Haring, high society & heel veel sponsors

  • Sponsoring
  • 13 mei 2014 @ 12:12
  • Link
  • Danny de Graaf
    Danny de Graaf

    Zelfstandig sponsoradviseur
    Sponsoringsadviseur
  • Sponsoring

Wat doet u op 16 en 17 juni van dit jaar? Als u een beetje respectabele positie in het bedrijfsleven bekleedt is de kans groot dat u dan een harinkje staat weg te happen op één van de vele haringparty’s die dit land rijk is. De haringparty is namelijk hét jaarlijks netwerkevenement van zakelijk Nederland. Ieder zichzelf respecterende stad of dorp kent wel een haringparty. Ze zijn populair, worden goed bezocht en ook heel goed gesponsord.

Haringparty’s worden georganiseerd door Rotaryverenigingen, businessclubs en bedrijven. Veel verschillen tussen al deze haringparty’s zijn er niet. Het beeld is vrij uniform. Vrijwel iedere haringparty wordt gekenschetst door mannen in pakken en vrouwen in zomerse jurkjes die hun hoofd zo ver mogelijk naar achteren keren om de haring in een soepele beweging in hun keel te kunnen laten glijden. Dienbladen vol met glazen witte wijn en bier, en een vrolijk spelend bandje completeren de feestelijke middag voor de high society.

De haringparty’s zijn uitermate populair en de recessie schijnt nauwelijks vat te hebben op dit netwerkevenement. Ze grossieren ook in sponsors. Een quick scan op internet toont aan dat een haringparty gemiddeld zo’n twintig sponsors heeft. En ook wat betreft de sponsorpakketten bestaat er weinig diversiteit. De meeste organisatoren hebben hun sponsorships onderverdeeld in een paar categorieën. Van hoofdsponsor, tot goud-, zilver- en bronssponsor. En als laatste is er dan de instapcategorie voor minder kapitaalkrachtige onderneming, waarbij je je als bedrijf in veel gevallen ‘maatje’ van de haringparty mag noemen.
De prijzen van de sponsorships variëren van 200 euro tot enkele duizenden euro’s. Wat je daarvoor terugkrijgt is een aantal kaarten voor relaties en logovermelding op uitnodigingen, posters en ander marketingmateriaal. Bij sommige haringparty’s mag je als sponsor ook je bedrijfsfilm op flatscreens vertonen. Maar of dat veel bekijks trekt met al die mensen die hun hoofd in hun nek leggen om aan een harinkje te happen is maar de vraag.

Niet alleen in Nederland worden er veel gesponsorde haringparty’s gegeven maar ook buiten onze landsgrenzen. Zo is de haringparty ook heel populair bij Nederlandse Ambassades in het buitenland. De vaatjes haring worden kosteloos ingevlogen en een bedrijf als Heineken zorgt daarbij vaak voor de drank. Nederlandse multinationals willen dit maar al te graag sponsoren want ook voor hen is het een uitstekende gelegenheid om zakelijke relaties in een typisch Nederlandse setting op hoog niveau uit te nodigen.

Zo op het eerste oog profiteert alleen de high society van deze visfeestjes, maar dat is niet helemaal waar. De haringparty’s kennen ook hun maatschappelijke plicht en daarom doneren zij vrijwel allemaal een deel van de opbrengsten aan een goed doel. Dus eind juni kunnen veel minder bedeelden een ‘vette’ cheque in ontvangst nemen. En zo is er na het zout toch ook weer het zoet.
 

Danny de Graaf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken