Google lid European Advertising Standards Alliance

  • B2b
  • 15 okt 2020 @ 10:29
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Consumenten

De European Advertising Standards Alliance (EASA), waarvan Stichting Reclame Code lid is, verwelkomt Google als eerste organisatie met een bedrijfslidmaatschap van de Alliance en als partner van het zelfregulerende netwerk voor reclamemakers, media en advertentiebedrijven.

De samenwerking met EASA geeft blijk van het streven van Google naar verantwoord adverteren.

Google is het eerste volledig digitale advertentiebedrijf dat lid van de Alliance wordt. Het voegt zich bij 13 brancheverenigingen die verschillende betrokken partijen binnen het ecosysteem voor adverteren vertegenwoordigen: adverteerders, reclamebureaus en de media. Al deze verenigingen leggen zich toe op het waarborgen en bevorderen van verantwoorde reclame. De Alliance telt daarnaast 28 zelfregulerende organen (self-regulatory organisations oftewel SRO’s) die nationale reclamegedragscodes beheren en toepassen. Dit netwerk van onafhankelijke klantgerichte SRO’s hanteert hoge ethische normen voor adverteren. Het levert advies, ziet toe op naleving van de richtlijnen en handelt klachten af. Dit gevestigde zelfregulerende systeem bevordert het vertrouwen in reclame en draagt ertoe bij dat advertenties rechtsgeldig, fatsoenlijk, eerlijk en waarheidsgetrouw zijn.

Deze samenwerking zal het netwerk van de EASA versterken in deze snel veranderende tijden, onder meer door het aanpakken van onverantwoorde advertenties met behulp van technologie

Otto van der Harst, directeur van Stichting Reclame Code: ‘We vinden het geweldig om Google te verwelkomen als lid van het EASA-netwerk. Dit zal de samenwerking tussen Google en de zelfregulerende organisaties van de EASA versterken. Via deze organisaties zegt het adverterend bedrijfsleven: wij willen consumenten beschermen tegen misleidende en anderszins ongepaste reclame. Deze samenwerking zal het netwerk van de EASA versterken in deze snel veranderende tijden, onder meer door het aanpakken van onverantwoorde advertenties met behulp van technologie.’

Vertrouwen

Matt Brittin, bestuursvoorzitter EMEA Business & Operations bij Google: ‘We zijn sterk van mening dat het waarborgen van vertrouwen van consumenten in de advertenties die zij online zien van cruciaal belang is voor de toekomst van onze sector. Dit is bovendien nodig om het internet voor iedereen open en betaalbaar te houden. EASA en zijn netwerk van Europese reclametoezichthouders vervullen een sleutelrol in dit streven. We zien ernaar uit om EASA te helpen om zijn hoge normen te blijven hanteren. Dit zal bijdragen aan veilige en verantwoorde reclame voor Europese consumenten terwijl de leden van de EASA zich verder blijven ontwikkelen om aansluiting te vinden bij ons snel veranderende ecosysteem voor digitaal adverteren.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken