Reünie PMS Frans van Mierisstraat op 11 maart 2025
- Bureaus
- 18 feb 2025 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Evenement
- 18 feb 2025 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Prins, Meijer, Stamenkovits & van Walbeek (PMSvW), opgericht in 1978, was een van de meest succesvolle reclamebureaus in de jaren tachtig en vroege jaren negentig, het gouden tijdperk van de reclame. Hoogste tijd voor een reünie moeten initiatiefnemers Ramon Kragtwijk en Chris Vannitsem gedacht hebben. Het idee neemt inmiddels een Project X-achtige vorm aan.
In 1986 fuseerde het bureau aan de Amsterdamse Frans van Mierisstraat met het Amerikaanse Young & Rubicam, dat in de Ottho Heldringstraat huisde en maar wat graag ook intrek nam in het voormalige pakhuis van De Gruijter. Eind jaren tachtig was PMSvW/Y&R enige tijd het grootste bureau van Nederland met rond de 225 medewerkers.
Mazda en Droste
Door de jaren heen maakte het bureau opzienbarend en soms zelfs shockerend werk, zoals voor klanten Mazda en Droste, beide geproduceerd onder de bezielende leiding van Paul Meijer, overigens niet de Meijer van de naamgevers. Ook van de inmiddels helaas overleden medeoprichters Jim Prins en Béla Stamenkovits kent een groot deel van Nederland het werk nog: Ik ga bij Japie wonen, Liever naakt dan namaak en Schat staat de Bokma koud? En van still going strong Hans van Walbeek natuurlijk de klassiekers Die moet er hoognodig tussenuit voor Gran Dorado en Postbank, als je van makkelijk houdt. En wat te denken van de documentaire De Pitch, uitgezonden tijdens IDFA in 1990, over de Amstel-pitch tussen PMS en FHV.
Loetje
De eerste echte originele Loetje van oud-slager Loetje Klinkhamer in Amsterdam Oud Zuid stond bekend als Café Loetje en zat elke dag vol met reclamemensen, voornamelijk uit het vlakbij gelegen PMSvW/Y&R. Niet voor de biefstuk, maar de gehaktballen en Kleine Lunch. ‘Hangjassen’ noemde Loetje zijn clientèle, waar hij een haatliefdeverhouding mee had.
Wildschut
De WhatsApp-groep die speciaal is aangemaakt voor de reünie, onder meer door mediaman Ramon Kragtwijk, telt op het moment van schrijven 116 leden, en de LinkedIn-post van Chris Vannitsem (tegenwoordig van MT Power Up) over de aanstaande reünie ging viraal. Loetje meldde geen plek in de herberg te hebben, dus wordt de reünie verplaatst naar dinsdag 11 maart 2025 bij Café Wildschut vanaf 17 uur. Mocht de groep verder groeien, mede door dit artikel, is het Museumplein nog een optie, opperde Sikko Gerkema, oud-creatief van PMS en nu van zijn eigen bureau Ceci n’est pas un bureau, al.
Bron: Stadsarchief Amsterdam / Doriann Kransberg
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- IPG Mediabrands lanceert Mediabrands... 20-02-2025
- Salsa Shop leidt de... 20-02-2025
- Porsche en Dentsu Creative... 19-02-2025
- Rien van Beemen (Mediahuis):... 19-02-2025
- Toyota helpt bij heimwee19-02-2025
- Motilayo Williams over haar... 18-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day