Karin Lodewijks van Knauf: 'Grote thema's als duurzaamheid hebben diversiteit nodig'

Karin Lodewijks van Knauf: 'Grote thema's als duurzaamheid hebben diversiteit nodig'
  • B2b
  • 5 okt 2023 @ 11:09
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Karin Lodewijks is sinds juni 2023 verantwoordelijk voor strategie, marketing & business development van de droge afbouwsystemen en -materialen voor nieuwbouw en renovatie bij Knauf, ‘een hele mond vol en een absolute sectorswitch!’. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

VOORSTELRONDJE
Ik ben 31 jaar, woon in Hilversum, maar ben geboren en getogen te Breda. Vroeger droomde ik van een baan als eigenaar van een groot hotelresort, wat mij de perfecte combinatie van gastvrijheid, beleving en gastronomie leek. Na mijn studie Hotelmanagement ben ik bij de Jaarbeurs beland en opgeklommen tot een eindverantwoordelijke commerciële marketingfunctie voor een van hun grootste events. Later heb ik een datadriven merkactivatiebureau geleid gericht op FMCG- en retailpartijen. Sinds juni dit jaar werk ik bij Knauf en vooralsnog geen resort dus 😉 Voor mij zal wel altijd die klantgerichtheid en de verbinding tussen mensen, merken en markten centraal blijven staan.

DIVERSITEIT
In mijn sollicitatieprocedure begreep ik al snel dat Knauf op zoek was naar iemand uit een andere sector, iemand die een ander geluid met zich meebrengt. Grote thema’s als duurzaamheid hebben die diversiteit nodig om succesvol te kunnen acteren. De bouw staat nog steeds bekend als behoorlijk traditioneel en conservatief en de keten is complex en versnipperd. Zonder als een heuse feminist over te willen komen, zijn er in mijn ogen wel meer feminiene eigenschappen nodig om hierin het verschil te kunnen maken.

DUURZAME GROEI
Ik geloof dat je duurzame groei realiseert door samen te werken. Samen te werken met klanten en partners om te begrijpen, te leren, en te innoveren. Voor de bouw is de impact op economie en maatschappij dusdanig groot dat samenwerking cruciaal is om grote thema’s als circulariteit en digitalisering gezamenlijk aan te kunnen gaan.

PLANNEN
First things first. Ik ben me nog volledig aan het onderdompelen in de wereld van gipsplaten, metalen profielen, brio vloeren, exoskelet, gipsblokken en voegafwerking. Ik leer elke dag van collega’s, klanten en partners over de producten, systemen, doelgroepen en marktontwikkelingen. Het plan voor 2024 is reeds afgerond. We hebben diverse mooie klantgerichte verbeterinitiatieven geformuleerd en zoeken - ondanks de decentrale structuur van Knauf - bijna dagelijks de synergie met de Knauf Group [hoofdkantoor in Iphofen, wereldwijd >40.000 werknemers] om verdere groei te kunnen realiseren.

FAVO COMMERCIAL
De commercials van Calvé Pindakaas zijn voor mij spot on: de aspiratie en het streven naar het uiterste. Het realiseren van je dromen - groot of klein - ligt wat mij betreft voor iedereen binnen handbereik. Als je iets wilt, dan moet je er 100% voor gaan en je nergens door laten afleiden. Dat is niet altijd leuk of makkelijk, maar uiteindelijk ben je wel zelf verantwoordelijk voor het creëren van je eigen geluk.

GOEDE MARKETING
Goede marketing spreekt tot de verbeelding, is simpel en heeft haast geen woorden nodig. Het speelt in op de emotie in plaats van functionele en rationele aspecten. Het verrast en laat mensen nadenken. Ik geloof dat het hebben van betekenisvolle partnerships hier substantieel aan bijdraagt. In deze competitieve wereld kun je je als merk juist onderscheiden door krachten te bundelen en gezamenlijk concepten, proposities of sponsorships te creëren. Juist ook branchevreemd, zoals met overheden, banken of producenten met complementaire producten.

FRUSTRATIE
De film Barbie had de beschikking over een marketingbudget van 150 miljoen. Over de kwaliteit van de film wil ik verder niet uitweiden, de campagne zit in ieder geval geweldig in elkaar. Echter frustreert het mij dat merken met dergelijke ‘agressieve’ budgetten haast in staat zijn om consumenten te misleiden. Er zal altijd een voordeel zijn ten opzichte van misschien wel betere films, die niet beschikken over dergelijke budgetten.

LOVEBRAND
Mijn favoriete merk is Sonos en ik gebruik het dagelijks; de kwaliteit, het design en de perfecte geluidsbeleving. Sonos is onwijs user friendly, ook door de partnering met onder meer Spotify, Ikea en de koppeling van meerdere apparaten.
VT Wonen is daarnaast voor mij een ultiem cross media merk met een magazine, contentplatform, webshop met onder meer eigen productlijnen, tv-programma’s, event, en dergelijk. Zeker in mijn tijd bij de Jaarbeurs vond ik dat erg inspirerend.

MEDIACONSUMPTIE
Voorheen viel er wekelijks de zaterdagkrant van het NRC op de mat. Eerlijk is eerlijk, het is een absolute kwaliteitskrant, maar het is best een dikke pil om in het weekend ‘weg te werken’. Ik lees de artikelen van het NRC tegenwoordig digitaal, aangevuld met verschillende content rondom persoonlijk leiderschap, marketingpsychologie en organisatiegedrag, zoals Ben Tiggelaar, MT/Sprout, TED, HBR, Christ Coolen, en dergelijke, lees eindeloos scrollen op LinkedIn en af en toe een podcast in de auto.

BOOTCAMP
Ik doe aan bootcamp meermaals per week, heerlijk in de buitenlucht, na een werkdag, rennen, trappen lopen, burpees, squatten, je kent het wel. Noem het geen ontspanning, maar voor mij is dat uurtje het moment op de dag dat mijn gedachten tot rust komen. Daarnaast geloof ik heilig in goed slapen. Slapen is zó belangrijk voor lichaam en geest.

GUILTY PLEASURE
Een frikandel speciaal, de muziek van Abba en Guus Meeuwis.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

 

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken