[column] Dedain ADCN voor Nederlandse taal jaagt parels van het podium
- Bureaus
- 3 nov 2023 @ 13:00
- Link
-
Martijn de Vreeze
freelance copywriter
Copy Commando - CommunicatieCreatieCopywriting
- 3 nov 2023 @ 13:00
- Martijn de Vreeze
'Praat Nederlands met me': dat lijkt bij de Art Directors Club Nederland aan dovemansoren besteed. Sinds enkele jaren zit de mooie Nederlandse taal als 'craft' er in het verdomhoekje. Tijdens de recente -in aandoenlijk Boerenkool Engels gehouden- awardceremonie blijkt deze blinde vlek uitmuntende tekstschrijverij uit te sluiten, zo signaleren meerdere creatieven.
Tijdens de uitreikingsavond in theater Amsterdam j.l. dinsdag 31 oktober 2023 ging bij veel copywriters het licht uit. Waarom? De rake tekst 'Niet vliegen, wel landen' werd niet bekroond met een 'ADCN | Club for Creativity Lamp'.
En dat is raar. Want #TheGardeners hadden voor #Natuurhuisje een tekstueel pareltje geleverd.
Het is echt zo'n zinnetje dat heeeeeel af en toe voorbijkomt en een abri of een commercial wél de moeite waard maakt om te bekijken.
Dat er geen Lamp op het bureau van de bedenkers én het reclamebureau landde, vonden creatieven én teksttijgers als Scato van Opstall, Pim Gerrits en Thijs Bontje ook al hmmm... En ook de vakmedia reageren verbaasd op de blinde vlek of participeren in de discussie op de socials.
Maar nou moest ik ineens denken... ADCN is een afkorting. Quiz. Wat betekent ADCN?
- A) Alle Dagen Creative Niceness
- D) Apart Doende Creatieve Nederlanders
- C) A Day Creates Nothing
- N) Art Directors Club Nederland
Inderdaad...het juiste antwoord is N: Art Directors Club Nederland.
En ja... daar ga je dan. Art Directors kijken met andere ogen naar tekst.
Copywriters doen de praatjes en art directors de plaatjes. In gewoon in NL: tekstschrijvers en kunst-directeurs. Dus krijg je de beeldvorming: de art director is de baas. En dat geldt misschien ook voor de jury's in de ADCN.
Wordt écht goed geschreven copy te weinig beloond door de ADCN jury's?
Ik weet niet of Herbert Van Hoogdalem 'Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring' ooit heeft ingestuurd voor de ADCN die op LinkedIn door het dak ging, maar die zou zelfs zonder inzending een Lamp verdiend hebben.
Dus ja....dan ga je denken... en dat doe ik al jaren: 'Heeft het wel zin om als copywriter werk in te sturen naar de ADCN?'
Zo is er al jaren geen Lamp uitgedeeld in de categorie Copy Craftmanship (mijn eigen 'Macht vraagt om Tegenkracht' voor Follow the Money kwam dit jaar ook niet door de ballotage) terwijl er wél elk jaar veel lampen naar Art Direction en Design gaan.
Dus kijken de jury's misschien teveel uit de ogen van art directors of designers? Teveel naar het plaatje en minder naar het praatje?
Is het misschien tijd voor een Copywriters Club Nederland? Zodat je een CCN lamp kan winnen?
Nee, dat is geen goed idee. Alleen de klank al.
Maar het zou wel fijn zijn als er de komende jaren wat meer tekstuele parels op het podium mogen staan.
Anders is het misschien heel snel gedaan met het mooiste beroep binnen het reclamevak: dat van copywriter.
Martijn de Vreeze
Copy Commando
EEN GREEP UIT DE REACTIES OP DE SOCIALS N.A.V. LEESBLINDHEID ADCN NATUURHUISJE CASUS
Lees ook: 80 Lampen uitgereikt, Grand Prix voor WikiTruth
En: 'Reclamemakers zouden zuiniger op de taal moeten zijn'
-
Martijn de Vreeze
- Werkt bij: Copy Commando
- Functie: freelance copywriter
- Website:https://copycommando.nl/
- Profiel »
- dedain
- lamp
- parelduiken
- respectloos
- laag geletterd
- Cannes-immitatie
- Martijn de Vreeze
- art
- quasi-inclusief
- Praat Nederlands met me
- analfabeet
- copy
- Natuurhuisje
- tekstschrijver
- creatief
- peertjesoogst
- boerenkool
- leesblind
- ADCN
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Gouden Zaag 2024 van start07-11-2024
- Campagne SheDecides: Haar keuze,... 07-11-2024
- “Bij HLO branding agency geloven we... 07-11-2024
- Onze Kapel herpositioneert zich als... 07-11-2024
- Zwijsen experimenteert op kinderen... 06-11-2024
- Women Inc. wil met “Bloed, Zweet en... 06-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing