PLMA 2023 voorspelt dit jaar 2 tot 3 procent groei huismerken in Europa
- Food-en-retail
- 6 jun 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 6 jun 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Private labels hebben een winnend momentum. Zowel NielsenIQ als GfK bevestigden na afloop van de j.l. PLMA-beurs dat Europa de grootste markt vormt voor huismerken en dat de verwachte groei in deze categorie richting drie procent springt.
PLMA's 2023 World of Private Label International Trade Show, die van 23-24 mei in Rai Amsterdam werd gehouden, is ten einde. De show ontving een recordaantal van ruim 16.000 vakbezoekers uit 120 landen.
De opkomst overtrof volgens de organisatie 'pre-pandemische records' en bevestigde dat de industrie weer op volle kracht is. '2650 exposerende bedrijven uit 72 landen presenteerden duizenden food en non-food producten op de beurs.'
Tot de belangrijkste attracties behoorden de PLMA Idea Supermarket en New Product Expo, waar een tentoonstelling van huismerkinnovatie en de ontwikkeling van nieuwe producten werd gepresenteerd. Het evenement ging van start met de drukbezochte pre-show seminars op maandag 22 mei.
'Voor het lopende jaar 2023 wordt verwacht dat private label met 2 tot 3% zal groeien in Europa, met de sterkste groei in Oost-Europa', aldus de organisatie. 'Private labels hebben een winnend momentum, dus dit is het moment om positief contact te maken met klanten', bevestigt Servé Muijres van marktonderzoeker GfK, ook betrokken bij de PLMA. Zowel NielsenIQ als GfK bevestigen dat Europa de grootste markt voor huismerken is, met een marktaandeel van 34%.
Bovendien wint private label in alle landen en productcategorieën nog steeds aan marktaandeel. Arjan Both van Walmart legde op de beurs uit hoe ''s werelds grootste retailer' (Walmart) heeft gewerkt aan zijn strategie om de meest betrouwbare en veerkrachtige toeleveringsketen op te bouwen. Het bedrijf zei bij monde van Both zeer open te staan voor zakendoen met Europese huismerkleveranciers, 'die wereldwijd erkend worden omdat ze de lat hoog leggen'. PLMA's president Peggy Davies zei op de beurs: 'De "World of Private Label" is een wereldwijde aangelegenheid en is het leidende B2B private label-platform. We zijn er trots op dat de private label-industrie internationaal het belang van de show erkent.'
De "World of Private Label" van volgend jaar wordt gehouden op 28-29 mei 2024 in de Rai Amsterdam.
(PvWK, beeld: AH huismerk foto: Donald Trung / Wikimedia Commons)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- NielsenIQ
- GfK
- huismerken
- Peggy Davies
- private labels
- Servé Muijres
- PLMA
- Servé Muijres
- trade show
- momentum
- Arjan Both
- Rai
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de 9e keer in actie voor Aldi
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro Retailer of the Year
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en Thuisbezorgd
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de... 13-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024