[column] 3 learnings voor de marketing van jouw foodmerk
- Food-en-retail
- 7 feb 2024 @ 10:30
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodMerken
- 7 feb 2024 @ 10:30
- Gastblogger
Zoveel mensen, zoveel meningen. En dat geldt zeker voor wat er op ons bord ligt. Hoe profileer je je foodmerk op de juiste manier als marketeer? Drie learnings om je voordeel mee te doen, tipt Kim Zoon van Green Food Lab.
Hoe zet je als marketeer jouw foodmerk goed neer? Over de afgelopen tijd hebben we bij Green Food Lab een paar learnings genoteerd die we graag met je delen. Want marketing in food, werkt soms toch net even anders!
1. Eten is persoonlijkheid
Ja, dat klinkt misschien heel zwaar, maar vergis je niet. Hoe je je kleedt, wat je doet in je vrije tijd, op welke partij je stemt zijn allemaal manieren om je persoonlijkheid te laten zien, maar wat je eet is er zeker ook een van! Niet voor niks is de ‘havermelkelite’ een bekend fenomeen, en is er minstens een zo grote groep die zich daar dan weer tegen af zet. Belangrijk om niet te onderschatten en zelfs op in te zetten, bij je nieuwe product drop.
2. Eten is vrije keuze
‘Dat bepaal ik zelf wel’. Toen we in 2018 voor het eerst de Nationale Week Zonder Vlees introduceerden in Nederland, hadden we nog niet kunnen bevroeden wat dat allemaal teweeg zou brengen. In positieve zin: miljoenen Nederlanders doen inmiddels mee en zo we hebben het eetpatroon van Nederland blijvend plantaardiger gemaakt; maar ook in negatieve zin: door de ontelbare verbeten reacties die we kregen. Hoe durfden we immers iemand zijn stukje vlees af te nemen! Dus is je nieuwe product een stukje duurzamer dan de voorganger? Top! Zeker over vertellen, maar vermijd het bekende ‘vingertje wijzen’ naar wat iemand op zijn bord heeft liggen.
3. Eten is lekker
Hoe duurzaam, verantwoord en gezond jouw nieuwe product ook is, en aan hoeveel vinkjes het ook voldoet: vergeet vooral niet dat voor veel mensen eten op de eerste plaats lekker moet zijn. Eten biedt troost na een zware dag. Eten is plezier met vrienden en familie. Dus vergeet dat vooral niet te vertellen! Is je product heel spannend en nieuw, besteed dan ook vooral aandacht aan hoe mensen het thuis net zo lekker krijgen als jij het hebt bedoeld. Want anders kan je gegarandeerd zijn dat het de eerste keer mislukt en voorkom je die herhaalaankoop. Proeven is geloven!
Kim Zoon
managing director bij Green Food Lab
(beeldcredit: KZ met AI)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing