[column] Wanneer trekt de hersenmist op?

[column] Wanneer trekt de hersenmist op?
  • Content
  • 6 mei 2021 @ 17:27
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Durf toe te geven dat er fouten worden gemaakt. Dat geldt niet alleen voor bureaus, ook opdrachtgevers zouden vaker moeten durven erkennen dat ze niet alle wijsheid in pacht hebben.

Omdat de baas het zo wil, terwijl hij er nauwelijks verstand van heeft. Hoe erg is blunderen? Ik moest hier aan denken toen ik las over Keyword kannibalisme.

Keyword kannibalisatie. Het is een term die niet al te vaak voor komt, terwijl het wel degelijk een veelvoorkomend probleem is. Veel mensen zijn zich hier echter niet van bewust. Maak niet diezelfde fout en kijk eens kritisch naar je eigen website. Het oplossen van dit probleem helpt niet alleen om je positie in zoekresultaten te verbeteren, maar het bevordert ook de gebruiksvriendelijkheid van je website. Reden genoeg om je er in te verdiepen. (lightspeed.nl) Keyword kannibalisatie komt voor wanneer meerdere pagina’s binnen één website zich focussen op hetzelfde keyword, bijvoorbeeld ‘schoenen’. Deze term staat dan op meerdere, of misschien zelfs alle pagina’s in de titel, de URL en waar verder nog mogelijk. Soms gebeurt dit zonder erbij na te denken, bijvoorbeeld bij het kopiëren van pagina’s of omdat het CMS zo is ingesteld. Het voornaamste probleem van keyword kannibalisatie is dat verschillende pagina’s binnen dezelfde website met elkaar concurreren voor de beste positie in de zoekresultaten.

Hoger in de zoekresultaten komen is een beetje te vergelijken met een race. Een SEO-analyse is misschien wel de beste manier om een website beter te leren kennen. Als je een handmatige analyse uitvoert, ben je niet alleen bezig met het zoeken naar problemen die de vindbaarheid kunnen beïnvloeden, maar ook het leren kennen van de website zelf. (frankwatching.nl)

Op emerce.nl een interessanter verhaal over YouTube SEO. ‘Dit is het proces van het optimaliseren van je video’s, je afspeellijsten en je kanaal zodat je voor een bepaalde zoekopdracht hoog scoort in de zoekresultaten van YouTube.  YouTube is een opzichzelfstaande zoekmachine, met eigen SEO best practices. Net zoals je je site hoog in de SERP van Google wil krijgen, wil je dat ook voor je YouTube-video’s.’  Even voor de duidelijkheid: SERP staat voor Search Engine Results Page, in het Nederlands spreekt men wel van “zoekmachine resultaat pagina”.

Als deze zin zo op je bord valt, zet dit natuurlijk ook aan tot lezen: ‘Hoe bereid je je voor op een toekomst zonder third party cookies?’ Geen idee denk ik dan in eerste instantie. Google heeft de kaarten goed opgeschud en kondigt een tijdperk zonder third party cookies aan. Dit lees ik op FW.

‘Als je bijvoorbeeld op het internet op zoek gaat naar een zonnebril, dan trackt Google je gedrag aan de hand van cookies. Dat zijn korte datasnoertjes die je browser opslaat op je harde schijf. Nu je door die cookies ‘getagd’ bent als ‘doelpersoon voor trendy zonnebrillen’, kan Google gerichte advertentieruimte verkopen aan de hoogste bieder. Dat type van ‘individueel adverteren’ komt al bijna twee decennia voor,’ schrijft de auteur. En daar brengt Google verandering in. Lezen dus als cookies je lust en je leven zijn.

Op emerce.nl kwam ik afgelopen week ook een verhaal tegen over headless architectuur. Nooit van gehoord. Dus ik zat op het puntje van mijn stoel. ‘Bij een headless architectuur zijn de back-end en front-end van elkaar losgekoppeld. Dit biedt je als bedrijf onder meer de mogelijkheid om content zonder enige belemmering op elk mogelijk apparaat of kanaal te publiceren.’ Is dit nieuws of oude wijn in nieuwe zakken? ‘Een van de belangrijkste voordelen van headless is dat je sneller kunt reageren op marktontwikkelingen.’’ De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is waarom je wilt overstappen naar een headless architectuur? Wil je de concurrentie voorblijven, innovatief zijn of een innovatieve cultuur realiseren?’’ in welke fase van het ‘digital maturity model’ je bedrijf zit. Hierin analyseer je in hoeverre de bedrijfsstructuur, interne processen, technische capaciteit intern en extern gereed zijn om technisch te innoveren. Is er bijvoorbeeld een sales- of marketingteam, worden technische zaken intern of extern opgepakt en in hoeverre werkt je bedrijf al agile?’ ‘Een headless architectuur bereidt bedrijven voor op de toekomst en kan veel voordelen bieden, mits deze op de juiste manier in het bedrijf geïmplementeerd worden.’ Op een of andere manier klinkt dit alles behoorlijk old school. Zijn we niet al vele stappen verder, of zie ik iets over het hoofd?

Misschien is dit verhaal wel een gevolg van hersenmist. ‘Ellenlange virtuele vergaderingen en mager sociaal contact doen onze aandacht, concentratie en geheugen geen goed. Hoewel 'hersenmist' geen wetenschappelijke term is, 'bestaan zulke cognitieve veranderingen wel', vertelt Steven Laureys, neuroloog aan de Universiteit Luik in  De Morgen, een Vlaams dagblad. ‘Vijf minuten ver en al vergeten waarover de virtuele vergadering gaat? Vergeten wat je kwam doen, net nadat je de kamer binnenliep? Raakt dat nieuwe boek maar niet uitgelezen? Geen paniek, het is slechts 'hersenmist', of wat in het Engels brain fog heet. Een fenomeen waarbij 'mist in het hoofd' concentratie, geheugen en de mogelijkheid tot probleemoplossend denken opslokt.’ Het is maart goed dat het eind van de coronamaatregelen in zicht is en de hersenmist optrekt. Hopelijk verbetert dat ook de kwaliteit van de verhalen die dagelijks langskomen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken