Trustpilot tegen censuur - gerapporteerde reviews komen voortaan online
- Food-en-retail
- 14 dec 2020 @ 12:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InteractiePolitiekMarketing
- 14 dec 2020 @ 12:02
- Peter van Woensel Kooy
Nu de meerderheid van de consumenten dit najaar zijn aankopen online doet, verandert Trustpilot — een toonaangevend reviewplatform — de manier waarop het omgaat met door bedrijven gerapporteerde consumentenreviews.
Door deze reviews zichtbaar te houden tijdens het onderzoek, wordt voorkomen dat consumenten zich gecensureerd voelen. Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat 42% van de consumenten bezorgd is over hun vrijheid van meningsuiting wanneer ze online reviews achterlaten.
Voorheen werden gerapporteerde reviews gedurende het onderzoek door Trustpilot offline gezet, maar vanaf nu blijft alle feedback — met uitzondering van reviews die mogelijk schadelijke en/of illegale inhoud bevatten — online staan.
Review-censuur ongewenst
'Het belang van reviews voor consumenten staat buiten kijf. We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat reviews altijd een betrouwbare bron van informatie zijn. Review-censuur is iets wat we nooit zullen accepteren. Mensen in staat stellen om hun ervaringen in alle vrijheid te delen, en niet alleen wanneer dit bedrijven uitkomt, is precies de reden waarom Trustpilot bestaat. We zullen altijd blijven strijden tegen fake news, gefabriceerde reviews en censuur, zodat consumenten goed geïnformeerde keuzes kunnen blijven maken en we eerlijke bedrijven kunnen helpen met groeien', aldus Peter Mühlmann, oprichter en ceo van Trustpilot.
Belonen van positieve feedback
Deze wijziging is in lijn met de ‘Trust Promise’ van Trustpilot die eerder dit jaar door Peter Mühlmann werd geïntroduceerd. De toezegging om voor het einde van het jaarzeven fundamentele wijzigingen in het Trustpilot-platform door te voeren, is eerder dan verwacht gerealiseerd.
Dit ging onder meer om het niet langer toestaan van beloningen voor het schrijven van reviews, het versterken van het waarschuwingssysteem voor consumenten en het bieden van meer transparantie op bedrijfsprofielen.
'Dit is geen voltooide missie. Het vertrouwen van consumenten winnen en de strijd tegen review-misbruik houdt nooit op. In de nabije toekomst zullen nog meer wijzigingen doorgevoerd worden op ons platform', aldus Mühlmann.
Kritiek wegmoffelen
Begin vorig jaar introduceerde Trustpilot de Transparent Flagging-feature, waarmee het bedrijf voor meer transparantie zorgt door consumenten inzage te geven in hoe vaak bedrijven reviews ‘flaggen’ (rapporteren) en wat er na onderzoek mee gebeurt. De functie is sindsdien verder uitgebreid met onder meer informatie over hoe bedrijven omgaan met kritische reviews.
Elke maand bezoeken ruim 15.000 consumenten een ‘transparantiepagina’ waar gedetailleerde informatie te vinden is over hoe bedrijven gebruikmaken van Trustpilot, voegt Mühlmann nog toe.
Het nieuwe beleid met betrekking tot het zichtbaar houden van reviews is sinds 2 december 2020 jongst leden van kracht in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, waarna de overige landen waaronder Nederland sinds 9 december 2020 volgden.
(PvWK, foto: Unsplash)
Peter Mühlmann, eindbaas Trustpilot
Verder lezen:
Bekijk dit artikel voor meer informatie over het rapporteren van reviews en het onderzoek ernaar.
* Zo’n 65% van de Nederlandse retailers verwacht dat de omzet tijdens de feestdagen dit jaar hoger uitvalt dan in december 2019. Bron: Capgemini Holiday Shopping 2020.
Over Trustpilot
'De missie van Trustpilot is om een universeel symbool van vertrouwen te zijn. De kracht van Trustpilot komt voort uit het feit dat het een open en onafhankelijk platform is, dat voor alle consumenten en bedrijven gratis te gebruiken is. Met ruim 100 miljoen reviews over meer dan 400.000 bedrijven en websites, biedt Trustpilot consumenten een platform om betrouwbare bedrijven te ontdekken, en om hun feedback op elk gewenst moment te delen met bedrijven en andere consumenten.
Voor bedrijven is Trustpilot een krachtige manier om in nauw contact te komen met hun klanten, hun aanbod te verbeteren en vertrouwen op te bouwen. Trustpilots reviews en widgets hebben meer dan 6 miljard online impressies per maand. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, Edinburgh, New York, Denver, Melbourne, Berlijn en Vilnius vertegenwoordigen de 700 medewerkers van Trustpilot meer dan 45 verschillende nationaliteiten.'
(bron: TP)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- belonen
- eerlijk
- ranking
- keuzes
- bedrijven
- eviews
- censuur
- consumenten
- in lijn
- review-censuur
- positieve feedback
- Trust Promise
- Trustpilot
- wijziging
- goed geïnformeerd
- oordeel
- accepteren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Kerst 2024: De zusjes van John Lewis15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024