Recordaantal deelnemers bij 162 Unox Nieuwjaarsduiken

Recordaantal deelnemers bij 162 Unox Nieuwjaarsduiken
  • Food-en-retail
  • 1 jan 2024 @ 14:40
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ActivatieFoodMarketing

Ruim 65.000 mensen deden mee aan een van de 162 Nieuwjaarsduiken in het hele land. Ook in het buitenland wordt intussen meegedoken. De Unox Nieuwjaarsduik in Scheveningen trok - op een nieuwe locatie aan het strand - 10.000 bezoekers.

Het evenement kon alleen in het Limburgse Gennep niet doorgaan vanwege hoogwater, meldt de organisatie.

De Unox Nieuwjaarsduik in Scheveningen. Vanwege de renovatie van de boulevard vond het spektakel voor de eerste keer niet plaats ter hoogte van het Kurhaus, maar bij Museum Beelden aan Zee.

Wat begon in 1960 als een ludieke actie met een handjevol bikkels, is uitgegroeid tot een nationaal fenomeen: de Unox Nieuwjaarsduik. Een sprong in het koude water, met de bekende oranje mutsen en daarna erwtensoep voor alle deelnemers om weer op te warmen. Ook op 1 januari 2024 om 12:00 uur dompelden talloze avonturiers zich onder in het behoorlijk frisse water. Zo kwam in Scheveningen het zeewater niet boven de 7 graden uit.

'Het is een mooie traditie om het oude jaar van je af te spoelen en het nieuwe jaar fris te beginnen', aldus Liane Lens van Unox, dat dit jaar het 25ste jubileum van de Unox Nieuwjaarsduik viert. In de afgelopen weken werden daarom 25 erwtensoeptaarten uitgereikt, aan mensen met een bijzondere band met het evenement. 'We zijn er trots op dat Unox, samen met honderden vrijwilligers, een steentje heeft kunnen bijdragen aan de groei van deze Hollandse traditie. Tot in de verste uithoeken van het land komen mensen bij elkaar om het jaar op deze ludieke wijze te starten. Unox is, net als de Nieuwjaarsduik, van iedereen. De afgelopen jaren zien we dat er steeds meer behoefte is om een beetje te relativeren en zo, met elkaar, het nieuwe jaar in te luiden. Dat merkten we ook tijdens de coronajaren met de "Nieuwjaarsduik uit Blik" en in 2023 met de langste aanloop ooit, een estafetteloop van Winterswijk naar Scheveningen over 226 kilometer. Mooi om te zien dat het enthousiasme alleen maar gegroeid is.'

65.370 deelnemers
'Het was weer een oergezellige belevenis, horen we uit het hele land', vult Alex Schuttert aan. Schuttert is voorzitter van de Stichting Nieuwjaarsduiken Nederland. 'De afgelopen week, met veel wind en regen, beloofde al niet veel goeds qua omstandigheden. En vandaag was het met een windkracht 5 of 6, een duik voor echte bikkels. Gelukkig is meedoen aan de nieuwjaarsduik inmiddels zo’n vaste gewoonte voor veel mensen, dat de meesten zich niet lieten weerhouden door de slechte omstandigheden. Volgens de rapporteurs van de lokale duiken komen we dit jaar uit op 65.370 deelnemers, en dat is een record.'

Het aantal plekken waar men kon ‘nieuwjaarsduiken’ was nog nooit zo groot: 162 locaties in Nederland en zeventien in het buitenland, van Mexico tot Noorwegen en van Abu Dhabi tot Australië.

Vanwege de renovatie van de boulevard ter hoogte van het Kurhaus vond de Nieuwjaarsduik in Scheveningen plaats op een nieuwe locatie. Schuttert: 'Ter hoogte van Museum Beelden aan Zee hebben we in de afgelopen week een gigantische tent neergezet, waar deelnemers zich vandaag konden omkleden. Het opzetten van de tent ging, met windvlagen tot 80 kilometer per uur, niet zonder slag of stoot. Maar het is gelukt en de hele duik verliep zonder vervelende incidenten, mede dankzij de inzet van tientallen vrijwillige lifeguards van de Reddingsbrigade.'
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken