Wat is halal? De do's en don'ts voor marketeers
- Bureaus
- 19 dec 2014 @ 16:20
- Link
-
Abdelaziz Aouragh
Islamic Branding expert
PURESAFY - ConsumentenMarketingKlantenDoelgroep
- 19 dec 2014 @ 16:20
- Abdelaziz Aouragh
Als ik de gemiddelde marketeer vraag wat hij van halal weet, dan zal het antwoord hoogstwaarschijnlijk zijn dat het iets te maken heeft met voeding of het niet consumeren van alcohol. Dat weerspiegelt vaak de beperkte kennis of de misconceptie die veel marketeers hebben over halal. Eerlijk is eerlijk, halal heeft in Nederland een imagoprobleem. En als je denkt dat dit alleen heerst onder niet-moslims, dan sla je de plank volledig mis. Moslims vertrouwen producten met halal-labels vaak evenmin.
Wat is halal? Halal betekent in het Arabisch simpelweg ‘toegestaan’ en gaat veel verder dan slechts de bereiding en consumptie van voeding. Het heeft betrekking op alles wat een moslim doet. Het tegenovergestelde van halal is haram, oftewel: niet toegestaan. Om te bepalen of iets wel of niet is toegestaan, hoef je niet constant een certificeerder, imam of geleerde te raadplegen. Het overgrote deel van producten, diensten en daden is halal, tenzij er een duidelijk bewijs is dat dit tegenspreekt.
Als je weet wat de termen ‘halal’ en ‘haram’ inhouden en hoe ze in de praktijk werken, zie je veel meer kansen voor diensten en producten die de moslimdoelgroep nog niet hebben bereikt. Bedenk daarbij dat de halal voedingsmarkt goed is voor bijna 17% van de totale wereldwijde voedingsmarkt, oftewel ruim 1 biljoen dollar, zo becijferden Thomson Reuters. Hoog tijd dus voor een lijstje do’s en don’ts.
Do’s voor halal-marketing:
Dont’s voor halal-marketing:
Waar het hier om gaat is dat het spelen van de ‘halal-troefkaart’ in veel gevallen vermeden dient te worden. Er moet meer inhoudelijk gekeken worden naar wat halal te bieden heeft, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, integriteit en andere elementen die halal al in zich heeft. Door deze waarden te vinden en te gebruiken zullen marketeers de moslimconsument beter bereiken. Bovendien worden deze waarden ook gedeeld door niet-moslims. Een duidelijke win/win-situatie dus.
-
Abdelaziz Aouragh
- Werkt bij: PURESAFY
- Functie: Islamic Branding expert
- Website:http://www.puresafybranding.com
- Profiel »
- religie
- imago
- Islamic Branding
- moslim
- marketing
- cosmetica
- islam
- doelgroep
- geloof
- column
- Ramadan
- haram
- merken
- moslims
- food
- Abdelaziz Aouragh
- halal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024