Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'

Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
  • Food-en-retail
  • 4 apr 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’

ROXANNE
Ik ben Roxanne Pinckers, van oorsprong Maastrichts. Het leven met een zuidelijke intentie probeer ik er altijd in te houden. Ik zeg altijd; Genieten met een grootse, en zachte, G. Ik heb in de wereld van gedestilleerde dranken de fijne kneepjes van het marketingvak geleerd. Dat is een ontzettend snelle en gave marketingwereld, maar ondanks dat er ontzettend veel verschillende dranken zijn, blijven er maar enkele grote spelers in Nederland. Vandaar dat ik destijds de overstap heb gemaakt naar een andere kant van de FMCG, namelijk schoonmaakproducten. Tijdens de coronapandemie was ik hier werkzaam. Een superuitdagende en leerzame periode om werkzaam te zijn voor een bedrijf in schoonmaakproducten. Er werd natuurlijk flink gepoetst in die tijd! Omdat nieuwe markten bleven lonken, ben ik uiteindelijk bij Mastercard beland, weer compleet anders, maar een fascinerend leuke baan!

WHAT’S NEW?
Onlangs hebben we samen met ING een groot project gelanceerd: Touch Card. Dit vind ik echt het bewijs dat een kleine aanpassing in een bestaand product zo’n grote impact kan hebben op kaarthouders met een visuele beperking. Door de verschillende inkepingen in verschillende passen, kunnen ze deze op de tast herkennen. Daar ben ik toch wel heel trots op. Mensen brengen Mastercard en inclusiviteit misschien niet zo snel samen, maar het is voor ons juist heel belangrijk en zit in het hart van de organisatie. We zijn de laatste jaren hard bezig om deze belangrijke boodschap ook bij de consument te krijgen. Touch Card is één van deze initiatieven.
Het landschap van oplossingen voor mensen met een visuele beperking kan heel gefragmenteerd zijn. Mastercard wil hiermee een wereldwijde standaard neerzetten. Omdat de doelgroep voor wie deze kaart zo van belang is juist meer gebaat is bij audio hebben we samengewerkt met Elten Kiene, een spoken word-artiest. Hij heeft de boodschap op papier getransformeerd naar een spoken word-boodschap. Hieraan is ook ons audiomerk Mastercard Sonic toegevoegd, voor herkenning van het merk. Dit spoken word-persbericht was de eerste in zijn soort in Nederland. Heel gaaf om hieraan bij te dragen.

Luister (en bekijk) hieronder het Spoken Word-persbericht:



2024
We hebben een ontzettend interessant jaar, dit is het jaar dat alle Maestro-betaalpassen zullen worden omgezet naar Debit Mastercard-betaalpassen. De manier waarop consumenten winkelen en betalen is namelijk door de jaren heen flink veranderd, onder andere door de toenemende digitalisering, we betalen steeds meer online. Ook reizen we naar alle uithoeken van de wereld. Daardoor zijn ook onze betaalvoorkeuren veranderd. De verandering van deze voorkeuren zorgt ervoor dat alle Maestro-betaalpassen op den duur plaats gaan maken voor de Debit Mastercard, een pas met vele voordelen. Zo kan je er onder andere online makkelijker mee betalen en wordt deze overal ter wereld geaccepteerd.

BUREAUS
We werken met veel bureaus samen op verschillende vlakken. Waar andere bedrijven de bureaus vaak los van elkaar inzetten, proberen wij er echt één groot team van te maken. Zo schakelen de bureaus onderling ook vaak met elkaar, zonder dat wij er constant tussen zitten. Mijn team blijft uiteraard altijd de kop en de staart. Met deze strategie willen we uitstralen dat we onze bureaus vertrouwen op hun expertise en dat doen we ook zeker. Ik ben heel tevreden met al onze partners. In dit grote team werken we samen met Omnicom PR Group voor PR en communicatie, FCB voor ons creatieve stuk, Big voor social media approach, Verwiel the creative agency voor events, Dentsu voor media en Dutch Global Media voor partnerships.

MARKETINGUITDAGING
Marketing is vaak iets dat bedrijven als eerste willen schrappen als het even moeilijk gaat, terwijl marketing juist het hart van het bedrijf is. Zorg er dus voor dat je mensen betrekt en meeneemt in jouw marketingvisie en samen doelstellingen zet, zodat iedereen zich onderdeel van de marketingaanpak voelt.
Een andere ontwikkeling die bedrijven echt moeten volgen is hun marketingkeuzes op data baseren. Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd.

AI
Ik zie Chat GPT echt als ‘nieuwe collega’. Het is ontzettend efficiënt in het dagelijks werk. Het is daarbij wel heel belangrijk om altijd rekening te houden met bepaalde regelgeving: noem geen namen of gevoelige informatie. Maar hoewel Chat GPT handig is, blijven mensen onmisbaar, vooral op het creatieve niveau.

PRINT
Deze printcampagne voor de Netflix-serie Lupin vind ik uitermate goed bedacht. Zo knap dat door iets weg te laten, je precies laat zien wat je wil promoten.

Credits: Netflix

SCHIMPIE
Ik krijg de kriebels van Schimpie. Een smerig uitziend poppetje dat je kalknagel omhoogtilt en erin springt. Echt ontzettend onsmakelijk. Ik realiseer me als geen ander dat dit door veel lagen van een bedrijf moet om goedgekeurd te worden. Hoe kan zoiets door al die rondes zijn gekomen? Ik blijf dat bijzonder vinden.

MARKETINGTALENT
Mastercard geeft marketingtalent een podium. Ere aan wie ere toekomt. Dat vind ik heel bijzonder en leuk om te zien. Heeft de stagiaire het beste idee? Dan blijft deze persoon echt de hersens en het gezicht achter het idee en heeft diegene ook de gelegenheid om het idee uit te werken, uit te voeren en verder op te pakken.

ONTSPANNING
Ik luister graag naar true crime-podcasts in mijn vrije tijd. Het liefst luister ik dat vreemd genoeg tijdens het in slaap vallen. Dat werkt op de een of andere manier ontspannend. Maar het meeste ontspannen ben ik met mijn paard. Ik zie haar vier keer per week en dat blijft altijd weer een intens genietmoment: rust, natuur en dieren maken me gelukkig. Wat dat betreft ben ik een dorpsmeisje, maar eentje die wel het liefst in de stad woont.

BOODSCHAPPENKARRETJE
Ik koop mijn boodschappen het liefst bij de boer, merkloos en direct van het land. Mijn wekelijkse uitje naar de boerderijwinkel, de kaasboer en de melkboer behoren tot een van mijn favoriete momenten van de week.

OVER 10 JAAR…
wil ik nog meer van de wereld hebben gezien. Wat dat betreft ben ik een echte Millennial. Ik wil alles hebben geproefd, geleerd, gezien en bekeken!

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Judith Hoogendoorn van Upfield

Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken