Foodl wil revolutie in foodservicesector via platform

  • Food-en-retail
  • 30 jan 2020 @ 08:26
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StartupFoodMarketing

Als het aan online platform Foodl ligt slaat de foodservicesector een grote digitaliseringsslag. Het platform - dat naar eigen zeggen nog het meest vergelijkbaar wordt met 'Bol.com voor food' - gaat nu live voor de eerste 100 gebruikers.

Volgens de Utrechtse startup kan bestellen als horecaondernemer beter, makkelijker en transparanter.

Het is hoog tijd voor een digitaliseringsslag in de foodservicesector. Althans, als het aan de ambitieuze startup Foodl ligt. Deze Nederlandse online marktplaats maakt het voor chefs, bartenders, horecaondernemers en de producenten van eten en drinken mogelijk om directe handel met elkaar te drijven. Na een succesvolle aanloopperiode in het najaar van 2019, gaat het platform vandaag live. In de afgelopen maanden heeft Foodl al meer dan 150 merken aan zich weten te binden. Hierbij gaat het om zowel kleinere spelers in de foodmarkt als gevestigde namen. De eerste 100 klanten uit de regio Amsterdam mogen één maand exclusief van het platform gebruikmaken.

Digitale platforms
Oprichters Annemarie Blaauw en Gaby Westdorp willen met Foodl niets minder dan een revolutie in de foodservicemarkt teweegbrengen. 'Digitale platforms hebben de toekomst, zo hebben bedrijven als Amazon, Bol.com en AirBnB de afgelopen jaren in verschillende sectoren bewezen', aldus Blaauw, 'Ook in de foodservicemarkt, waar jaarlijks maar liefst 20 miljard omgaat, is het tijd voor een digitale revolutie. Die willen we met Foodl inzetten en dat doen we met een open vizier: samenwerking binnen de sector is in onze visie cruciaal.'

Afzetmarkt
Omdat Foodl zich niet met inkoop of distributie bezighoudt, zijn groothandels niet noodzakelijk concurrentie. Het platform kan voor hen – evengoed als voor andere leveranciers van eten en dranken – juist als extra afzetmarkt dienen. Zoals Bol.com ooit startte met een focus op boeken en cd’s, wil Foodl vanuit een focus op dranken gestaag uitbreiden naar andere productcategorieën zoals brood, groenten, fruit, vis, vlees, droge kruidenierswaren (DKW) en non-food. De startup heeft door een samenwerking met Kitchen Republic reeds een uniek assortiment van kleine, innovatieve food startups.



Extreem gebruiksgemak
Foodl maakt het leven van chefs en horecaondernemers een stuk gemakkelijker, stellen de initiatoren. 'Onhandige bestellijsten, eindeloos verschillende leveranciers en omslachtige processen of inlogcodes maken plaats voor extreem gebruiksgemak, radicale transparantie en continue innovatie. Zo wordt het voor gebruikers bijvoorbeeld spoedig mogelijk om via voice ordering en WhatsApp bestellingen te doen, hebben ze direct toegang tot het assortiment van de aan het platform verbonden aanbieders en zijn alle prijzen transparant.'

Tal van leveranciers
Foodl is via desktop, laptop, tablet en smartphone voor iedereen toegankelijk. 'Het is het meest vergelijkbaar met een Bol.com, maar dan voor foodservice', legt Westdorp uit. 'Iedereen uit de wereld van foodservice krijgt direct toegang tot het aanbod van tal van leveranciers en de leveranciers zelf bepalen het assortiment, de prijs en regelen de levering. Het platform is enkel facilitator en zorgt voor een efficiënte afhandeling.'
De interesse in het platform vanuit leveranciers blijkt groot, aldus Westdorp. 'Sinds de oprichting begin dit jaar heeft Foodl al meer dan 150 merken aan zich weten te binden. Onder hen scharen zich zowel kleinere spelers in de foodmarkt als gevestigde namen. Foodl verwacht in het eerste jaar een omzet van één miljoen euro te behalen en voorziet in de daaropvolgende jaren exponentiële groei.'




Startschot met 100 exclusieve klanten
Foodl gaat als gezegd vandaag van start. De eerste 100 klanten uit de regio Amsterdam mogen één maand exclusief van het platform gebruikmaken. De startup wil samen met de eerste gebruikers kijken naar verbeterpunten en het platform zo mogelijk nog efficiënter inrichten. Na deze eerste maand breidt Foodl uit met de volgende groep horecaondernemers. In de tussentijd kan iedereen – professional of particulier – het platform bezoeken om een indruk van de online marktplaats en het aanwezige aanbod te krijgen.
(PvWK)

Over Foodl
'Foodl is het eerste online platform dat directe handel tussen foodprofessionals en leveranciers faciliteert. Het doel? Het leven van chefs, bartenders en horecaondernemers gemakkelijker maken door alles wat zij nodig hebben op één plek aan te bieden. Het innovatieve platform brengt foodprofessionals en leveranciers samen en maakt het bestellen van producten een stuk eenvoudiger. Daarnaast biedt Foodl diensten aan rond zaken als distributie en digitalisering, door gebruikers van het platform te koppelen aan gespecialiseerde partners. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor leveranciers die hulp nodig hebben met het opzetten van hun distributie. Foodl is opgericht in 2019. Meer informatie op www.foodl.nl.'
(bron: Foodl)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken