De zomer van... Rein Hannah Bojahr - Head of Marketing Hawaiian

De zomer van... Rein Hannah Bojahr - Head of Marketing Hawaiian
  • Algemeen
  • 15 aug 2023 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenInterview

Op onbekende plekken zonder afleiding stroomt creativiteit meer, ontdekte Rein Hannah Bojahr, inmiddels Head of Marketing Hawaiian. Zij bespreekt haar reizen, haar zomer en toekomst. 'Ik heb op prachtige zonnige plekken op afstand kunnen werken als freelance brand- en marketingmanager.'

Introduceer jezelf graag kort. Wat heb je met marketing?

'Ik werk nu zo’n tien jaar in het mooie marketing- en communicatie vak in verschillende rollen. Ik ben werkzaam geweest aan bureauzijde bij Natwerk en Dawn. En aan klantzijde bij Rituals, Heineken en Albert Heijn... én heb samen met Gerben van der Zwaard RA*W University opgericht (inmiddels We Are RA*W, red.). RA*W is een stichting die zich inzet voor talentontwikkeling binnen de creatieve industrie.

Mijn liefde voor merken en marketing is al heel jong begonnen: sinds de middelbare school wist ik dat ik iets met merken wilde doen "als ik later groot ben". Inmiddels ben ik dat. Soms.'

Waar gaat / ging de reis naartoe deze zomer?

'Deze zomer ga ik nergens heen - op een weekendje Parijs en wat festivals na. Afgelopen winter was namelijk mijn zomer (en mede door het slechte weer deze zomer, voelt het nu soms winter). Ik ben deze winter namelijk al vier maanden weggeweest en heb op prachtige zonnige plekken op afstand kunnen werken als freelance brand- en marketingmanager. In Mexico werd ik bijvoorbeeld wakker in idyllische hutjes als deze (zie foto, red.).'

Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?

'Gelukkig heb ik weinig helse vakantie ervaringen gehad, alhoewel een vakantie als kind op een camping in Frankrijk met alléén maar regen behoorlijk in de buurt kwam... Mijn mooiste ervaring was ook afgelopen winter, toen ik een tiendaagse "Vipassana" heb volbracht. Dat is een meditatie- en stilteretraite in een klooster, waarbij je tien dagen in volledige isolatie en stilte zo’n tien uur per dag mediteert. Dat klinkt voor sommige mensen misschien ook hels, maar het was een waanzinnige en zinnige ervaring.'

Welk (marketing)boek gaat er mee in de koffer?

'Op vakantie neem ik bewust geen (marketing)boek mee, maar laat ik me graag inspireren door op zoek te gaan naar lokale merken en producten op marktjes en in winkels. Ik bezoek dan ook altijd meerdere supermarkten en drogisterijen om nieuwe producten te ontdekken en laat me graag verrassen door de beleving in de winkels.

Maar als ik dan toch een tip moet geven zou ik "De Man met Duizend Gezichten" aanraden. Een waanzinnig goede thriller van Lex Nooteboom (freelance merkstrateeg, red.). Ik heb met Lex samengewerkt in het bestuur van RA*W en heeft de afgelopen jaren naast zijn werk als merkstrateeg een boek geschreven. Een on-Nederlands goede thriller met enkel lovende recensies. Ik heb het in één ruk uitgelezen.'

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?

'Dat moet nog komen. Alhoewel mijn hart afgelopen week wel harder ging kloppen bij de release van het nieuwe Ajax shirt met Jari Litmanen in de hoofdrol.'

Wat is je favoriete merk in de zomer?

'Orangina. Iets met jeugdsentiment en Franse campings… ;-)'

Nog wat vakantietips?

'Gebruik je telefoon zo weinig mogelijk. Vraag de weg in plaats van Google Maps te gebruiken, zoek een restaurant zonder de reviews te checken en maak contact met de plaatselijke bevolking in plaats van er over te lezen.

Op onbekende plekken zonder afleiding stroomt creativiteit meer. Dan is het zonde als je (digitaal) in je eigen bubbel blijft. Hoe ouder ik word, hoe meer ik op mijn vader begin te lijken: hij knoopte vroeger altijd met iedereen een praatje aan. Op het vervelende af. Nu doe ik hetzelfde.'

Al een idee wat straks na de zomer jouw aandacht krijgt (ook op het werk)?

'Ik ben net gestart in mijn nieuwe rol als Head of Marketing bij Hawaiian. Hawaiian is met bijna 40 eigen restaurants een van de snelst groeiende healthy fastfoodketens in de Benelux. Na de zomer hoop ik een aantal vacatures in mijn team te hebben vervuld en ga ik aan de slag met het uitwerken van alle plannen voor 2024. Eind september zitten "de eerste 100 dagen" erop, dus tegen die tijd hoop ik volledig up and running te zijn in mijn nieuwe woonplaats Antwerpen.'
(PvWK)

Rein Hannah Bojahr, Head of Marketing Hawaiian, op reis in Mexico

In het venster hieronder: de nieuwe film voor het Ajax-shirt die Rein opviel.



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken