GfK signaleert lichte daling supermarktomzetten in 2014

  • Food-en-retail
  • 9 jan 2015 @ 11:48
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Accountability

De totale omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in 2014 33,28 miljard euro. Dit is een daling van 0,1% ten opzichte van 2013. In december 2014 bedroeg de supermarktomzet 2,71 miljard euro. Dit is een daling van 0,1% ten opzichte van dezelfde maand in 2013. Dit blijkt uit cijfers van GfK.

Kerstomzet
Ondanks de verruimde opening van supermarkten op Eerste en Tweede Kerstdag bleef de omzet in de kerstweken (week 51 en 52) achter op de omzet van 2013. In plaats van de verwachtte kerstomzet van 735 miljoen euro per week boekten supermarkten een omzet van 724 miljoen euro. Dit is 0,5% minder dan tijdens de kerst van 2013.

Supermarktbezoek tijdens Kerstmis
Nederlandse huishoudens bezochten tijdens de kerstdagen vaker de supermarkt dan voorgaande jaren. Op Eerste Kerstdag ging 1,7% van de huishoudens naar de supermarkt. In 2013 was dit 1,2%. Op Tweede Kerstdag bezocht 4,4% van de huishoudens een supermarkt. Dit is een stijging ten opzichte van 2013, toen bedroeg dit percentage 4,1%. Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.

Over GfK
GfK biedt naar eigen zeggen 'betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.' (bron: ANP Pers Support)

Klik hier voor een whitepaper over de recentste kengetallen

 


Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken