Adidas Football lanceert X Speedportal voetbalschoen met animatie

Adidas Football lanceert X Speedportal voetbalschoen met animatie
  • Bureaus
  • 21 jul 2022 @ 08:57
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CommercialsCampagnes

De nieuwe schoenen worden bekendgemaakt met een wereldwijde campagne van bureau TBWA\Neboko, die niet alleen context geeft aan multidimensionale snelheid die bij ze past, maar ook aan de oorsprong van de schoenen.

Naast enkele van de snelste spelers ter wereld, treedt er ook een duo uit een andere dimensie op in de campagne: de 'intergalactische Rick en Morty'.

'Het is zo'n campagne waarvan je eerst denkt dat hij op een paar lachjes na niet blijft hangen, maar toch beklijft hij goed', zegt Toby Castle-Smith, verantwoordelijk copywriter bij TBWA\ Neboko.  'Na de eerste conceptfase, met het vertrouwen en de steun van onze partners bij Adidas Football, zijn we vervolgens wekelijks gaan het bellen met de geweldige mensen van Adult Swim. En toen begon het prille idee echt tot leven te komen.'

'Consumenten vertelden ons twee dingen heel duidelijk toen we deze campagne bouwden:ten eeerste dat voetbal als sport sneller wordt. En ten tweede dat ze vonden dat er ruimte was voor sportmerken om het plezier in het spel te weerspiegelen. Met deze twee insights in het achterhoofd raakten we ervan overtuigd dat deze campagne een echte kans vormde om de grenzen te verleggen', zegt Gonzalo Calvo, Global Director Brand Communication, Communities & Culture bij Adidas.

De campagne toont denaare eigen zeggen 'de interdimensionale reis van de Adidas X Speedportal.' De film begint in de garage van ene Rick Sanchez voordat hij uiteindelijk via een portaal op aarde aankomt om de voeten van enkele van de beste voetballers van de aarde 'op te sieren'. Het Rick en Morty-avontuur duurt 90 seconden, is als gezegd gemaakt in samenwerking met Adult Swim en de makers van de R&M-show. Opnieuw is Morty overgeleverd aan een ander Rick-idee, want hij roept de hulp in van Mo Salah en Vivianne Miedema om de X Speedportal-laarzen te maken. Bekijk het resultaat in het venster hieronder..

Het portaal fungeert volgens de bedenkers als een metafoor voor multidimensionale snelheid en slaat een brug tussen elk stuk inhoud, of het nu gaat om animatie, 3D of live action. In deze live action-films zijn ook Mohamed Salah en Lionel Messi te zien. 'Het was altijd belangrijk voor ons dat het verhaal door de hele campagne heen weefde', vervolgt Jeremy Pedro, de betrokken art director. 'Elk stukje content dient zijn eigen purpose, maar vertelt in combinatie een veel groter verhaal, van begin tot eind.'

Gonzalo Calvo voegt aan deze creatieve kretologie toe: 'Voor voetballers van alle niveaus is onze X-franchise synoniem geworden met snelheid, maar een ding dat we weten is dat snelheid niet meer is wat het was. Het is niet zo lineair en bevat dingen als snel denken en snelle reacties. Met dat in het achterhoofd wilden we niet alleen nog een voetbalcampagne maken rond snelheid, in de traditionele zin van het woord.'

De Adidas Football X Speedportal campagne wordt wereldwijd gelanceerd via het YouTube-kanaal van Adult Swim. Cutdowns van de film zullen ook worden gedeeld via betaalde digitale en sociale media op zowel Adidas- als Rick and Morty-kanalen. TBWA\Neboko Amsterdam is de lead agency.
(PvWK, bron: TBWA\)

 

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken