Het clichémonster in b2b marketing
- B2b
- 28 jun 2016 @ 10:00
- Link
-
Bart Stovers
branding en marketing communicatie
Referro / BBN Netherlands - InspiratieMarketing
- 28 jun 2016 @ 10:00
- Bart Stovers
Mijn vorige blog ging over het grote lange idee of, zoals de Engelsen zeggen, the big long idea. Het idee dat mindspace, mediaspace en tijd omspant in b2b. Deze keer wil ik ingaan op het gebruik van clichés in b2b marketing. Het is een monster dat helaas nog steeds alom vertegenwoordigd is.
In b2b worden complexe problemen vaak over-gesimplificeerd en dat uit zich dan in clichématige creatie. Toch hebben we ons er allemaal wel eens aan bezondigd.
Een top 10: (Dat is overigens ook weer zo’n cliché)
Beperkte domeinen
Zijn er dan geen voorbeelden van echt creatieve b2b invalshoeken. Jazeker, dat zijn bijvoorbeeld de ideeën die de maatschappelijke relevantie van de businesspropositie aantonen. Denk daarbij aan een rioleringsbedrijf dat geen gele putzuigwagens toont, maar vertelt dat als het rioleringssysteem onder de grond niet goed werkt er boven de grond ook stront aan de knikker is. Chemie gekoppeld aan het voeden van de wereldbevolking. Tapijt aan cradle-to-cradle recycling. Zulke issues kun je natuurlijk niet altijd claimen, de domeinen zijn beperkt.
Vergeet de humor niet
Maar ga in ieder geval voor verrassend, nieuw en anders. Smog samengeperst tot zwarte `briljantjes` in smogvrije sieraden. Dat is anders. Maar vergeet ook de humor niet, zeker niet in, het vaak net iets te serieuze, B2B. In de uitzendbranche: “Find the hottest tech-talent” of scoren voor een heibedrijf met de zin “Iedere paal gaat er in”. Je wint dan misschien de prijs voor de slechtste-slogan-ooit, maar opvallend is het wel. Probeer het eens en vermijd saai, vermoeiend, duf. Ga de strijd aan met het clichémonster. Maak b2b leuk, entertaining en slim.
Lees hier het eerdere blog van Bart Stover over The Big Idea!
-
Bart Stovers
- Werkt bij: Referro / BBN Netherlands
- Functie: branding en marketing communicatie
- Website:http://www.referro.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
- De marketingtransfers van week 14, 2025
- ‘Stukje van Mij’ bekroond met hoogste Europese PR-onderscheiding
- Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen...
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en waarom van de campagne...
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor: Dercksen,...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 15,... 18-04-2025
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en... 16-04-2025
- AI houdt miljarden slechte... 16-04-2025
- Digital advertising naar... 16-04-2025
- Herna Verhagen draagt bij PostNL... 14-04-2025
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden... 14-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management