[interview] De wereld verandert en Hema verandert mee

  • B2b
  • 20 mrt 2019 @ 13:41
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MVOConsumentenRetail

Hema gaat op de duurzame toer en vervangt zijn plastic wegwerpproducten voor alternatieve materialen. De warenhuisketen start dit jaar met het omzetten van de plastic wattenstaafjes en confetti. Head of sustainability Eva Ronhaar: ‘Er staat iets te gebeuren, dat voelt iedereen.’

Het mag geen verrassing heten dat de hoeveelheid schadelijk plastic zwerfvuil in het milieu met de dag toeneemt. Hema springt in op deze ontwikkeling en spreekt de ambitie uit om duurzamere materialen voor zijn producten te gebruiken en zodoende te voorkomen dat plastic als zwerfvuil in het milieu terechtkomt. De warenhuisketen - bijna 800 vestigingen in tien landen en op twee continenten - neemt hiermee zijn verantwoordelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan een betere wereld. In februari tekende Hema het zogenoemde Plastic Pact, dat is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en waarin is afgesproken dat in 2025 plastic verpakkingen en producten van recyclebaar plastic moeten zijn. Ruim zeventig andere bedrijven en merken, zoals FrieslandCampina, Unilever en Heineken, participeren aan de deal.

Voor Hema betekent dit concreet dat alle plastic producten die nu nog in het assortiment zitten, over zes jaar zijn gerecycled of vervangen door bio-plastic of door mogelijk nieuw biomateriaal dat in de tussentijd op de markt is gekomen. Ook heeft het Europees Parlement recent ingestemd met een verbod op single use plastic in de Europese Unie. Dit verbod houdt in dat eenmalig bruikbare plastic producten, zoals plastic bestek, rietjes en borden, vanaf 2021 verboden worden op de Europese markt. ‘Het is natuurlijk afwachten hoe dat zich op nationaal niveau ontwikkelt, maar dat er iets staat te gebeuren, mag duidelijk zijn’, aldus Ronhaar.

Herbedenken

Hema noemt zichzelf voorloper op het gebied van duurzaamheid. Ronhaar: 'Met de komst van de nieuwe wetgeving hebben wij kritisch gekeken naar ons eigen bedrijf en alles wat hier aan producten binnenkomt onder de loep genomen. Wat betekent plastic voor ons? Wanneer is het oké en wanneer niet? We zijn alles gaan - zoals ik het noem - herbedenken. We vragen onszelf af: als een bepaald product van plastic is, waaróm is het dan van plastic? Heeft dat een toegevoegde waarde? We zijn dus ook helemaal niet tegen plastic, het heeft ook zeker mooie kwaliteiten. Zo is het bijvoorbeeld geur- en smaakvrij en buigbaar. Niet ieder materiaal leent zich voor zulke eigenschappen.’ Hema maakt het dagelijks leven leuker en makkelijker, is de filosofie die het bedrijf al sinds op de oprichting in 1926 naleeft. Het duurzaamheidsbeleid moet dan ook aansluiten op deze gedachte. ‘We willen simpelweg een positieve impact maken in de maatschappij.'

Duurzaamheid is volgens Ronhaar een hot topic. ‘Niet voor niets hebben veel grote en bekende partijen het Plastic Pact ondertekend. Je merkt dat het leeft. De hele maatschappij, of dat nu de overheid, een bedrijf of consument is, voelt een zekere urgentie. De wereld verandert, en wij veranderen mee.’ Merken die het pact niet hebben ondertekend, kunnen niet achterblijven, vindt Ronhaar. 'Afhankelijk van wat jouw purpose is natuurlijk. Als jij als merk in je communicatie-uitingen roept dat je er voor iedereen bent en het milieu een warm hart toedraagt, dan moet je ook echt je verantwoordelijkheid nemen en dat betekent dus dat je kritisch kijkt naar de materialen die je gebruikt en daar actie op onderneemt.'

Actie

Een sympathieke actie van Hema sinds begin 2019: wie zijn eigen beker meeneemt naar een van de take aways van het warenhuis, krijgt 25 cent korting bij aanschaf van een warme drank. Volgens Ronhaar sluit deze actie naadloos aan op de eerdergenoemde filosofie van Hema. ‘Iedereen weet dat wegwerpbekers slecht voor het milieu zijn. Tegelijkertijd wil je de consument een makkelijk alternatief bieden, dus wij belonen iedereen die meedoet aan de actie. We komen de consument zodoende tegemoet en dragen ook nog eens bij aan een betere wereld.’

Ziet Ronhaar Hema eigenlijk als sterk merk? 'Wij zijn een merk van en voor iedereen. Hollands, no-nonsense. Dat maakt ons ook een lovebrand. Mensen zeggen niet voor niets: dit is mijn Hema. Als je dat kunt bereiken, dan mag je jezelf een sterk merk noemen.' Dat heeft wel een bijkomend nadeel, namelijk dat iedereen een mening over Hema heeft en dat deze dus ook negatief kan uitpakken. 'Klopt, heel Nederland komt weleens in een van onze winkels, dus heb je als merk ook naar iedereen te luisteren. Kritiek en feedback van de consument nemen we serieus en daar doen we ook altijd iets mee.’

 

Ga voor meer informatie naar duurzaamheid.hema.nl.

Dit artikel verscheen eerder in MT05.19.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken