Veepee: Meer dan de helft van Nederlanders koopt regelmatig tweedehands
- B2b
- 3 dec 2021 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Consumenten
- 3 dec 2021 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Uit Europees onderzoek van e-commercespeler Veepee blijkt dat Nederlanders grotere voorliefde voor vintage hebben dan andere Europeanen.
Enkele uitkomsten uit het onderzoek:
• Motivatie voor tweedehands winkelen is economisch (65%) en ecologisch (59%).
• Meubels en decoratie populairst (68%), gevolgd door tweedehandskleding (64%).
• Online populairder dan winkels: meer dan driekwart tweedehandsshoppers koopt via gespecialiseerde apps en platformen, minder dan 1 op de 3 gaat nog naar fysieke tweedehandswinkel.
• Kleding: 2% koopt dit uitsluitend tweedehands, 14% meerdere keren per maand, 46% meerdere keren per jaar.
Nederlander gaat vaker voor tweedehands dan andere Europeanen
De Nederlander houdt van tweedehands. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van e-commercespeler Veepee. Het flashsalesplatform vroeg aan meer dan 500 van zijn Nederlandse klanten hoe ze tegenover tweedehandsproducten staan. 57% van de bevraagden doet regelmatig een tweedehandsaankoop. Dat is een stuk meer dan het Europees gemiddelde van 40%. De meest populaire categorieën van tweedehandsproducten in ons land zijn meubilair en decoratie (68%), kleding (64%), accessoires (35%) en juwelen (12%). De belangrijkste motivatie om te kiezen voor tweedehands, is financieel: 65% geeft aan dat de lagere prijs van belang is. Toch speelt voor 59% ook het ecologische aspect mee.
Veepee’s The Survivors biedt tweede kans aan producten met een beschadigde verpakking
‘Veepee geeft al meer 20 jaar een tweede leven aan spullen, door flashsales van niet-verkochte voorraden te organiseren. Daarnaast bekijken we hoe we ook op andere manieren de recyclage en het hergebruik van producten kunnen stimuleren. Uitgerekend daarom vonden we het zeer belangrijk om een bevraging over dit thema te doen’, zegt Tobias Tousseyn, Country Manager Benelux van Veepee. In Nederland biedt Veepee ‘The Survivors’ aan. The Survivors zijn producten in perfecte staat zijn, maar waarvan de verpakking beschadigd is.
13% vertrouwt verkopers van tweedehandsproducten niet
De populairste categorie van tweedehandsproducten in ons land is meubels en decoratie: 68% van de respondenten koopt dit regelmatig. Vervolgens komt kleding (64%), accessoires (35%), juwelen (12%), luxe designerstukken - zoals handtassen of juwelen - (20%), hightechproducten (25%) en schoenen (20%). Dat is een opvallend verschil met België, waar kleding de meest populaire tweedehandsaankoop is (69%), gevolgd door meubels en decoratie (56%) en accessoires (47%). 4% van de Nederlandse respondenten gaat heel radicaal voor die tweedehands meubels en decoratie en zegt enkel reeds gebruikte interieurstukken aan te schaffen. 7% van de respondenten koopt meerdere keren per maand tweedehands meubilair, 47% meerdere keren per jaar. Wie nooit tweedehands koopt, heeft daar zijn redenen voor: 40% zegt het ‘niet gewend te zijn’, 46% staat afkerig tegenover reeds gebruikte producten en heeft liever iets nieuws, 13% zegt verkopers van tweedehandsproducten niet te vertrouwen, zeker wanneer het over de authenticiteit van luxeproducten gaat.
Stevige bedragen
Sommige secondhand-shoppers spenderen maandelijks een stevig bedrag. Wanneer het op tweedehandskleding aankomt, zegt 11% 200 tot zelfs 500 euro per maand te spenderen, 26% 100 tot 200 euro, 62% 50 tot 100 euro. Ook het budget voor tweedehandsmeubels en decoratie kan flink oplopen. 1% geeft meer dan 500 euro per maand uit aan vintage vondsten voor huis en interieur, 6% tussen de 200 en de 500 euro en 15% tussen de 100 en de 200 euro.
Nederlander shopt voornamelijk online
De meest populaire plekken om tweedehandsproducten te scoren zijn apps en sites als Vinted, Vestiaire Collective en Marktplaats. 79% van de shoppers snuffelt hier regelmatig rond. Ook online marktplaatsen (zoals Facebook Marketplace) zijn in trek: 45% bezoekt deze regelmatig. Slechts 30% van de bevraagden gaat naar een echte bakstenen winkel.
Op dit vlak zien we dat Nederlanders vaker dan andere Europeanen online zoeken naar tweedehandskoopjes. In de Europese groep van respondenten, zien we dat 53% online tweedehandsspullen zoekt, maar dat een even groot percentage van shoppers ook naar fysieke winkels gaat.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit door samenwerking PostNL
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook gouden Effie
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024