Hoe mooi is je merk zonder make-up?
- B2b
- 2 jan 2015 @ 08:30
- Link
-
Michel de Bruin
Managing Partner
Admix - Communicatie
- 2 jan 2015 @ 08:30
- Michel de Bruin
Authentiek. Het kan bijna niet anders of je bent in 2014 op een of andere manier met dit begrip in aanraking gekomen. Want in marketing- en reclameland kon je bijna niet om het woord heen. Er is een sterke hang naar oorspronkelijkheid, eigenheid en echtheid. Communicatie wordt steeds minder reclamisch. In hoofdzaak draait authenticiteit om een ding: geloofwaardigheid. Geloven je doelgroep en je eigen medewerkers wat je zegt? Komt het uit het hart? En handel je er ook naar? Veel bedrijven blijven zich nog verschuilen achter stoere verhalen. Maar er is een verandering gaande. Zélfs bij de van oudsher ‘kijk-ons-eens-goed-zijn-bedrijven’.
Reclamebureaus hebben de naam glimmende verhalen te bedenken en de werkelijkheid mooier te maken. Zeker in B2B is dat beeld sterk achterhaald. Sterker nog: echtheid bij merken zorgt vandaag de dag voor een onderscheidende positie. En daar streef je naar als bureau: het ontwikkelen van merken die zichzelf zijn en durven te zijn en vanuit die kracht opereren. Met uiteenlopende bedrijven in finance, bouw, dienstverlening en ICT zijn we op ontdekkingsreis naar dat oorspronkelijke. Wat opvalt, is dat bedrijven zich steeds meer openstellen en dat het steeds beter lukt om door te dringen tot de kern, de ziel van het bedrijf. Want om daar te komen, moet een bedrijf (lees: de mensen) zich kwetsbaar durven opstellen en bereid zijn te veranderen. Dat betekent: vertellen wat je echt drijft, waar je elke dag je bed voor uit komt. Maar het betekent vooral ook: duidelijk maken wat je niet doet of waar je minder goed in bent. Die eerlijkheid werkt. Uiteindelijk gaat het erom dat je als merk duidelijk maakt wat je drijft en hoe en waarom je waardevol kunt zijn voor een doelgroep. Die intentie moet echt en oprecht zijn.
Op ontdekkingstocht naar de ziel
We zijn nu bij opvallend veel bedrijven bezig met zo’n ontdekkingstocht naar de essentie van het bedrijf. Zo’n proces levert per definitie mooie dingen op. Hoe geef je het merk betekenis? Hoe vertaal je dit naar buiten en naar binnen, op een manier die past bij deze tijd, die doelgroepen en medewerkers raakt en die bijdraagt tot economische vooruitgang? Juist door medewerkers uit het bedrijf te betrekken, juist door mensen uit alle geledingen mee te nemen in het merkdenken, krijg je inzicht in de werkelijke identiteit van de organisatie en werk je toe naar een echt en breed gedragen organisatiemerk. Als bureau ben je dan niet bezig met het maken van een glimmende campagne op basis van een gekleurde briefing, maar definieer je samen met de klant een filosofie die binnen en buiten verbindt. En die op een inspirerende manier uitdraagt waar het merk voor staat. Zonder make-up.
Zonder make-up meer uitstralen
Wij zien om ons heen dat B2B-bedrijven qua communicatie langzaam maar zeker terug gaan naar de basis: less is more. Dat wil zeggen: dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Juist door minder te vertellen en – misschien wel het allerbelangrijkste – door je oprecht te verdiepen in de klant en hem oprecht verder te helpen. Dat doe je door de wereld overzichtelijker en minder complex te maken. Zonder de laag make-up gaat het in toenemende mate weer om het karakter van het merk. Om wat het merk, de mensen en producten bijzonder maakt. Zeker in B2B zal dit de komende jaren een grotere rol gaan spelen. Niet wat je doet, maar hoe en waarom je het doet. Van de CEO’s vindt tachtig procent dat zijn of haar organisatie klantgericht is. Terwijl maar acht procent van de klanten het daar mee eens is. Kijk daarom wat vaker naar buiten, in plaats van in de spiegel. De tijd van ijdelheid is definitief voorbij.
-
Michel de Bruin
- Werkt bij: Admix
- Functie: Managing Partner
- Website:http://www.admix.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit door samenwerking PostNL
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook gouden Effie
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024