Topmarketeer Amy Brix van Unilever naar Signature Foods

Topmarketeer Amy Brix van Unilever naar Signature Foods
  • Food-en-retail
  • 12 jul 2023 @ 08:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PersonaliaFood

Na een komeetachtige carrière bij de TUI Group in Londen en Unilever in Rotterdam en Hamburg, start Amy Brix (37) deze maand bij Signature Foods als general manager Westland. 'Het valt mij op dat retailmedia zelf soms meer opbrengen dan de core business van retailers. Dat is toch apart?'

‘Ik verheug me er op nu vanuit onze locaties Den Haag en Hilversum end-to-end verantwoordelijk te worden voor het merk Westland, bekend van de slaatjes.’

Dat is een verschil met vorige jobs, die meer digitaal gericht waren. Na haar studie aan de Erasmus University was zij voor reismerk TUI e-commerce manager en zette social media voor de organisatie op de rit. De bijbehorende internationale campagne was award winning in New York. Daarna ging Brix los op de ‘mobile app development’ van TUI, die ook in de Benelux werd uitgerold. Via een headhunter belandde zij vervolgens bij Unilever, aanvankelijk voor het opzetten van een direct-to-consumer strategy. In 2015 ontdekte ze dat Unilever bijvoorbeeld niet op Uber Eats zat met Ben & Jerry’s, terwijl impulsaankopen via zulke apps wellicht interessant konden zijn via zo’n kanaal. ‘Na de nodige tests en onderzoeken bleek dat inderdaad zo te zijn  en werd door mijn team een global tak opgezet die al snel 100 miljoen euro omzette met quick commerce, onder andere in India. Intussen is die omzet al een stuk meer… Wist je trouwens dat mensen in Londen amper meer zelf koken? Ze bestellen alle food thuis, waaronder ijs.’

Zo werd ze een rising star binnen het fmcg-concern. In haar Unilever-tijd, die duurde tot eind juni 2023, leerde ze daarnaast veel over de kracht van retailmedia. ‘Kijkend naar quick commerce, dan zie je hoe je op een customerplatform zoals van Albert Heijn of Amazon een veel grotere brand equity of extra sales kan generaliseren. Zeker met een marketingbudget als dat van Unilever lukt dit goed. Populariteit helpt je aan merksucces… maar uiteindelijk telt de ROI. Veel tankstations staan tegenwoordig trouwens ook op Thuisbezorgd en dergelijke: handig voor als je spontaan zin krijgt in een ijsje of in een slaatje van Westland. Ook onderweg. Het valt mij op dat retailmedia zelf soms meer opbrengen dan de core business van retailers. Dat is toch apart? Ook in mijn nieuwe baan zal deze relevante trend voor merkenbouwers daarom mijn aandacht houden.’

Zij is met haar gezin inmiddels verhuisd naar Huizen in ‘t Gooi. Over de nieuwe baan gesproken: waar staat Signature Foods voor? Brix: ‘Voor “feel-good food moments”. 1.400 collega’s werken aan dit doel via de merken Johma en Homann salades, Heks’nkaas, hapjes en gerechten van Los Taqueros Topking met KaasTengels, Vlammetjes en VlamTosti's, koelverse tapas en smeersalades van Delio en Hamal en mijn aanstaande merk Westland. Behalve general manager Westland krijtgt Brix verantwoordelijkheid voor het hele merkportfolio van Signature Foods. ‘De baas van Signature zat ook 20 jaar bij Unilever. Ik stap uit mijn comfortzone en heb er ontzettend veel zin in. Mijn digital experience en e-commerce ervaring neem ik mee en ga die nu end-to-end toepassen. Op mijn afscheidsborrel in Hamburg werd er al gebrainstormd over een vegan Westlandsaladevariant in samenwerking met de Vegetarische Slager. Creatief concept toch?’
(PvWK)


Amy Brix

Meer info over Signature Foods via deze link

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken