeds in beweging en gedreven door creativiteit, innovatie en strategisch inzicht. Vrouwen spelen hierin een cruciale rol, maar worden vaak geconfronteerd met obstakels die hun groei belemmeren.
[column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet moet'
Content is king. We schreven het al eens eerder. Content wordt meer en meer gezien als het panacee voor alle marktkwalen. Zo dacht Blokker deze zomer zijn hachje te kunnen redden met een grappig bedoelde contentcampagne met jonge medewerkers in de hoofdrol, zo wist het achtuurjournaal ons te melden. Helaas, het bleek vergeefse moeite. Na acht jaar kwakkelen moest Blokker aankondigen dat het bedrijf niet meer aan zijn schulden kon voldoen. Een faillissement is onafwendbaar.
[column] De Kerstcommercialroast
Jaaa, daar zijn we weer. Bijna Kerst. Hoe weten we dat? Niet door de straatverlichting – die hangt al sinds oktober. Niet aan de kerstbomen – idem dito.
[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid
Duurzaamheid begint bij transparantie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vanaf 2024 van kracht is voor grotere bedrijven in de EU, verplicht ze om heel transparant en gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-, sociale en governance-impact. Isabel Boerdam geeft een recap van CSRD Day 2024: 'dit is een katalysator'.
[column] 60+: het nieuwe jong
De zestigplusser - vaker al zeventig, tachtigplus - staat in volle kracht voor ons.
[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Unilever wil alweer af van de Vegetarische Slager. Zes jaar geleden nog triomfantelijk binnengesleept als kroonjuweel, en nu gedumpt als te trage groeier. Maar ja, wat levert het nog op?
[column] Hoe kan Black Friday ook minder 'black'?
Black Friday is uiterst omstreden als marketingtool. Kan het ook anders? Kristel Lanjouw, Head of Data & AI bij IG&H (consulting-bedrijf op het gebied van digitale transformatie) denkt van wel.
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[column] Goede copy is ook goed kijken
Kijk maar eens. Deze hieronder, van Aad Kuijper, destijds met art director Cor den Boer. Zo is het een gevaarlijke bocht. Zo niet. Een handigheidje? Een trucje? Dacht het niet.
[column] De borstelwinkel
‘Kunt u zich nog die snoepwinkel herinneren, waar u als klein kind voor een stukje zoethout of twee lolly’s naar binnen stapte? Kunt u zich nog die ijzerwarenhandel herinneren, waar u spijkers zocht, die u in een puntzak werden aangereikt? Winkels met een krakende vloer, een koperen kassa en met een winkelier, die nog tijd had voor een praatje?’
[column] Jaguar: De dood of de gladiolen?
Jaguar heeft een nieuwe visuele merkidentiteit. Zelden was er zoveel te doen rondom de presentatie van een nieuwe stijl voor een bestaand automerk. Deze mate van ophef zie je gewoonlijk alleen bij voetbalclubs die hun koers wijzigen.
[column] De paradox van kerst
Het is weer de tijd van de kerstcommercials. Menig merk laat zich zien. Wanneer is een kerstcommercial nu eigenlijk echt succesvol?
[column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
Al vaker gezegd: we kunnen wel doen alsof marketingcommunicatie en reclame maken rocket science is, maar dat is het natuurlijk niet. In de kern komt het er echt gewoon op neer een aardige boodschap te formuleren voor wat we aan te bieden hebben en die dan zo aardig mogelijk de wereld in slingeren.
[column] Jumbo's zoekt duidelijk de grenzen op
Jumbo heeft het de laatste jaren niet makkelijk gehad. De formule worstelde met het imago en verloor marktaandeel. Ook de winst is in 2023 volledig verdampt. Zit het bedrijf bij de pakken neer of gebeurt er nog wat? 'Nou dat laatste is zeker het geval', stelt retailexpert Paul Moers.
[column] ... want hier krijg ik het benauwd
‘Ik denk dat ik een plezierroker ga worden. Het ziet er bij acteurs altijd zo elegant uit en het is een goede manier om er even tussenuit te knijpen als het ergens niet gezellig is.’ Het is zomaar een flard van een opgevangen gesprek tussen scholieren, de reactie laat zich raden.
[column] Radio killed the video star
Heb ik het al over mijn liefde voor radio gehad? Radio is altijd mijn favoriete kanaal geweest voor vermaak en informatie. Misschien omdat ik het geduld niet heb om een paar uur voor een scherm te blijven zitten. Misschien omdat toen ik een tiener was, het - nu legendarische – Brionvega-radiotoestel in mijn ouderlijke huis altijd aan stond, we maar een paar uur per dag tv mochten kijken en het internet natuurlijk nog helemaal niet bestond.
[column] Er zijn geen kleine klusjes
Er kunnen kleine merken zijn, er kunnen kleine bedrijfjes zijn, er kunnen kleine budgetten zijn. Maar zodra je die als copywriter op je bord krijgt, zijn het geen kleine klusjes.
[column] Cringe of cool?
Je hebt ze vast voorbij zien komen, video’s met ‘Gen Z scripts’: je ziet een oudere persoon in beeld die een script volgt dat door een jongere Gen Z-collega geschreven is. Gescripte cringeness. Hoe werkt het eigenlijk met jongerentaal? Mag je die als volwassene gebruiken om jongeren aan te spreken?
[column] Wat als duurzaamheid een moetje is?
Door de CSRD-wetgeving worden veel bedrijven verplicht te rapporteren én communiceren over hun duurzaamheidsactiviteiten. Een moetje, dus. Of niet? Wat doe je als jouw organisatie eigenlijk helemaal niet zo duurzaam is, maar nu wel over duurzaamheid moet communiceren?
[column] 'Employer branding is geen vak apart'
‘We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen’. Het veelgeprezen motto van Ritz-Carlton zet niet alleen een hoge standaard in service, de betekenis ervan is veel groter. Iedereen die voor Ritz-Carlton werkt, van bordenwasser tot CEO is een lady of een gentleman, iemand met klasse en stijl, iemand die er toe doet. De belofte heeft een cultuur van excellentie gecreëerd. Excellente werknemers die niet anders kunnen dan excellente service bieden, ze zijn het aan zichzelf verplicht.
[column] Copywriting gaat ook over weglaten
Biep, zeg! Wat is dit goed van Bud Light. Zaken zo vertellen dat mensen het voor zichzelf invullen. Je zou dat zoveel mogelijk moeten nastreven. Omdat je dan het minst dwingend bent en dat vinden mensen over het algemeen wel prettig van advertising. Dat zie je niet heel veel gebeuren.
[column] De dealeradvertentie hoeft geen moetje te zijn
Porsche heeft niet veel te bewijzen. De wereld kent het merk van de snelle modellen met de prachtige lijnen. Maar zelfs Porsche kan zich niet veroorloven om rustig te wachten tot de geslaagde clientèle vanzelf de showrooms binnen loopt.
[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'
Dutch Design Week door de ogen van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, oprichters van het Nederlandse pocketwearmerk Secrid en uitvinders van de Cardprotector: ‘Elk nieuw product moet beter zijn dan zijn voorgangers.’
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste
De zomer van 2023 in Frankrijk kende ongewoon weer met veel vochtigheid, een hittegolf en temperatuurdalingen. Vincent Chaperon, keldermeester van topmerk Dom Pérignon, volgt dit met zorg: het jaar 2023 is door zijn huis gecancelled. En dat is heel slim volgens marketingprofessor Mark Ritson. Een interessante case.
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.
[column] Proef de mythe
Je vraagt het je toch telkens weer af hoe het mogelijk is, dat mensen er steeds weer intuinen. Ook mensen, die van zichzelf denken, dat ze er verstand van hebben en dus voor 15.000 euro een fles wijn kopen, die nog geen drie euro waard is. Maar wél met een mooi etiket.
[column] De tien Marketing Geboden
Full disclosure: ik hou van marketinggoeroe Mark Ritson. Ik wacht op zijn wekelijkse column in Marketing Week met dezelfde opwinding waarmee ik op het vervolg van Wednesday en The Queen’s Gambit op Netflix wacht. Deze column is een ode aan zijn enorme wijsheid en nuchterheid.
[column] Succes van gisteren zegt niks over succes van morgen
Het bekende sportmerk Nike zit zwaar in de problemen en heeft te maken met de zwaarste crisis sinds hun bestaan. Nike is een klassiek voorbeeld van de regel dat succes van gisteren niets zegt over succes van morgen. Merken moeten iedere dag opnieuw hun bestaansrecht verdienen.
[column] Waarom keert LinkedIn je de rug toe?
Ciao, ik ga ervan door! "Waarom?", vraag je je dan af. Precies zoals ik je hier letterlijk de rug toekeer, voelt het soms alsof LinkedIn je ook de rug toekeert.
[column] Ontregel
De enige regel in advertising is: Ontregel. Wanneer alle kennis over commerciële communicatie vloeibaar zou zijn en je zou het door een fijnmazige zeef gooien, is dit wat je overhoudt.
[column] Wat je kan leren van duurzaamheidsrapportages
De meeste bedrijven zijn pas CSRD-rapportageplichtig vanaf 2026. Echter, zien we nu al menig duurzaamheidsverslag, -rapport of -magazine verschijnen. Waarom is het slim om daar nu al mee aan de slag te gaan? En wat kunnen we van deze verslagen leren?
[column] Marketeer, modaal is exit
Wie is er als marketeer niet groot mee geworden: voor veel marketing- en mediadoeleinden werd decennialang het “modale gezin” als ijkpunt gebruikt. Wake up, het modale gezin bestaat al heel lang niet meer!
[column] Vertrouwen
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.
[column] Retail draait om de 'place to buy'- en 'omzet' is het sleutelwoord
In de retail draait het om bezoekers trekken, omzet draaien en marge creëren, ook wel ‘winst maken’ genoemd. Dat klinkt plat, maar het zijn dé randvoorwaarden om te overleven stelt winkelgedragsonderzoeker Hans van Tellingen. Hij legt in dit gastblog de focus op deze essentialia.
[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Eenderde van de consumenten ziet geen verschil tussen betrouwbare duurzaamheidskeurmerken en neplogo’s of valse claims, toont recentelijk onderzoek van Motivaction aan. Dat verbaast ons niets.
[column] Betutteling
‘Meer groente, meer vezels, meer fruit, minder suiker, minder zout. Zo zet je een stapje in de goede richting…’, aldus de Allerhande van deze maand. Hierin worden lezers opgeroepen een ‘stapje beter te koken’. En dat in tijd, dat het aantal fastfoodrestaurants in 10 jaar tijd met meer dan de helft is gestegen.
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
[column] Help, Big Tech sloopt traditionele media-industrie
De techreuzen zetten de traditionele mediakanalen fors in de schaduw. Wie voorkomt dat ze gaan uitsterven?
[column] Merkpositionering
Merkpositionering. Mooi begrip, maar wat is het eigenlijk? In de dagelijkse praktijk komen we veel verschillende soorten definities tegen, vaak gebaseerd op verschillende modellen van archetypes tot organisatiewaarden en van behoeftenmatrixen tot USP-modellen. Maar of deze modellen nu werkelijk invulling geven aan de merkpositionering, wagen wij te betwijfelen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
- De marketingtransfers van week 50, 2024
- Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events