[column] Coronacrisis: lekker influencers bashen

  • Content
  • 26 jun 2020 @ 07:52
  • Link
  • Hein van Dam
    Hein van Dam

    directeur
    Yimb
  • Influencermarketing

Afgelopen tijd hebben we ‘lief’ en ‘leed’ zo ongeveer gelijkelijk met elkaar gedeeld. Was je echter influencer dan kon je vooral rekenen op ‘leed’-vermaak.

Influencercampagnes werden massaal teruggedraaid, dus inkomstenstromen droogden op.

Influencers zijn de pispaal van de coronacrisis

Gisteren sprak ik een fotograaf met honderdduizenden volgers op Instagram. Voorheen kon hij een goede boterham verdienen met plaatjes van prachtige internationale locaties. Nu heeft hij noodgedwongen een kantoorbaantje genomen, omdat ‘zijn gezin ook moest eten’. Geef hem eens ongelijk. Voor hem geen Arie Boomsma’s die namens de branche in de bres springen. Sterker nog, in de media was er op zijn minst een toon van ‘lekker puh’, zoals de Telegraaf kopte met ‘Influencers opeens zielig en platzak’, en op zijn slechtst een boodschap van kille onverholen haat.

Check #Coronacrisis #influencers en lees bijvoorbeeld @JohnParkstad: ‘Gelukkig dat de Coronacrisis ook goede gevolgen heeft. Influencers zijn zichzelf overschattende redundante beunhazen.’

Zagen velen de kans oude rekeningen te vereffenen? Is dit jaloezie? Kon eindelijk eens worden afgerekend met die verwende jongens en meisjes voor wie het mooiste niet goed genoeg was, en die bakken met geld verdienden met simpelweg plaatjes of filmpjes van henzelf te plaatsen?

Blijkbaar leven er nog veel vooroordelen over influencers. Ook bij marketeers die ik spreek. ‘Wat heb je er nu aan, ze staan alleen maar mooi te wezen.’ ‘Kom eerst maar eens met harde cijfers dat ik er extra door ga verkopen.’ Zulk soort uitspraken dus. Terwijl ze vervolgens met hetzelfde gemak een radio- of bilboardcampagne regelen zonder dezelfde kritische vragen te stellen.  

Ondertussen is er weer een social medium bijgekomen TikTok, waar miljoenen mensen zich bij hebben aangesloten. Dus dat betekent nog meer getuur op de mobiele telefoon. Want het zit nu eenmaal bij ons in de genen. Wij willen naar andere mensen kijken of luisteren die iets leuks of zinnigs te vertellen hebben. Daarom waren er altijd al influencers. In de Middeleeuwen vond je ze op het dorpsplein of op de kermis. In de jaren vijftig bij de radio en daarna op de tv. Nu is de telefoon ons belangrijkste communicatiemiddel en zoeken we ze daar. Natuurlijk is het woord influencer een containerbegrip. Er zijn influencers die heel goed bij een merk passen, maar soms ook helemaal níet. Zoals er vroeger ook minder geschikte magazines waren om je product te promoten. Maar dat betekende niet dat je daarom alle magazines afwees. Hetzelfde geldt voor influencers. Scheer ze niet allemaal over een kam. Het is een kwestie van goede keuzes maken. Dat kost tijd en vergt kennis. Wie daar echter in investeert, zal daar profijt van trekken. Alle Corona-rancune ten spijt.

Hein van Dam

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken