Maggi belooft meer groenten en minder vlees op het bord in 2026

Maggi belooft meer groenten en minder vlees op het bord in 2026
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2024 @ 09:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Maggi streeft ernaar om in 2026 op al haar maaltijdverpakkingen een plantaardig recept variant aan te bieden, maakt men in de Week zonder Vlees (& Zuivel) bekend. 'Zo inspireert Maggi mensen om meer groentemaaltijden te bereiden, die minder vlees en vis bevatten.'

Maggi wil mensen stimuleren tot het maken van meer plantaardige keuzes als onderdeel van haar missie om een actieve rol te spelen in de eiwittransitie. Onderzoek* wijst uit dat 40% van de mensen plantaardig koken lastig vindt. Als antwoord hierop, streeft Maggi ernaar om in 2026 op al haar maaltijdverpakkingen een plantaardig recept variant aan te bieden. Zo inspireert Maggi mensen om meer groentemaaltijden te bereiden, die minder vlees en vis bevatten.  

Maggi loopt vooruit  
Maggi helpt bij een maaltijd boordevol groente en gaat een stap verder. In 2026 bereikt het merk de verhouding van 60% plantaardig tegenover 40% dierlijke eiwitten. Hiermee wil MAGGI™ ruim vooroplopen op de overheidsdoelstelling, die in lijn met het advies van de Schijf van Vijf, pleit voor een verdeling van 50-50 in 2030. Dit benadrukt Maggi's inzet voor een dieet met meer groenten en minder vlees en vis. 

Een plantaardig alternatief voor alle maaltijdmixen
Volgens consumentenonderzoek* is het bekend dat mensen de recepten bij maaltijdmixen vaak nauwkeurig volgen. Hierdoor is Maggi de ideale kookhulp voor mensen die wel, of niet van koken houden. Maggi voorziet in 2026 daarom alle maaltijdmixverpakkingen van suggesties en ideeën voor plantaardige en voedzame recepten. In 2025 verwacht Maggi dit al grotendeels gerealiseerd te hebben. Meer groenten en plantaardige inspiratie zien mensen nu al terug in alle communicatie-uitingen, zoals recepten op de website en nieuwsbrieven. Eind vorig jaar werd ook minstens de helft van alle beelden en recepten in campagnes plantaardig afgebeeld. In 2017 verhoogde Maggi al de hoeveelheid groenten in haar maaltijdmixrecepten van 150 naar 200 gram per persoon ter vervanging van 50 gram vlees, per avondmaaltijd. 

Meer groente op het bord
Elke keuze die je maakt op je bord heeft invloed op de wereld om ons heen. Maggi wil mensen dan ook helpen elke dag een goede en gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Uit onderzoek* blijkt dat 40% van de mensen het moeilijk vindt om plantaardig te koken, simpelweg omdat ze geen alternatieve recepten kennen voor hun favoriete gerechten. Daarbij houdt niet iedere Nederlander van koken en neemt het zelfvertrouwen in de keuken af. 46%** van de Nederlanders kan minder dan vijf gerechten uit het hoofd bereiden. Nederlandse thuiskoks kunnen dus wel wat inspiratie gebruiken. Met makkelijke plantaardige recepten op de verpakking en in de communicatie-uitingen, biedt Maggi volop inspiratie om vaker te variëren met plantaardige ingrediënten.

Nationale Week zonder Vlees en Zuivel
Sinds maandag (tot en met 10 maart 2024, red.) vindt de 'Nationale Week zonder Vlees en Zuivel' plaats. Maggi staat op het menu van de week met een makkelijk plantaardig recept. 'We zien dat mensen steeds bewuster zijn van de impact van hun keuzes op de planeet. Het is echter vaak lastig voor hen om te variëren en meer plantaardig te koken. Tijdens de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel inspireren we mensen met een recept in het weekmenu, waarmee we plantaardig eten makkelijk en lekker maken', aldus Valerie van Schaick, Business Executive Officer Food bij Nestlé Nederland., 'Op deze manier kan elke thuiskok elke dag het verschil maken: voor zichzelf en de wereld om hen heen.'  
(PvWK)

*Bron: Kantar Mecury consumentenonderzoek 2021  

**Bron: Studie Consument & Kookgedrag van Motivaction in samenwerking met MAGGI in 2014 

Over Nestlé
'Nestlé is ‘s werelds grootste voedingsmiddelenproducent. We zijn in 189 landen wereldwijd aanwezig en onze 328.221 medewerkers zijn gecommitteerd aan Nestlé’ s missie om de kwaliteit van leven te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Wij richten ons met deze missie op individuen en gezinnen, leefgemeenschappen en de planeet. Nestlé biedt een breed portfolio van producten en diensten waar mensen en hun huisdieren ieder moment van de dag van kunnen genieten. De bijna 2000 merken variëren van wereldwijd iconische merken als Nescafé en Nespresso tot en met lokale favorieten als Bros. In Nederland worden daarnaast onder meer Maggi, Garden Gourmet, Kitkat, Nestlé babyvoeding zoals Little Steps, Nestlé PyjamaPapje en Gerber Organic for Baby, als ook water, waaronder San Pellegrino en Vittel en voeding voor honden en katten zoals Felix, Bonzo en Purina One. Nestlé is sinds haar oprichting meer dan 150 jaar geleden gevestigd in het Zwitserse Vevey. Het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd in Amstelveen en onze babyvoedingsfabriek in Nunspeet. Voor Nestlé Nederland werken ruim 1100 mensen. Voor meer informatie: www.nestle.nl.'

(bron: Maggi)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken