Biermerk Oedipus geheel overgenomen door Heineken

Biermerk Oedipus geheel overgenomen door Heineken
  • Food-en-retail
  • 22 jun 2023 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodDoelgroepen

De Amsterdamse bierbrouwer Oedipus komt 100% in handen van Heineken. Tegelijkertijd verhuist de brouwer na jaren van onzekerheid naar een eerder beoogde droomlocatie. 'Wij deden heel weinig met sociale media of betaalde marketing.'

'Slomo meets Formula 1. Heineken deels eigenaar Oedipus', klonk al op micro-brewery fanblogs toen Heineken eerder een minderheidsbelang in Oedipus nam. Na de volledige overname van vandaag wordt het zandpaadje dus definitief ingeruild voor het circuit.

Oedipus is in 2011 opgericht. Het merk maakt bieren met namen als Mannenliefde, Thai Thai, Mama en Offline. In totaal heeft Oedipus acht verschillende biersoorten die het hele jaar door worden gemaakt. Sinds 2015 heeft het bedrijf een eigen brouwerij met café in Amsterdam noord. De oprichters droomden echter van een 'moderne, duurzame boerderijbrouwerij in of rondom Amsterdam', volgens NG Nieuws. Die droom dreigt nu ook uit te komen.

Extra ruimte
Begin 2024 verhuist Oedipus. Het biermerk huist sinds 2015 naast de Kromhouthal in Amsterdam-Noord, vanaf het begin in de volle wetenschap dat dat onderdak tijdelijk is. Dit deel van het Hamerkwartier is geoormerkt als nieuwe woonwijk. Toch is Oedipus er van één hal gegroeid naar vijf hallen, meldt stadskrant Het Parool. 'Maar de onzekerheid blijft', zei Frederik van Droffelaar, ‘hoofd aarde’ (‘zakelijk directeur’ in Oedipusland) eerder in de stadskrant. 'Dus wordt er al drie jaar uitgekeken naar nieuw onderdak. Niet vanuit ruimtegebrek, maar vanwege een gebrek aan perspectief.' Het kantoor van Oedipus bevindt zich al twee straten verderop, net als de opslag. De rest van dat pand, waarin Booij eerder al eens 'galerie Patty Morgan' liet oppoppen, kwam plotseling vrij. Dus daar kan nu onder de Heinekenparaplu eindelijk worden uitgebreid. Met de aanstaande verhuizing en de overname door Heineken is de onzekerheid voor minstens tien jaar verdwenen, stelt Het Parool. 'Want dat is de periode die de verhuurder in elk geval kan garanderen.'

Eigen koers
Creatief directeur Matthijs Booij van het biermerk is blij en voegt over de volledige overname toe: 'Je kunt wel minachtend kijken naar Heineken, maar wij willen ons gebaar heel groot maken. En dat is de afgelopen vier jaar met Heineken al gelukt. Het was wel wederzijds leren. Wij deden heel weinig met sociale media of betaalde marketing. Maar toch lukt het ons om nieuwe drankjes te maken en een doelgroep te benaderen. Om langer te leven dan de hype.'
Binnen het merkportfolio van Heineken, waarin meerdere microbeweries zijn opgenomen, is het de bedoeling dat Oedipus zijn eigen koers blijft varen. Nu met vergrote slagkracht.
(PvWK, bronnen: MT, NH Nieuws en Het Parool - artwork: Oedipus)

Lees ook: [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
In het venster hieronder: de eerste Oedipus commercial gemaakt door De Speld

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken