Volkswagen steunt CPNB met 'snelwegsprookjes'

  • Sponsoring
  • 17 jan 2019 @ 17:12
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesInteractieAppsKunst & Cultuur

Volkswagen lanceert deze week samen met CPNB zogenoemde ‘Snelweg Sprookjes’, een interactieve luister-app voor kinderen. Achtung McGarryBowen ontwikkelde de campagne in het kader van de Nationale Voorleesdagen.

Dagelijks brengen duizenden kinderen tijd door in de auto en met de app creëert Volkswagen een interactief voorleesmoment voor het hele gezin. 'Snelweg Sprookjes' is afgestemd op objecten langs de snelweg, het tijdstip, het weer en het overige verkeer en geeft daarmee de buitenwereld een actieve rol in de luisterverhalen.

Kinderen kijken namelijk tegenwoordig eerder naar een beeldscherm dan naar buiten. In 2018 is schermtijd onder kinderen zelfs sterk toegenomen.1 Door kinderen op een interactieve manier 'voor te lezen' in de auto, worden ze op zowel taalkundig als creatief gebied gestimuleerd.

Wat zijn Snelweg Sprookjes?

'Snelweg Sprookjes' is tot stand gekomen in samenwerking met De Nationale Voorleesdagen van Stichting Lezen en bekende kinderboekenschrijvers onder wie Herman en Babette van Veen, Daan Remmerts de Vries en Joke van Leeuwen.

De interactieve app werkt op alle snelwegen in Nederland en integreert niet alleen objecten in de directe omgeving van de snelweg, maar ook het weer, het verkeer en de tijd in de luisterverhalen. Om de sprookjes te laten inspelen op de omgeving zijn de snelwegen hiervoor speciaal, met een focus op elementen als tunnels, masten, borden en molens, in kaart gebracht. De interactieve verhalen luister je met het hele gezin via het audiosysteem van de auto.

Luisterapp stimuleert ontwikkeling kind

In Nederland rijden zo’n één miljoen Volkswagens rond, waarin dagelijks duizenden kinderen tijd doorbrengen op de achterbank. Veel van die tijd wordt, steeds vaker, met een scherm doorgebracht. Zo maken basisschoolleerlingen minimaal een keer per dag gebruik van de televisie (70 procent), tablet (51 procent) en smartphone (47 procent), terwijl het aantal uren dat gelezen wordt minder dan een uur per dag is. Uit onderzoek blijkt dat luisterboeken een positieve invloed hebben op kinderen. Het helpt hen bij het begrijpen van moeilijke woorden en zinnen. Ook wordt door regelmatig voorlezen de cognitieve, sociaal-emotionele, lichamelijke en creatieve ontwikkeling gestimuleerd. Door het beleven en luisteren van Snelweg Sprookjes maken kinderen contact met de buitenwereld en zijn ze tegelijkertijd bezig met taal en fantasie.

Mervyn ten Dam, oprichter van Achtung McGarryBowen: 'Door middel van de app stimuleren we de verbeeldingskracht van kids. We hebben objecten langs alle snelwegen in kaart gebracht. Door middel van een slimme story-engine worden deze objecten real-time verwerkt in de spookjes. Zo wordt een gewone tunnel zomaar een lanceerinstallatie voor een raket.'

Nationale Voorleesdagen

'Snelweg Sprookjes' van Volkswagen is tot stand gekomen in samenwerking met De Nationale Voorleesdagen. Die vinden plaats van 23 januari tot en met 2 februari 2019 en is een project van Stichting Lezen.

De app creëert op een innovatieve manier een extra voorleesmoment voor de hele familie. 'Het (voor)lezen van digitale kinderboeken heeft een positief effect op het verhaalbegrip, de taalontwikkeling en de woordenschat', zegt Gerlien van Dalen, directeur van Stichting Lezen. 'Digitale kinderboeken bevatten extra vertelmiddelen die in een gedrukt boek niet mogelijk zijn, zoals filmpjes, een gesproken versie en een woordenboek. Die komen het begrip, de taalontwikkeling en de woordenschat ten goede.'

Interactieve luisterverhalen

'Snelweg Sprookjes' biedt vier interactieve luisterverhalen, geschreven door bekende schrijvers. Een van de sprookjes, ‘De waarschuwertjes’, is geschreven in samenwerking met Herman en Babette van Veen. Daarnaast heeft Herman van Veen het verhaal ingesproken, samen met Babettes zus Anne. Ook kinderboekenschrijvers Daan Remmerts de Vries, bekroond met een Gouden en meerdere Zilveren Griffels, en Joke van Leeuwen, bekend van de verfilmde boeken ‘Iep!’ en ‘Toen ik’, schreven verhalen voor de app.

De app is vanaf 17 januari, dus een week voor de start van de Nationale Voorleesdagen, gratis te downloaden voor zowel Android als iOS. De app is bedoeld voor kinderen vanaf 5 tot en met 11 jaar. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken