De technologie achter innovatieve loyaliteitsprogrammas voor convenience stores
- Algemeen
- 13 apr 2021 @ 11:33
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Communicatie
- 13 apr 2021 @ 11:33
- Redactie MarketingTribune
[branded content] De olie- en gassector, en vooral als we spreken over hun convenience stores, is een boeiende sector om te volgen.
Een indrukwekkende snelle transformatie van een slecht verlichte plek die u het liefst vermeed, tot het brandstoflampje genadeloos begon te branden, naar de gigantische gemakswinkels van vandaag — denk maar aan de Amerikaanse Wawa of Sheetz — waar u met plezier een verse lunch bestelt of uw banden oppompt. Het zijn niet alleen de megawinkels, maar echt alle convenience stores die vandaag kiezen voor innoverende technologie waarmee ze de loyaliteit van de klant proberen te verzilveren. Ze blijven focussen op gemak, maar voegen daar behulpzaam, vriendelijk, veilig, en, volgens sommigen zelfs, aantrekkelijk aan toe.
Een grote motor voor deze evolutie binnen de convenience store sector is de technologie achter de schermen die zorgt voor meer engagement en betere klantervaringen. Loyaliteitsprogramma’s staan daarbij centraal.
Deze winkels kregen een zware klap tijdens de pandemie omdat de brandstofprijzen kelderden en minder mensen de auto gebruikten. Sommige filialen meldden een daling van 60-70% qua brandstofverkoop. Maar slecht nieuws, brengt ook goede kanten met zich mee. Convenience stores reageerden op de situatie met investeringen in hun loyaliteitsprogramma’s en in technologie. Zo creëren ze nieuwe loyaliteitsincentives en bieden ze klanten de mogelijkheid om veilig en efficiënt te tanken en een snack of drankje te kopen in de bijhorende winkel.
Loyaliteitsprogramma’s staan hierbij centraal. Vandaag is het immers belangrijker dan ooit om klanten te behouden en de beste klantervaringen te bieden. Daarbij zijn loyaliteitsprogramma’s, als zogenaamde ‘datadragers’, de ideale voedingsbron voor hongerige technologie. Een behoorlijk loyaliteitsprogramma omvat heel wat dingen, maar wij focussen vandaag op twee zaken: mobiele betalingen en artificiële intelligentie. Beide maken niet alleen een efficiënte en contactloze klantervaring mogelijk, maar bestrijden ook loyaliteitsfraude.
Zoals Comarch in haar e-book vermeldt, worden mobiele betalingen voornamelijk gebruikt in drie fases: vooruitbetalingen, betalingen achteraf en vooruitbestellingen. Dit biedt de klant niet alleen de mogelijkheid om brandstof aan te kopen, maar biedt — in het geval van vooruitbestelling — ook meer dan de traditionele tankstation-ervaring. De klant kan bijvoorbeeld een bestelling plaatsen voor een koffie of een snack die geleverd wordt terwijl ze tanken. Als dat niet het ultieme gemak is — en meteen loyaliteit opbouwt! Daarnaast wordt artificiële intelligentie gebruikt om gedrag te voorspellen om zo gepersonaliseerde aanbiedingen te creëren en, even belangrijk, loyaliteitsfraude opsporen en voorkomen.
Er valt zoveel te vertellen over dit onderwerp. We rondden dit artikel hier af, maar we willen u niet op uw honger laten zitten. Als u graag dieper in dit onderwerp duikt, raden we aan om het 12 pagina’s tellende e-book van Comarch te lezen voor meer informatie over loyaliteits- en brandstoftrends met echte voorbeelden en oplossingen voor elke eigenaar uit de Fuel & Convenience branche.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Elevation Group zet People centraal in bedrijfscultuur en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events