Consumentenbond benoemt goedkopere retaillanden

Consumentenbond benoemt goedkopere retaillanden
  • Food-en-retail
  • 8 jul 2024 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingcommunicatie

België is met basisboodschappen een stuk goedkoper dan veel Nederlandse supermarkten, Duitsland is dat met a-merken. Nederlandse vakantiegangers zijn de komende maanden veel minder huishoudbudget kwijt in veel omringende landen.

Dat becijfert de Consumentenbond in een onderzoek waaruit o.a. Distrifood citeert. De bond shopte per land 200 boodschappen bij elkaar en vergeleek de kosten hiervan met een vergelijkbaar assortiment in andere -onder Nederlanders populaire- vakantielanden. Nederland is voor vrijwel alle producten in de supermarkt het meest prijzig, zo luidt de conclusie, behalve als het om 'basisboodschappen' gaat. Hieronder worden basisproducten zoals melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas verstaan, die in Nederland gemiddeld 3% goedkoper werden (peiling dec. '23). Dergelijke producten zijn in Duitsland nu bijvoorbeeld nog iets duurder dan in Nederland, becijfert de bond in juni '24. Bij onze Oosterburen zijn a-merken echter weer 29 procent voordeliger dan in Nederland, zo blijkt uit het onderzoek dat hier te bestellen is.

(bron: Consumentenbond)

Waar Belgen in het verleden naar Nederland kwamen voor goedkope boodschappen, hoeven ze dat nu niet meer, signaleert vakmedium Distrifood op basis van de cijfers. 'Voor basisboodschappen zijn Belgische supermarkten 18 procent goedkoper dan hun Nederlandse tegenvoeters. Bij a-merken is het prijsverschil 12 procent in het voordeel van de Belgen. Ook Spanje (basisboodschappen 16 procent goedkoper, a-merken 26 procent), Frankrijk (a-merken 29 procent, basisboodschappen 16 procent) en Italië (a-merken 27 procent en basisboodschappen 11 procent) zijn fors goedkoper dan Nederland.'

Duurder door inflatie en minder assorrtiment door tabaksban
Er zijn meer redenen om de grens over te gaan. Omdat per 1 juli 2024 geen tabak meer verkocht wordt in Nederlandse supermarkten en deze producten veel goedkoper aan de pomp en wel in winkels in bijvoorbeeld Duitsland te koop zijn zoals al opgemerkt door MarketingTribune, voorziet de Telegraaf dat 500 Nederlandse supermarkten vooral in het grensgebied het loodje gaan leggen. Door het tabaksverbod in supermarkten is het aantal tabakszaken in de eerste helft van 2024 in Nederland wel met 135 winkels toegenomen, becijfert Bolddata. Ook de prijsverhogingen van andere producten door inflatie spelen hierbij een rol, en: vreemde tariefmuren. Al eerder leverde Picnic cola en appelmoes uit Duitsland tegen lagere prijzen in Nederland. 'Het prijsverschil tussen dezelfde a-merken is schandalig', zei de retailer bij die gelegenheid.
(PvWK, bronnen: MT, Consumentengids, TG, RTL en Distrifood | beeld: Bake Wisz / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken