Internetkatten in strijd tegen schending privacy
- Bureaus
- 5 nov 2021 @ 17:13
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 nov 2021 @ 17:13
- Sjaak Hoogkamer
Gebruikers van sociale media in Nederland maken zich weleens schuldig aan privacyschending. Vandaar de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt’, waarbij gedupeerde internetkatten de hoofdrol spelen. De campagne is ontwikkeld door D&B, Open Now en TBWA\Neboko (DOT).
Uit onderzoek van Kantar blijkt dat 78 procent weleens foto’s of filmpjes deelt van bekenden. Slechts 21 procent van die groep vraagt daarvoor altijd eerst toestemming. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid wil met de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt’ zorgen voor bewustwording rond online privacyschendingen. Ofwel: het zonder toestemming delen van foto’s of video waar anderen op staan en het verspreiden van andermans teksten of informatie op social media. De campagne vraagt mensen niet zomaar dingen te delen, maar eerst na te denken over de mogelijke gevolgen voor anderen.
Katten als ‘slachtoffers’ met serieuze ondertoon
Katten, als onofficiële mascottes van het internet maar ook de grootste groep ‘slachtoffers’, staan centraal. In drie korte interviews doen de door Postoffice geanimeerde katten Ollie, Luna en Droppie hun verhaal. Elise Schaap vertolkt de stem van Luna, Ruben van der Meer is te horen als Droppie en Ollie als Ronald Goedemondt.
Rik Ledder, CEO TBWA\Neboko: ‘Zowel jong als oud kunnen stiekem altijd wel grinniken om een kattenfilmpje. Er is geen betere manier om duidelijk te maken dat sommige filmpjes of foto’s beter niet online kunnen. Met één klik kan je privacy weg zijn. Met alle gevolgen van dien. Denk daarom twee keer na voor je iets deelt. Eén keer voor jezelf. En één keer voor de ander.’
Vervelende gevolgen
Bij het begrip privacyschending wordt vaak gedacht aan ernstige zaken. Het zijn juist die alledaagse vormen van privacyschending die het Ministerie van Justitie en Veiligheid onder de aandacht wil brengen.
Ledder: ‘Denk aan het zonder toestemming delen van een filmpje op TikTok waarin een aangeschoten vriendin wat rare dingen roept; een foto waar je beste vriend niet zo flatteus op staat op Instagram plaatsen; een screenshot van een Whatsapp-gesprek delen met anderen; of een filmpje van een ruzie op straat op YouTube zetten valt onder dat begrip.’
De website denkvoorjedeelt.nl geeft uitleg over privacyschendingen en biedt tips over wat je wel en wat je beter niet kunt doen. Mensen die last hebben van de gevolgen van deze schendingen vinden hier wat zij kunnen doen en bij welke instanties ze terecht kunnen.
De aftrap van de campagne vindt vandaag vrijdag 5 november via online en social media.
Dit is tevens de eerste dag van de #WeekvandeMediawijsheid, met als toepasselijk thema ‘Samen Sociaal Online’.
Credits
Opdrachtgever: Ministerie van Justitie en Veiligheid
Bureau: DOT (D&B, Open Now en TBWA\NEBOKO)
Animatie & sound: Postoffice Amsterdam
Muziek: GUIDO
PR: Hagens PR
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024