'Consument wil verbod op greenwashing'
- Food-en-retail
- 2 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieMarketing
- 2 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Milieu Centraal en SMK (Stichting Milieukeur), blijkt dat een derde van de consumenten (33%) moeite heeft om betrouwbare, onafhankelijke keurmerken te onderscheiden van neplogo’s en valse claims. Daar is men klaar mee.
Bijna de helft (43%) van de consumenten wil een verbod op misleidende logo’s en nepkeurmerken, oftewel greenwashing. Daarnaast geeft de consument aan behoefte te hebben aan informatie over de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van keurmerken. Milieu Centraal en SMK willen de consument hierbij van dienst zijn: Milieu Centraal met een vernieuwde Keurmerkenwijzer en SMK met het onafhankelijke EU Ecolabel waarmee je betrouwbare duurzaamheidsclaims kunt maken.
Strengere regels tegen greenwashing
Zeker de helft van de groene claims zijn vaag of ongefundeerd. Het onderzoek van Motivaction bevestigt de last die de consument hiervan ondervindt. Nieuwe Europese regelgeving, zoals de Green Claims Directive, heeft als doel deze misleidende praktijken tegen te gaan. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) treedt op tegen dergelijke misleiding en kan overtreders beboeten. “De nieuwe Europese regelgeving stelt strenge eisen aan duurzaamheidskeurmerken en duurzaamheidsclaims. Met het onafhankelijke EU Ecolabel van de Europese Commissie kun je zulke claims betrouwbaar onderbouwen. Het EU Ecolabel bewijst dat een product of dienst daadwerkelijk duurzamer is. Bedrijven kunnen hiermee transparant communiceren over hun gecertificeerde producten, zonder zorgen over greenwashing,” vertelt Ineke Vlot, programmamanager bij SMK, de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor de beoordeling en certificering van EU Ecolabel-aanvragen. Milieu Centraal wil de consument wapenen tegen misleiding door middel van de verbeterde Keurmerkenwijzer. Deze biedt duidelijkheid voor de consument die twijfelt.
Webinar over duurzaamheidsclaims
Voor bedrijven, producenten en inkopers die in het woud van duurzaamheidskeurmerken door de bomen het bos niet meer zien, organiseert SMK op 10 oktober 2024 een webinar. In dit webinar is er naar eigen zeggen aandacht voor de nieuwe Green Claims Directive, die greenwashing en de wildgroei aan neplogo’s aanpakt. 'Ook het onderzoek van Motivaction komt aan bod: hoe staan consumenten tegenover duurzaamheidskeurmerken, waar letten ze op bij hun aankoop en waar hebben ze behoefte aan? Aanmelden voor het webinar kan hier', melden de onderzoekers.
Onderzoek naar bekendheid en behoefte non-food keurmerken
Motivaction voerde een kwantitatief onderzoek uit naar de behoefte, bekendheid en waardering van duurzaamheidskeurmerken in de non-foodsector. Het onderzoek werd uitgevoerd via een online vragenlijst, opgesteld door onderzoekers van Milieu Centraal en Motivaction. Deze vragenlijst bestond uit 24 vragen en werd afgenomen door Motivaction International onder het StemPunt-panel. De steekproef bestond uit 1.012 Nederlanders (18-80 jaar) en was na weging representatief op basis van geslacht, leeftijd, opleiding, regio, Mentality en de interacties daartussen. Het veldwerk vond plaats in december 2023, de rapportage vond plaats in januari 2024.
(PvWK; bronnen SMK & MC | foto: Brian Yurasits / Unsplash)
Over EU Ecolabel
'Het EU Ecolabel is het officiële Europese milieukeurmerk voor non-food producten en diensten. Het wordt ondersteund door alle EU-lidstaten, de Europese Commissie en Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.'
(bron: SMK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onafhankelijk
- Stichting Milieukeur
- Milieu Centraal
- betrouwbaar
- valse claims
- SMK
- keurmerk
- neplogo
- Motivaction
- greenwashing
- heilig boontje
- merk
- mvo
- vertrouwen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de 9e keer in actie voor Aldi
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro Retailer of the Year
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en Thuisbezorgd
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de... 13-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024