Ons Jan Smeekens-moment tijdens de ESA Awards

  • Sponsoring
  • 2 feb 2015 @ 09:36
  • Link
  • Fonds Gehandicaptensport
    Fonds Gehandicaptensport


    Fonds Gehandicaptensport
  • MaatschappijSponsoring

Zo moet Jan Smeekens zich ook ongeveer gevoeld hebben op maandag 10 februari in Sotchi. Heel even dat gevoel dat je hebt gewonnen, en dan toch zilver. We hebben de beelden allemaal nog op ons netvlies. Op de Olympische Spelen van 2014 won Smeekens op de 500 meter zilver achter Michel Mulder, het verschil was twaalf duizendsten van een seconde.

We hebben ons na een lunch in St Katharine Docks aan de rand van rivier de Theems en een wandeling door de stad in een net pak gehesen voor het vertrek richting uitreiking van ESA Excellence Awards 2015. Tijdens het eten is uitgebreid gesproken over de verwachtingen van de avond, de Nederlandse SponsorRingen, de toekomst van sportsponsoring en alles wat er gebeurd in en om de sport en sportmarketing in binnen en buitenland. Reuze interessant dankzij de samenstelling van het gezelschap. De invalshoeken komen vanuit de bureau- en advieskant door de inbreng van Jan Driessen en Michel van Grunsven, en Peter Vogelzang weet precies hoe de hazen lopen door zijn ervaring als sportbestuurder. Mark Versteegen, Koos Onderwater en Ronald Van Liemt vertegenwoordigen de sponsors en Nike Boor en ik-zei-de-gek bekijken het verhaal vanuit de gehandicaptensport en de wereld van de goede doelen. De volgende keer moet er een sporter, iemand uit de media en een sportbedrijf mee, hebben we bedacht. Om de discussie compleet te maken.

Terwijl we ons welkomstdrankje ter hand nemen ontvangen we het nieuws uit Nederland. Het journaal van acht uur kan niet worden uitgezonden. Het verhaal is u inmiddels bekend. We gaan ietwat beduusd aan tafel. En terwijl de onze host van de avond de aftrap voor zijn rekening neemt, zien wij de cases van KPN en 1% FairShare® al op de grote schermen voorbij komen. We springen er aardig uit, het geeft hoop op een goed resultaat.

Met maar liefst 10 categorieën en drie gangen vordert de avond gestaag tot het moment daar is voor de cases voor Business to Community. De vijf genomineerde organisaties komen voorbij in een presentatie en er volgt spontaan applaus uit de zaal als ons verhaal is verteld. Opvallend, we hebben het publiek achter ons merken we. Dan is het tijd om de winnaar bekend te maken en we horen onze naam! Natuurlijk volgen de gebruikelijk oerkreten, felicitaties, knuffels en high fives aan tafel. Al snel blijkt echter dat we niet hebben gewonnen, maar tweede beste maatschappelijke sponsorcase van Europa zijn en de jury de Award voor Special Commendation aan ons heeft toebedeeld. Jammer, geen goud. Maar wél een geweldige zilveren Europese plak en met een speciale erkenning voor de kracht van 1%FairShare® voor sponsors én de gehandicaptensport in Nederland. Het is een voorbeeld voor andere landen en een must-do voor sportsponsors, zo vinden de mensen uit de jury.

Nike neemt als directeur van het Fonds de Award in ontvangst terwijl Jan zich ontfermt over de microfoon. Overtuigend maakt hij in zijn verhaal richting het publiek de verbinding tussen de gebeurtenis die avond rondom het acht uur journaal én het feit dat de wereld aan het veranderen is. Sponsoring moet meer en meer relevant zijn en maatschappelijke waarde hebben. De tijd van alleen maar logo’s plakken, bitterballen eten en skyboxen vullen is voorbij. Alles is zo transparant geworden, bedrijven moet zich steeds vaker verantwoorden voor de keuzes die ze maken richting hun klanten en relaties. Stakeholders vragen om sponsorcases die deugen en inspelen op maatschappelijke issues. En daarom verdienen initiatieven zoals 1% FairShare® een prijs. Niet om de prijs, maar om het podium. Het podium om uit te leggen waar het over gaat en wat het inhoud. De zaal reageert positief en de reacties achteraf zijn hartelijk en enthousiast. Het wordt ons gegund, en dat voelt goed.

Een geweldig resultaat voor Fonds Gehandicaptensport én alle 34 partners van 1% FairShare®, want deze prijs is voor ons samen. Als 1 team achter de sporters met een handicap, daar zit de kracht en het succes. Aan het einde van de avond wint KPN de titel van Europees sponsor van het jaar 2014 met hun campagne rondom het schaatsen en de Olympische Spelen. Terecht staan Mark en Koos vol trots met hun award op het podium. Gefeliciteerd mannen, deze doet er toe!

De volgende ochtend lopen we langs de Tower Bridge en het imposante White Tower. Een zichtbare legacy uit het rijke verleden van Engeland. In 1078 gaf Willem de Veroveraar als koning Willem I opdracht voor de bouw van de White Tower, een vierkant fort dat moest dienen ter bescherming van de Normandische veroveraars tegen aanvallen van binnen en buiten. De Tower Bridge stamt uit 1894 en is de bekendste brug over de rivier de Theems in Londen. Het is juist die legacy die steeds belangrijker wordt in sponsoring. Zichtbaar blijvend resultaat voor de sponsor, gesponsorde én de maatschappij waarin we leven.

Het was mijn eerste bezoek aan de ESA Awards. De uitstraling van het evenement kan niet tippen aan die van de SponsorRingen in Nederland. Die is beter en leuker. Dit doet echter niet af aan het feit de veel grote internationale merken aanwezig zijn en we het niveau de Nederlandse cases wel kunnen afmeten tegen die van de rest van Europa. Ik vind dat meer Nederlandse bedrijven hun case moeten inzenden. We gaan volgend jaar graag weer met een delegatie naar Londen, want het was leuk, leerzaam en goed om op deze wijze met vakbroeders twee dagen met elkaar van gedachte te wisselen.

En tegen Jan Smeekens zou ik willen zeggen. In de sport moet prijzen pakken. Maar vergeet niet dat je meer verliest, dan dat je wint. En die zilveren plak, die neemt niemand je meer af. Zeker niet als het op deze legendarische gebeurd. Dat is jouw legacy aan de sportgeschiedenis van Nederland.

We zijn weer thuis, maar niet met lege handen! We hebben twee sponsorpijzen in de tas. KPN als zijnde de beste sponsorcase van Europa en 1%FairShare® 2e maatschappelijke case met speciale vermelding in de vorm van de Special Commondation Award. Zoals onze Belgische collega’s aan de tafel naast ons zeiden, ‘de Hollanders hebben weer goed gescoord vanavond’.
















2014 Winners ESA Excellence Awards

Business to Community
Cravendale: Do Something Marvellous for Sport Relief
1% FairShare® Fonds Gehandicaptensport (Special Commendation)

ESA Best of Europe
KPN – Olympic speed skating campaign 2014 (The Netherlands) – GOLD
Liberty Insurance – GAA All Ireland Senior Hurling Championship (Ireland) – SILVER
AB Inbev Jupiler & Red Devils ‘We Are Ready’ World Cup campaign (Belgium) –BRONZE


Fonds Gehandicaptensport

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken