[column] Marketeer doe minder, maar beter!
- Algemeen
- 16 sep 2020 @ 08:28
- Link
-
Peter Minkjan
Marketing Manager
360 Scouting - Marketing
- 16 sep 2020 @ 08:28
- Peter Minkjan
De zomervakantie is een mooi moment om eens goed na te denken over het komende half jaar. Ons hoofd mag dan (nog) wel leeg zijn, onze agenda’s zitten al snel bomvol. Daarom is juist nu een uitstekend moment om te bepalen wat je op werkgebied allemaal nog wil doen, maar vooral wat je vanaf nu niet meer wilt doen.
Hierbij een aantal suggesties van mijn kant om aan te geven hoe je door minder te doen, beter werk aflevert:
MINDER VERGADEREN
Wanneer heb je nou echt tijd om dat nieuwe marketingproject goed uit te werken als je agenda bomvol zit met allerlei (online) vergaderingen, weekly’s, kick-offs, brainstorms en evaluaties? Overleggen en communiceren met collega’s is ontzettend belangrijk, maar we slaan er vaak totaal in door. Mijn tip? Meetings hoeven niet standaard minimaal een uur te duren. Als je voorafgaand een duidelijk doel afspreekt en dat behaald hebt, ben je klaar. Hou je tijd over, dan gebruik je die om de besproken actiepunten gelijk in gang te zetten en uit te werken.
Maar het kan nog beter. Oprichter van Tesla, Elon Musk, heeft drie simpele, maar briljante regels voor betere meetings:
1 Geen grote meetings, maar meetings met maximaal vier tot zes personen
2 Als je geen toegevoegde waarde meer levert aan een meeting mag - nee, moet - je vertrekken
3 Frequente meetings mogen enkel als je echt urgente zaken behandelt.
Een andere techmiljardair, Jeff Bezos van Amazon, heeft het gebruik van PowerPoint verboden bij meetings en vervangen door uitgeprinte briefings. Iedereen leest de briefing in de eerste vijf minuten in eigen tempo door, waarna de discussie kan beginnen. Dit levert naar schatting een tijdsbesparing van tenminste 25 procent op. Tijd die we ontzettend goed aan andere zaken kunnen besteden.
Welk Nederlands bedrijf volgt en maakt nu echt eens werk van het terugdringen van zinloze meetings? Naast meer tevreden medewerkers, ook nog eens een ontzettende grote kans voor Employer Branding.
MINDER CONTENT
Een neiging en valkuil waar ik vaak genoeg ben ingetrapt, is vooral denken in kwantiteit en niet in kwaliteit van content. We willen minimaal zoveel campagnes, we moeten zo vaak posten op onze social kanalen, eens per week een nieuwsbrief versturen en op onze blog moeten minimaal zoveel nieuwe artikelen verschijnen. Het gevolg hiervan is dat we veelal content van lage kwaliteit online zetten, om de zelf opgelegde kwantiteit te halen. Laten we echt eens kritisch kijken naar onze output, pak de cijfers erbij en maak een simpele analyse: wat scoort wel en wat niet? Stop per direct met de slechts scorende helft en stop die tijd in het verbeteren van de bovenste helft. Maak minder content, plaats minder promotionele troep en focus je op content waar je echt het verschil mee kunt maken. Laat vanaf nu kwaliteit leidend zijn in plaats van die zelf bedachte kwantiteit.
MINDER FOCUS OP DIRECTE CONCURRENTIE
Toen ik tien jaar geleden bij de online speluitgever Spil Games rondliep, was iedereen heel erg gefixeerd op de concurrenten. Later werkte ik bij RTL en keken veel collega’s zeer nauwlettend iedere dag naar de kijkcijfers en naar wat de grote concurrent SBS/Talpa deed (en andersom). Maar het grootste gevaar kwam in beide gevallen helemaal niet van de concurrent, die vrijwel precies hetzelfde doet. In de spelletjesmarkt waren de opkomst van de iPad en App Store ware game changers, waar in de televisiemarkt de opkomst van Netflix alles veranderde. Nu gebeurt dit niet zo abrupt in ieder andere markt of branche, maar laten we ons eens minder bezighouden met de directe concurrent en meer met grotere trends en eigen producten en diensten. Wat kunnen we leren van andere branches, maakt óns nou uniek en hoe kunnen we dát uitbouwen?
Tijdens Nima Marketing Week ben je ongetwijfeld geïnspireerd geraakt door de vele sprekers en zie je mogelijkheden om dat ook voor jouw merk te doen. Maar die sprekers staan daar vaak met hun verhaal, omdat ze al heel duidelijk voor zich hebben wat ze wel en juist niet moeten doen. Wil je echt het verschil maken als marketeer? Doe dan minder, maar beter. Grote kans dat je volgend jaar zelf op het podium mag staan.
Dit artikel stond in MarketingTribune 13/14, 2020 en is geschreven door Peter Minkjan, co-founder & social video strategist 5PM.
-
Peter Minkjan
- Werkt bij: 360 Scouting
- Functie: Marketing Manager
- Website:https://360scouting.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Elevation Group zet People centraal in bedrijfscultuur en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events